Du kommer att behöva klippa bort det skadade hÄret och det gÄr inte att fixa det. Men förhoppningsvis sÄ kan du rÀdda det tillrÀckligt lÀnge för att det ska kunna vÀxa ut lite, utan att gÄ av.
Först och frÀmst sÄ behöver du hÄlla dig borta frÄn skadliga saker, som fÀrgning och vÀrmestyling. Var vÀldigt försiktig nÀr du reder ut hÄret och borsta det inte blött! AnvÀnd gÀrna t ex en bretandad trÀkam och red ut tovor med fingrarna.
Investera i en hÄrinpackning som innehÄller protein. Kan tyvÀrr inte rekommendera nÄgot mÀrke.
Tillför ocksÄ fukt. Antingen genom en inpackning och/eller genom t ex aloe vera gel. Efter att ha haft i aloe Vera gel, sÄ brukar jag rekommendera lite Olja, för att kapsla in fukten.
Men i ditt fall, sÄ kan du nog anvÀnda en inpackning/ett hÄrserum med Silikoner för att försöka "limma ihop" skadorna sÄ gott det gÄr och hÄlla kvar lite fukt i hÄret. Ditt eget fjÀllskickt lÀr vara för skadat för att göra det sjÀlv.
TÀnk bara pÄ att du mÄste anvÀnda Sulfater nÀr du tvÀttar hÄret dÄ, om du inte redan gör det.
"NÀstan allt gÄr att anvÀnda till hÄret"
VÀrd för HÄr, TrÀning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare pÄ Sagan om ringen, HÀlsa, Goth, à terbruk & Musik
PS. Det stÄr att ditt inlÀgg Àr redigerat utav mig, för att jag la in etiketter. Har inte rört texten eller bilderna.
Olaplex!!
Ja olaplex kan definitivt vara vÀrt att testa ocksÄ!
#4: NÀr hÄret Àr riktigt kört sÄ har jag sett olaplex göra mirakel :) MÄnga frisörer som anvÀnder det
#5 Vad jag har sett ifrÄn andras erfarenheter sÄ brukar hÄr i behov av protein reagera bra pÄ olaplex. Dem vars hÄr inte gör det, brukar ha sÀmre erfarenhet.
TS hÄr behöver garanterar protein och borde troligen reagera bra pÄ olaplex!
Produkter med keratin ska ocksÄ vara bra för skadat hÄr, att man har det t ex i schampo/balsam. Men som egen behandling rekommenderar jag olaplex! (rÀddade mitt egna hÄr som gick sönder som gummi efter 8 blekningar och nu Àr det ganska starkt!)
#6: Jo men precis :)
#7 Keratin Ă€r en form av protein đ
#9: Jahaaaaa. Det förklarar saker đ
#10 Men dĂ„ Ă€r vi nog överens om att vi rekommenderar Olaplex och en hĂ„rinpackning med protein, som t ex keratin đ
Och att se till att hÄret Àr ordentligt Äterfuktat och att unvika slitage och onödig manipulering av hÄret.
#11: Yes! Det gör vi! Keratin Àr nice
Jag sov med olaplex. Man har badmössa/plastpÄsse över hÄret och dÄ gör det större nytta. Vill man göra mer finns det olika olaplex behandlingar som komplement men jag körde sjÀlv bara pÄ olaplex 3 vilket gjorde underverk!
Som hĂ„rolja rekommenderar jag arganolja. Finns ett mĂ€rke som luktar jĂ€ttegott đ„°
Detta Àr oljan som luktar gott
- Redigerat 2022-01-13 18:21 av [Tismon]
#1:
Livet pÄ en pinne
Tack för svar
Livet pÄ en pinne
#4: jag hade olaplex i nĂ€r jag permanentade mig men No blev sabbat đ
Livet pÄ en pinne
#16: vad menar du? Olaplex ska man ha i efter behandling för att bygga upp. Olaplex fungerar endast pÄ förstört hÄr :) AnvÀnde du rÀtt olaplex? Hur lÀnge hade du i det?
- Redigerat 2022-01-13 19:12 av [Tismon]
#17: en kompis sa att man kan blanda olaplex och permanent vÀtska och vi googlade om det och det gÄr
Livet pÄ en pinne
#13: fin hundđđđ
Livet pÄ en pinne
#18: DÄ kanske det var permament - et som förstörde hÄret och inte olaplex?
Som sagt sÄ har jag bra erfarenhet av olaplex, sÀrskilt nÀr hÄret verkligen Àr gummi och gÄr av av minsta lilla. Men sen sÄ Àr ju allas hÄr unikt och alla produkter fungerar inte för alla. Du kan ku pröva olaplex för sig sjÀlv (olaplex no 3) och se om det hjÀlper om du vill och vÄgar :)
#19: Tack sĂ„ mycket đ„°đ„° han Ă€r sĂ„ nyfiken hehe
- Redigerat 2022-01-13 19:20 av [Tismon]
#20: jag ska d testa olaplex över natten đđ»đđ»đđ»đđ»Tack för alla rĂ„dđ
Livet pÄ en pinne
#21: HĂ„ller tummarna för ditt hĂ„r đž Inga problem, det Ă€r aldrig roligt nĂ€r hĂ„rsaker failar! đŁ
#22: Tack kan jag behöva đđ»đ đđ»Trevlig kvĂ€ll
Livet pÄ en pinne
#23: Trevlig kvÀll pÄ dig ocksÄ! TillÀgger att man mÀrker skillnaden den första behandlingen men för mig tog det minst 3 ggr tills hÄret blev starkt pÄ riktigt igen
Frisörer brukar kunna blanda i olaplex i blekning för att "minska" slitaget. Men det vanligaste för hemmabruk Àr nog i alla fall Àr att ha det i ett skadat hÄr.
Ingenting kan förhindra eller reparera hÄret frÄn skador frÄn blekning och permanent. Men man kan minska skadorna och hjÀlpa hÄret att mÄ bÀttre.
Stort lycka till med hÄret!
#26: HĂ€rligt att det gĂ„r bĂ€ttre đ
#26 Kul att hĂ„ret ser bĂ€ttre ut! đ Verkar vara en form utav proteinbehandling.
#28: yes det Ă€r det och ska anvĂ€nda det en gĂ„ng i veckan nu đ
Livet pÄ en pinne
#29 Hoppas att det fungerar bra đ
Hur gĂ„r det med hĂ„ret? đ