Klippa 2-åring med lockigt hår
Hoppas någon här kan ge mig lite tips.. Har en liten tjej här hemma som i vanliga fall har helt underbart hår med dom vackraste korkskruvarna. Nu är hennes hår dock så pass slitet (aldrig klippt) att det bara ser ut som en risbuske… Jag har ingen som helst erfarenhet av att klippa hår, men iom corona finns det inte i min värld att sätta henne hos en frisör nu, o väntar jag ett halvår - år lär hennes hår vara totalförstört o dom får raka av allt eller nåt (ni förstår vart jag vill komma). Jag vill alltså veta hur jag går till väga när jag klipper henne?! Så rädd att förstöra min prinsessas vackra hår…
Hmm. Jag har ju rakt hår, så det är väldigt annorlunda. Är du ute efter att klippa håret lockigt, rakt eller blött?
Jag kör själv på något som kallas för Feye's self trimming method. Man samlar håret i en hästsvans. Drar ner snodden till topparna. För raka toppar så lutar man hakan neråt kanske en centimeter samtidigt. För lätt u-formade så tittar man rakt. Uppåt för med u- eller v-formade.
Därefter så klipper man under snodden.
Det finns flera andra metoder på YouTube, men jag vet inte hur det blir med lockigt hår.
Oavsett så ska du se till att ha en vass sax, avsedd för att klippa hår. Annars så tuggar du av håret, som snart blir slitet igen.
Tänk på att klippa lite åt gången, för att kunna rätta till eventuella misstag. Jag har även förstått att lockigt hår är mer förlåtande för lite ojämn klippning, då det inte syns lika bra som i rakt hår.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
- Redigerat 2021-01-01 14:49 av TatsuOni
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här är en annan variant. Har bara ögnat igenom videon, men du kan ju kika på vad du tor om själva delen där hon klipper håret.
#1: Tack! Jag insåg att jag skulle ångra mig om jag inte gjorde det på en gång, så jag bara körde…. Kort blev det, ser ju ännu kortare ut med hennes krull, men nu är iaf dom vackra lockarna tillbaka och håret går att kamma utan att man fastnar i det… Hon får se ut som en pojke ett tag helt enkelt. ;) Haha krullarna gör ju att håret inte ens når ner i nacken på henne. Klippte av det strax ovanför axlarna (gick ner till slutet av skulderbladen innan). ;) Nu är det gjort och jag slipper gå o tänka mer på det.
#3 Vad skönt att det är gjort 🙂
- Redigerat 2021-01-01 15:17 av TatsuOni
#4: Ja! Tack så mycket för dina svar, kanske testar att klippa mig själv! Har inte lika långt som du, men går ner en bit på låren. Har inte klippt mig på 2 år så det behövs verkligen….
"Hon får se ut som en pojke ett tag helt enkelt."
Bara för att man har kort hår så ser man inte ut som en pojke.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#6: Om jag vill säga att min dotter ser ut som en pojke så är ju det upp till mig.
#5 Jag har aldrig ångrat att jag började klippa mitt eget hår 🙂
#7 Hon kan ju se ut som en pojke när hon har långt hår också. Hon ser ju inte ut som en pojke enbart för att hon har kort hår menar jag.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#8: Inte jag heller. 😁
#9: Jo, hon ser enbart ut som en pojke när hon har kort hår.
#8: #10: Får se om jag vågar ;)