Svinborste av bra kvalité?
Dags att skrida till verket och införskaffa mig en svinborste.
Misstänker att samma sak gäller för dessa borstar som alla andra ting att kvalitén kan variera ordentligt, så vilken är er favorit?
Jag betalar gärna lite mer för en borste som kan hänga med i många år. 😀
// Harley
- Redigerat 2020-09-13 13:52 av Herveaux
Bra att du frågar! Många billiga borstar som du kan köpa t ex på Kicks är utblandade med nylon.
Jag köpte min från en sida som inte verkar sälja borstar för tillfället, men (jordklok)[https://www.jordklok.se/sv/articles/49/harborstar] har ungefär samma utbud.
Min är av märket "Iris hantverk" och är tillverkad i grövre svinborst. Liknande (denna)[https://www.jordklok.se/sv/articles/2.49.248/redecker-oval-harborste-i-olivtra-med-svinborst]
Jag tycker väldigt bra om min och har haft den i några år nu, utan att den har blivit sliten eller tappat mycket hår. Själv så tycker jag att det är lättare att göra rent hårborsten om svinhåret inte sitter fast i en "kudde", men det är en smaksak 😎
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Allmänt tips till alla som funderar på svinborste.
Om du är osäker på om din svinborste verkligen är 100% äkta svinborst.
Börja med att känna och titta på din borste. Nylon är oftast tjockare och grövre än svinborst. Om en del utav håren i borsten är väldigt tjocka och jämna så kan det vara nylon.
Ta en pincett och ryck loss ett tjockt och ett tunt hår. Bränn änden på håret med en tändare. Ett äkta svinhår kommer att brinna och lukta på samma sätt som om du bränner ett vanligt hårstrå. Nylon kommer att brinna/smälta på samma sätt som plast och lukta på samma sätt.
Jag råkade själv ut för detta innan jag köpte den borste som jag har nu. Den såldes som 100% äkta svinborst men innehöll över 50% nylon. Jag krävde pengarna tillbaka och fick det. Sedan så köpte jag den jag har nu och är jättenöjd med den!
På bilden syns den oäkta borsten.
Här är en bild på min äkta svinborste. Just denna är för långt hår och är därför "bred".
Förlåt för alla romaner om borstar 😅
#1: Just ja, det har jag läst mig till att en del borstar "späs ut" med nylon.🤔
Nä, ska jag ha en svinborste ska det vara en ren svinborste.
Föredrar också utan kudde. Minns att mina gamla nylonborstar med kudde kändes lite ofräscha efter ett tag.
Vill inte på något sätt trampa någon på tårna för vilken borste ni har och trivs bäst med!
#3 Nej, nej, ös på säger jag! 😍
// Harley
Jag tror att du borde kunna få en bra svinborste från Jordklok. De inriktar sig ju på att sälja mer "naturliga" produkter överlag 🙂 Personligen så tycker jag inte att 2-300 för en borste som du kan använda i flera år är mycket.
Jag har haft min i ca 2,5 år nu och den är fortfarande i nyskick 🙂
Tänk på att göra rent din svinborste regelbundet, så att du inte bara borstar tillbaka fettet i håret igen.
Jag tar bort hår med en kam efter varje användning. Mitt långa hår fyller snabbt upp borsten 😋
Ca 1-2 gånger i veckan så gör jag rent den med tvål. Jag blöter borsten i ljummet vatten. Har på tvål som jag masserar in med en kam och min hand. Därefter så sköljer jag rent den och torkar med en handduk. Sedan får den torka i ett fönster 🙂
Jag vet att vissa tvättar borsten efter varje användning, men det skulle jag aldrig orka göra 🤪
#5 Det tycker jag inte alls var farligt ändå. Hellre det än att köpa skruttborstar som behöver bytas ut titt som tätt.
#6 Perfekt, tack för 'tvättråden'. Oj, nä att tvätta efter varje borstning låter lite för jobbigt för bekväma mig. Då hade jag fått köpa en liten armé borstar och ha "tvättdag" en gång i veckan istället. 😅
// Harley
#7 Samma här 😅 Jag brukade tvätta borsten ännu mer sällan, men har kommit fram till att den ger mer effekt om den är ren 🤪
Jag har testat ett par olika svinhårsborstar men blivit besviken eftersom ingen har gått genom håret och bara borstat på ytan (en var stor och en var mindre, men det var lika krångligt med båda) Vet inte om det är det vanliga men om jag ska kunna borsta igenom mitt hår med en sådan måste jag lyfta på håret och borsta lite i taget så att det blir onödigt krångligt på ett sätt som jag inte behöver med den borsten jag tex använder nu i bambu.
Var dig själv, det finns redan så många andra.
#9 Det är svårt att få en svinborste att gå genom hela håret om du har tjockt hår eller om borsten är mjuk. För mig går det hyfsat med en svinborste med grov borst (har medeltjockt hår). Mjuk borst var hopplöst. Fast jag sektionerar ändå håret några gånger i veckan för att verkligen komma åt hårbotten.
#10: Har tjockt hår, men finns ju absolut de som har tockare.. Har upplevt att borstarna har varit mjuka och liksom böjt sig för mycket ja. Hur får man tag på sådana borstar som är hårdare och hur vet man det liksom?
Var dig själv, det finns redan så många andra.
#10 Jordklok borde ha.
Jag köpte min från Lapland Eco store och där har jag för mig att det stod att det var hård/grov borst, men jag har för mig att jag även utgick från bilden.
T ex denna ser ut att var gjorda av grova hår https://www.jordklok.se/sv/articles/2.49.254/redecker-oval-harborste-i-thermotra-med-svinborst
Idag hämtade jag ut min svinborste! Den kom egentligen igår, men var för lat för att gå och hämta ut den…
Det vart en sån här:
https://www.jordklok.se/sv/articles/2.49.4304/redecker-avlang-harborste-i-boktra-med-svinborst
Nu har jag ju ingen annan att jämföra med, men den här rackaren var det bra riv i. Skulle inte klassa stråna som 'mjuka'.
// Harley
#13 Den ser ut att vara av grövre strån 😄
Kul! Du får gärna tala om vad du tycker när du har testat den. B la om den tar sig igenom håret eller bara "glider runt på ytan".
#14: 👍
Har testat den lite grann och jag tycker den tar sig igenom mitt hår bra.
Jag har tunna strån men tjockt hår. Inte så där extremt tjockt som vissa är välsignade med, men ändå. 😊
Jag får återkomma om ett par månader när jag (förhoppningsvis) kan få upp alla strån i en tofs och mäta omkretsen för lite mer exakt tjocklek på barret.
// Harley
Jag har också problem med att svinborst inte tar sig in i håret.. Har tjockt hår men framförallt tjocka hårstrån. Kanske ska testa en med hård borst någon gång.
Bra tråd!
/Surpan
#14 Kul att höra! 😃