Misslyckad hårfärgning
Hej!
För några dagar sedan bestämde jag mig för att bleka mitt hår. Jag hade mellanblont/mörkblont hår från början och när jag blekt det så blev det guloranget, men tyvärr rätt ojämnt. Då tog jag i silverschampo vilket gjorde att det nästan blev vitt, med lite orangea och lila toner här och där.
Blev riktigt missnöjd så jag åkte till affären och köpte en toning som skulle hålla i ca 8 veckor. Den var i en brunorange ton och jag tänkte att den nog skulle täcka över den ojämna färg mitt hår hade. Så jag tog i toningen och sköljde ur den. Mycket riktigt så jämnade den till färgen i håret, men min tanke var ju från början aldrig att bli orange-brunhårig. Känner nu hur jag inte trivs så bra i detta. Har försökt tvätta ur toningen, men den sitter kvar även om den ljusnat en del. Nu är det mer orange med lite brunaktiga toner.
Går det att köpa en blond toning och tona över detta så att mitt hår blir som förr? Eller måste jag bleka det först? Är rädd att en blond toning inte kommer täcka över det brunorangea håret men jag kanske har fel?
Någon som är duktig på sådant här som kan hjälpa?
Tack på förhand! 🙂
Du kan inte tona håret ljusare. Vill du ha det ljusare så måste du tyvärr bleka det.
För att neutralisera orange så behöver du en färg/inpackning med lite blått i. Om du bläddrar ner i den här artikeln så kan du se vilken färg du behöver för ditt hår: https://har.ifokus.se/articles/5511bff28e0e7440970005f9-farger?articles-3
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Man kan aldrig tona/färga håret ljusare utan att bleka först. Blekning sliter väldigt mycket på håret och risken när man gör det själv är att det blir ojämnt, speciellt om du redan har blekt vissa delar, färgat och fått ett ojämnt resultat. Om du är rädd om ditt hår och inte vill riskera att det blir alldeles för slitet så är nog ett besök hos frisören att fundera på.
Ok, jag förstår! Funderar då på att strunta i att försöka göra det ljusare, men ändå vill jag ju att det ska sluta vara oranget. Så då borde det kanske fungera om jag hittar en toning med lite blått i? Då kanske det blir åt det mörkblonda hållet?
En fråga dock, ska det liksom vara en blå toning, eller ska det vara en blond toning med lite blått i?

Såhär såg det ut efter blekning och silverschampo. Blev väldigt fläckigt.

Valde därför att lägga i toning. Blev dock missnöjd då det blev mörkare och mer oranget än jag ville. Så har försökt tvätta ur så mycket det går. Nu ser det ut såhär:
Funderar på om någon form av toning skulle kunna göra att jag går från den färg jag har nu till en mörkblond/mellanblond färg (alltså inte ljusare, utan bara få bort det orangea och bli en mer blond ton).
Funderar annars på om det kanske skulle kunna bli bra att bleka slingor i håret och sedan tona. Vill som sagt få bort det orangea.

Såhär såg det ut innan och det är väl något sådant jag skulle vilja ha tillbaka nu. Någon som vet om det verkar möjligt?🙂
Du kan inte tänka dig att gå till en frisör?
Du måste bleka om du vill ha det ljusare och det sliter som sagt på håret. Du skulle även få orangea toner även nu om du skulle bleka det. Kanske ännu mer p.g.a den bruna toningen.
Jag tycker inte att ditt hår ser orange ut, men om du vill ha bort orangea toner så får du nog tona håret. Men risken är att det blir ännu mörkare om du väljer t ex en brun toning med grönt/blått i. Du kan testa t ex en blå/grön färgbomb, men om du inte är försiktig så kan du få oönskade Färger även där.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik