Jag vill så himla gärna..
.. skaffa dreads!
När jag var yngre (är 17 och ett halvt nu) sa min mamma alltid till mig att jag skulle passa väldigt bra i dreads eftersom jag har ett väldigt tjockt hår. På den tiden var det också väldigt långt. Men för ca ett år sedan klippte jag en kort frisyr som står åt alla håll nu haha, har alltså inte så långt hår för tillfället.
Men till saken, kommer ju dröja ett tag tills jag har tillräckligt långt hår för att skaffa dreads, vilket känns lite segt. Sedan är ju också själva processen med att få snygga dreads ganska lång om jag inte missuppfattat. Har förstått att man kan fläta in exstensions (kommer inte på något bättre svenskt ord) som gör att dreadsen blir långa, jämna och snygga betydligt snabbare. Trots att jag har en del betänketid fram tills att jag måste bestämma mig är jag ändå kluven. Jag gillar tanken på att mina framtida dreads är 100% mitt egna hår och att de har formats med tiden, känns ju mer personligt. Kan man göra så att man börjar med att sätta in några exstensions och har några "äkta" dreads och att man sedan med tiden tar bort sina exstensions när det riktiga håret också har blivit längre? Och hur mycket kostar det på ett ungefär att göra det på salong? Eller funkar det lika bra att göra hemma med en kompis? Vet att det tar en jäkla tid men det får det vara värt.
Några som har erfarenhet och som kan komma med lite tips? Tack på förhand:)
Man kan fläta i fake dreads i sitt eget hår om man vill, så länge håret är minst 10 cm. Då är ditt eget hår alltså som vanligt när du flätar ut dreadsen. Man behöver dock fläta om dem regelbundet för att ens eget hår inte ska trassla sig när det växer. Rekommendationerna är att man ska göra om det minst var tredje månad.
Man kan även göra riktiga dreads där man "tovar in" löshåret, så att det smälter ihop med ditt eget hår.
Att få till snygga dreads, tar precis som du säger tid och om du gör det med ditt eget hår utan att ha i extensions, så kommer dreadsen att bli kortare än ditt vanliga hår.
Man kan betala någon för att "starta upp dreadsen", för att få till en snygg grund. Därefter så får man fortsätta att forma till dem själv och se till inte dreadsen inte tovar ihop sig med varandra.
Man kan även göra dreadsen själv från grunden om man vill och det finns lite olika tekniker för detta.
Priser har jag dessvärre inte någon koll på.
Du skulle ju kunna köpa och fläta i en uppsättning dreads till att börja med, när ditt hår ändå är kort, för att se hur du trivs med det🙂 Så kan du ju fixa riktiga dreads senare.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Åh, vad jag saknar mina dreads… 😭
#1 har redan lämnat bra svar så jag tänkte bara fylla på med att när jag gjorde mina dreads på salong (vet inte om jag får skriva ut namnet här?) så kostade det mig 2500kr. Då fick jag en riktigt bra grund att jobba vidare på och ja, absolut är det en klumpsumma att hosta fram, men jag tjänade snabbt in de pengarna på insparade frisörbesök under de kommande åren. 😛
// Harley
Tack för tipsen! Ja, tid och pengar är det ju ändå värt om det blir bra. Tycker att dreads är så jädrans snyggt;) Jag ska fortsätta fundera lite:)
#2 Du får absolut skriva ut namnet här🙂
#4 Kalas!
Tillägg till #2, salongen var Seienstyle i Gamla stan, Stockholm.
// Harley
#5 👍 Hur länge sedan var det du var där och gjorde dina dreads?🙂
#6 Oj, nu ska vi gräva i arkivet här… Det var våren 2011. (😮)
Borstade ut dem sent 2016. Riktigt sugen på att spara ut mitt nu ganska kortklippta hår och börja ett nytt dreadsäventyr.
// Harley
#7 👍