Hår iFokus

Hår

Etikettfrisyrer
Läst 1086 ggr
Jordgubblime
0

Permanenta håret

Hejsan! Jag vill så gärna ha lockigt hår, typiskt att alla med rakt hår vill ha lockigt och tvärt om. Min hårrutin är att jag duschar, har i stylingmousse och gör två inbakade flätor som jag har i ett par dagar för att sen njuta av lockigt hår tills det är dags för tvätt igen. Börjar lessna på flätorna och vill permanenta håret. 

Mitt hår är omkring 60 cm och lätt uppklippt. Färgar regelbundet håret mörkbrunt hemma, naturligt är jag ljusbrun. Jag blekte håret för 5 år sedan och tycker att mitt hår nu är i ganska bra skick. Har typisk skandinavisk hårkvalite med tunna  fina hårstrån men håret i sig är tjock och ganska tungt.  

Resultatet jag vill ha av en permanent är det här:  https://www.hairstylery.com/wp-content/uploads/perm-hair/8-BoOAOTOh5v2.jpg

Är det standardresultatet av en permanent eller brukar man få mer krulligt hår? Hur mkt sliter det på håret? Klarar ett långt skandinaviskt hår öht av att regelbundet permanentas (säg två ggr per år för behålla lockarna snygga) eller kommer det bli förstört? Är ni som gjort permanent nöjda?

TatsuOni
1

Håret kommer att bli slitet. Om du hare tunnare hår som redan färgas, så är risken att det kommer att bli mycket slitet.

Vad gäller resultatet så beror det på vem du går till och hur skicklig denna är. Man kan nämligen "skapa" lockar i olika former.

Har du i flätorna i flera dagar? För det finns bra metoder för att skapa värmefria lockar över natten. Här har vi några metoder, men det finns betydligt fler https://har.ifokus.se/discussions/5c64163ece12c462c200096f-lockar-utan-varme-samlingstrad

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Åsa S
0

Inte gjort permanent på säkert 30år jag har spikrakt hår verkligen inte ens minsta böj ens i topparna så min mor permanentade mig + tog mig till frissan för att permanentas från jag var typ 4år. Troligtvis har tekniken utvecklas men olika hår är ju olika jag tror inte nån kan säga med 100% säkerhet hur ditt hår kommer bli. Redan förr i tiden så var det ju olika permanent vare sig man ville bara ha lite böj på topparna eller afrokrull så det finns ju inte bara ett sätt att permanenta. Bäst är väl att fråga runt bland de kompisar du vet som permanentar sig och du tycker ser bra ut de kan säkert tipsa om nån frisör du kan prata med innan du bestämmer dig och bokar.

Caeli
0

Har inte heller permanenat mig på väldigt många år men på den tiden har jag för mig att det var mycket noga exakt hur många minuter som permanentvätskan satt i för hur resultatet skulle bli. Men det kan ju så klart en bra frisör. Sedan tror jag inte det räcker med två gånger per år. Vill minnas att lockarna brukade hålla max tre månader också beroende på hur hårdpermanentat det var från början.

Surpan
0

Gå till en bra frisör och prata med dom, jag har gjort en permanent en gång och det blev fint och höll bra. Inte överdrivet torrt eller slitet heller.

/Surpan