Frisörer och hårkunniga - se hit!
Jag hade hoppats på att vi hade flera kunniga här som kanske skulle kunna ta sig en minut med en fråga man har.
Kan medge att man egentligen inte vill ställ frågan. Är så extremt rädd för svaret. Men måste göra det nu.
För att förstå så berättar man om personlig bakgrund : Är en person som dragits med depression hela livet. Men någon gång i mitten av sommaren så var den värre än någonsin. Låg till sängs enda till någon gång på hösten.
Minns helt ärligt inte så mycket från det, man var rätt avstängd. Men alltid varit noga med mitt hår, det är en av de saker man tycker mest om med sitt utseende.
Hårduschandet och borstandet avtog dock mer och mer. Och man spenderade nästan all tid i sängen, man vände sig, vred sig.
Detta slutade med ett VÄLDIGT tovigt hår, till och med någon "platta" på en plats.
Kan förstå det är svårt för er att svara, ni ser inte hur det ser ut och vad man har för hårtyp och så vidare. Jag har dock väldigt mycket, och väldigt tjockt hår. Sist man kunde ha det utsläppt, det ej var tovigt utan man kunde ha det hängandes utan uppsättning av hår så var det till skuldrorna.
Har själv läst runt MASSOR på nätet och frisörsidor och arbetat med tovorna som det stått man skall göra, och visst har man fått ut några slingor. Men det har praktiskt taget handlat om timmars arbete med väldigt, väldigt litet resultat. Och har ingen som kan hjälpa mig.
Tro mig - hade suttit hela dagarna i en vecka eller två och lirkat om man hade orkat. Men har väldigt svårt att göra detta vintertid då man har väldigt ont i lederna då i armarna och blir svag. Och att vänta till värmen är här är likställt med katastrof för då är väl allt bara en stor boll mitt på huvudet.
Hur som helst, ringt frisörer där man bor och beskrivit den exakta situationen. De flesta har sagt att de nog dessvärre inte kommer kunna hjälp mig. Nej, nu har man ej visat håret för någon av dessa utan det har skett via telefon. Jag måste förstås finna styrka att gå till salong på salong och fråga även om man får många nej i rad.
Kan de sagt nej för det faktiskt FINNS hopplösa fall eller för att det är så pillrigt, tar sådan tid att vissa helt enkelt inte vill göra det?
Bör tilläggas att man haft dreads förut och dessa pillade man ur efter fyra år utan problem. Men vet inte om det snarare beror på att man var mer motiverad då.
I och med min depression är min självbild inte den bästa. Men något man är stolt över på riktigt är sitt röda/orange-färgade hår man är född med, som har bra kvalitét, är tjockt och har självfall. Får ofta komplimanger.
Och VET - det är "bara" hår, man skulle kunna varit sjuk eller annat. Tanken dock på att kanske behöva klippa av det jättekort eller raka av det känns extremt, extremt tungt. Är långt ifrån "frisk" från depressionen och skulle inte kunna "rocka" det utan hade antagligen isolerat mig igen.
När man läst på frisörsidor och forum är det inte helt ovanligt att det stått att folk varit hos frisörer och frisörer valt att klippa dem korta i dessa situationer för det är omöjligt. Men då har andra frisörer hoppat in och sagt att det oftast faktiskt går att lösa. Jag vill tro att det är så.
Skulle t.ex Promoe kunna reda ut sitt hår om han ville : https://geekysquid.files.wordpress.com/2012/04/promoe_494255391.jpg ? :D Känner att om han skulle kunna göra det är man onekligen trygg och det är inte helt kört. Så det man ville säga var inte att mitt hår blivit sådär tovigt med massor av "plattor" ;) I och för sig har denne man självvalt det därmed kan bära upp det med stolthet.
Jag vill helst inte :
1. Gå runt med en tuss på huvudet
2. Klippa mig väldig, väldigt kort (måste man göra något åt håret för det är bortom räddning känns det som jag av någon anledning skulle raka av det istället..)
Jag förstår väldigt väl att detta skulle nog bli en lång process, och kosta en hel del. Men det är inte det man är ute efter att diskutera.
Förlåt att det blev rörigt. Jag har suttit i dagar och velat om detta inlägg.
Och vet att ni inte kan se mitt hår, vilket gör det svårt ett helt pricksäkert svar på.
Tack för att ni tog er tid att läsa!
Ha det bra
Hej! Hoppas att du får må bättre i år!🌺
Visst går det med högsta sannolikhet att reda ut, då det som du säger går att reda ut dreads. Håret har säkerligen blivit skadad av detta, men det betyder inte att du måste klippa av allt.
Skulle tro att frisörerna som du har pratat med antingen inte vet att man kan reda ur stora tovor, inte vill eller helt enkelt hellre hade klippt dig.
Det skulle även bli väldigt dyrt att gå till en frisör för att reda ut det, då det skulle ta många timmar.
Har du testat att dränka in håret i Balsam och tvätta ur det innan du försöker reda ut det? Red helst ut håret när det har torkat dock.
När jag har redit ut enormt trassliga hästmanar och svansar så har jag först använt pälsglans för att få lite "glid" i stråna. Därefter så har jag börjat nerifrån och när jag har fått någon cm fri, så har jag borstat den och sedan fortsatt uppåt. Ibland så har det blivit några strån som har en stor boll med lösa hår i sig. Då har jag klippt av dessa två, tre strån. Det kan även underlätta att ha någonting smalt all peta med.
Hur länge orkar du sitta i sträck? Tänker att du kan bestämma en slinga som du ska arbeta på och sedan sitta en stund, ta paus och forstätta, så länge och ofta som du orkar.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
En kompis till mig gjorde en hårinpackning satte en plastpåse på huvudet och sov med det en natt. Sedan redde hon ut det.
Jag kom på en till sak som kanske kan hjälpa. Samla ihop en massa kuddar, sätt dig bekvämt och palla upp kuddarna så att du kan lägga armarna på dem, tillräckligt högt för att nå håret. På så sätt avlastar du armar och axlar lite.
Jag gör detta t ex när jag har en inflammation.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik