Hår som blir tunt
Jag har ganska tjockt hår, men efter en viss längd blir det bara tunnare i topparna, så då får jag klippa av en massa. Jag drömmer om att ha långt hår, men det känns omöjligt pga detta. Någon som har samma problem och har tips att dela med sig av?
Frisörer rekommenderar toppning var 4-6 vecka beroende på hur hårt man sliter på håret. Om man håller på mycket med håret så klart att det slits mer. Om topparna blir kluvna har i alla fall jag upplevt att det kan sprida sig uppåt i håret och kluvna toppar går av så hårstråna blir bara hälften så tjocka.
Ett hårstrå växer i genomsnitt 1 cm i månaden så om man klipper bort 1 cm var 6:e vecka tar det ju lite tid för håret att bli 1 dm längre.
Mitt hår har alltid växt sakta, men jag upplever det som att det växer fortare nu sedan jag började ta B5, B6 och B7-vitamin plus collagenpulver. Vet inte om det är alla sakerna ihop eller om något av dem gör mest nytta.
Sedan är det förstås viktigt att man sköter sig i övrigt för att håret skall trivas. Det där vanliga om sömn, motion och kost och att inte stressa. Stress märks direkt på håret.
Se till att minska slitaget på håret genom att t ex ha de uppsatt, använda "snälla" hårsnoddar, sova på siden eller polyester Satin och reda ut håret försiktigt.
https://har.ifokus.se/articles/5b619b36ce12c40f7600092c-har-som-aldrig-blir-langre?articles-2
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Jag toppar förresten håret 0,5-2 cm två gånger om året. Toppar mig själv.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik