Hår iFokus

Hår

Etiketter: färgblekningtoningväxtfärger
Läst 17150 ggr
Vixifyx
9

Att färga hår med bär eller växter

Viste inte riktigt vart jag skulle lägga detta, det fungerar ju även i no-poo men man kan även göra det med vanliga Balsam och shampon så ja , kändes lite flummigt. 

Men till ämnet , själv har jag använt en blandning av

Honung + Balsam + 1 dl blåbär    som silvershampo

Honung + inpackning + 1dl svartvinbär  för att färga håret lila

Honung + inpackning 1dl lingon för att få håret rosa-rött

(justera sedan mängd shampo/balsam + bärmängd beroende på Hårlängd och tjockhet)

Dessa samma recept går att använda med att byta ut inpackning och balsamet till shampoo, eller så rågmjöl eller vad man nu än tvättar håret med :)

Du behöver ha rätt så ljust hår under för att det skall fästa med bästa resultat , nästan vitt, men jag tycker alla dessa funkat skitbra för mig! 

Frågan är bara om ni har tips på fler naturprodukter detta funkkar att göra med? :)

• Redigerat 2022-02-18 20:36 av TatsuOni
Grace2009
1

Har du bilder så man kan se skillnaderna? Detta låter jättespännande! 👍

Andorr
2

Jag tänkte på blåbär när jag läste rubriken. 😉

Gräs lär färga rätt bra. (Gräsfläckar.) Grönt e skönt! 🙂

Vixifyx
2

#1 hmmmmm tyvärr inte ….. trodde detta var relativt vanligt att folk visste detta haha , men ja har ur-tvättat lila typ 14 shampo tvättar senare en bild på de lila .. men de är ju inge vidare lila då längre,  och ja gjorde en dipdye då mina toppar va de enda som var vita :)   meen den kan jag väl ladda upp bara ja hittar den . 

Hade svartvinbären i en mixer först så de blev riktigt en röra och hade det sedan i håret ungefär en timme lite på 

Blåbären om man inte är försiktigt och har du det länge, så blir du grå riktigt grå i huvudet :) 

http://prinsmos.se/2014/01/att-farga-haret-med-blabar-silverschampoo-med-no-poo-metoden/ denna länken hittade ja på nätet nyssför bild på hur det ser ut med blåbär

askan
6

Spännande! Jag funderar på om rödbetor skulle funka för rosa hår?

Vixifyx
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dethär är altså den 14  gånger  tvättade(med shampo)  lila dipdye;en   , Som jag nämnde tidigare.

Dock måste jag säga det var ordentligt lila först men tvättarna gör ju sitt….

Grace2009
1

#% oj, det blev ju verkligen färg av det! I länken såg det lite "blaskigt" ut men ditt är ju faktiskt lila. Jag kanske ska rensa svartvinbärsbusken för att färga håret till sommaren? 

Hur länge håller färgen?

Vixifyx
0

#6 länken var blåbär ,hon gjorde håret grått :) 
jag använde samma som silvershampo men hade det bara i någon minut

:)Men ja , ja tycker alla borde iallafall prova , de låssar ju me tiden ! :D

Vixifyx
0

tror också ala resultat blir bättre om man mixar det med en mixer först :)

Trollan92
3

Herregud va häftigt!!!!! Tror ni de funkar på mörkbrunt hår? Så man får lite skiftningar? Hur länge håller de typ? :D

[Nelley]
1

Tänk på de etiska med honung.

Grace2009
0

#7 Tror jag ska göra det där till sommaren. Har du något hum om hur mycket du tog av varje? 50/50 inpackning och bär? Eller mer bär? Mindre? Är honungens effekt att mjukgöra håret bara eller gör det något mer för färgens skull?

askan
0

Alltså nu blev jag jättesugen på rosalila! Jag har blekt topparna, de är långt ifrån vita, men porösare än resten av håret så det vore spännande att se om det fastnar. Bara ett par slingor isåfall.. Kanske man skulle blanda lingon och svarta vinbär?

Vixifyx
0

#11 honungen är väl främst för att det skall fästa ordentligt i håret om man tex gör en no-poo version , men använder man inpackning så kan man lika bra sköta utan tycker jag, jag lade det i för jag läste på nätet om det på engelska någonstans, att dom hade det i smeten då de färgade med blåbär.     

Och jag skulle förespråka så mycket bär man bara vill lägga, tex det ska räcka med en dl om man googlar, men då jag gjorde det så laga jag bara på högt ner frysta svartvinbär rakt från påsen typ en halv påse, och mixade det. (köpta)

Rent logiskt så  kan man ju tänka  att ju mer man har av bären ju mer färg är det ju eftersom färgen kommer från svartvinbärs skalen tex, så om du mixar bären med tex lite inpackning skulle jag säga 50/50 eller mer bär, mängden är eg inte så viktig bara man får det ordentligt i det hår man vill färga samt att smeten är mixad fin så att man får bästa resultat. 

Hur länge det håller kan ja tänka mej är individuellt eftersom torrt och skadat hår drar åt sig mer färg. 

Vad jag nu i efterhand rekomenderar dock är att man först tvätta håret med varmt vatten , eller som jag jag gjorde, shampo.  så att håret öppnar sig , och sedan blandar bären i en inpackning som får suga sig in i håret. Gärna i typ en timme lite på. Sedan tvättar man ur det med ljummet vatten och händerna. Till hjälp kan man "skrubba" med att använda Balsam, och då man upplever du fått ut alla rester , balsamera en sista gång för att sluta hårstråna och förståss för mjukhetens och allt detdärs skull :)

Vixifyx
2

#9 Det beror på vad du undrar biter på brunt hår , och hur mörkt håret är jag tror tex svartvinbär och kanske till och med blåbär kan bita bara du har tillräckligt med bär i smeten. Tex tror ja du kan få en askigare brun genom att använda blåbär medans svartvinbären kanske ger ett lila-rött lyster och shine , men det kan vara att det inte fäster alls :) sååå det är bara att pröva och posta hit så vi får se om det fungerar! Ta gärna före och efter bild isåfall! :)

Vixifyx
0

#12 Tycker definitivt du kan ta och pröva, med tiden drar ju hårinpackningarna och tvättarna färgen ur håret iallafall så det är ju verkligen mer toning aktigt än någe färg från butiken därför kan man ju nästan göra de hur ofta /sällan man vill för att uppehålla önskat resultat.

Angående lingonen tyckte jag de inte gav ifrån sig sååå mycket färg men har du tillräckligt stor mängd kanske det fungerar bättre än för mig , färgen är ju koncentrerad i skalen , så man får ju tänka att ju mer bär elikamed mer färg :)  och blandar man det dessutom med svartvinbären och en klick inpackning och mixar det till en fin smät så tror ja det kan fästa riktigt fint! :)

Vixifyx
3

Kom för övrigt på en grej alla dessa skulle säkert ge ännu mer färg ifall man koncentrerade massan först genom att koka det… och lägga någon droppe färglös Henna i det…. kanske det till och med skulle lägga sig på mökare hår då?

Vixifyx
3

Sen vill man ha ett 100% resultat kanske man borde ha det över natten i ……. jag kommer på smarta saker allt eftersom här nu .. haha … borde ju kanske pröva mina ider själv innan ja delar ut mina "smarta lösningar" på nätet haha.

Andorr
3

Kanske kommer att testa att färga skägget med blåbärssylt. Känns lite småtokigt.

Men har jag nu funderat på om man kan färga skägg och dessutom har gjort blåbärssylt så.

Sen har jag ju något att smaska på ikväll. 😉

Hur länge ska det sitta i? (Så jag vet när jag får börja smaska.) 😎

Vixifyx
0

#18 blåbärssylt vet jag inte om fäster lika bra med allt socker o va man nu lägger i , dessutom så är ju skägg ett väldigt tjockt hår , så vet inte om de tar åt sig på samma sätt som det om är rakt på huvudet.  men ver en timme skulle jag rekomendera om man vill ha ett ljust grå-blå resultat. blåbär blir inte speciellt mycket färg utan fungerar främst och bäst som silvershampo

Andorr
3

Jag testade, men min okunnighet om hur lång tid som skulle gå i kombination med viss otålighet gjorde att jag lät hela 5 minuter passera.

Jag gillar när saker funkar snabbt och enkelt, vilket min genväg inte gjorde. Men tack vare denna tråd kommer jag att se på mina matvaror och växter på ett annat sätt än tidigare. 🙂

askan
2

#20, Hahaaaa, själv har jag ikväll testat karamellfärg på en slinga och lyckades låta det gå en hel KVART innan jag var tvungen att inspektera spektaklet. Hör och häpna, det hände…..absolut ingenting. Det jag förväntade mig bli klart och tydligt rosa är ungefär lika golden retriever-som-rullat-sig-i-aska-färgat som vanligt. Mycket besviken men en erfarenhet rikare.

[pusselbit]
0

Bestämde mig för att testa detta idag eftersom mitt hår är blonderat sen 8 månader tillbaka med en väldigt kall blond utväxt. Den kalla utväxten får lätt de blekta längderna att se gula ut tyvärr och jag vill inte bleka mer nu. Jag gjorde blandningen med balsam/honung/blåbär i två omgångar, första gången lät jag det vara på torrt hår i ca5-6 min vilket var för lite, omgång nummer två körde jag med vått hår nästan en kvart(vågade inte ha i länge pga livrädd att det skulle bli väldigt blått) Jag la också blandningen på min utväxt vilket jag sedan ångrade men som tur fäste blandningen inte på det naturliga håret. Nu väntar jag på att det ska torka så jag kan se resultatet :) Hoppas ändå på grått/liiiite blåaktigt än  att de lätta tonerna av orange är kvar :)

Trollan92
1

#22 Lägg upp bild sen! :D

[pusselbit]
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

En med och en utan blixt. Så blev resultatet.

[pusselbit]
0

Hade gärna fått lit blåaktiga skiftningar i allt. Istället blev det blåare rätt i bakhuvudet. Också där jag behövt bleka mest :)

IceTee
0

Jag funderar på att färga håret lila, tror du den lila färgningen skulle funka för att bara göra färgen lite starkare när det tvättats ur? Och hur tror du det skulle funka på utväxten? Är superblond naturligt (bifogar bild på när hela håret är min naturliga färg)

Medarbetare på Skor iFokus

Trollan92
0

#24 på ena bilden är de grå/blå och den andra är de blont ^^ Men den grå/blåa bilden va as cool! #26 Du färgar utväxten precis som vanligt. Men jag skulle nog inte garantera att de blir exakt samma färg då detta är natur färgning. Men när ordentligt å exakt med bär å allt så ska de nog gå bra :)

Trollan92
0

Mät*

IceTee
0

#27 ja, jag kan ju testa en gång, och går det inte bra så tar jag en "riktig" färg helt enkelt! Alternativt använder jag bara det för att förstärka färgen

Trollan92
0

#29 Vill du ha lila hår? Tänkt ifall du bara ville testa bär färgen. Annars duschas den ju ur efter ett tag :) Vart får man tag på bäst färg som håller längre än vanliga Färger, så som lila å rosa? :)

IceTee
0

#30 jag ska till frisören, så någon form av lila ska det bli i alla fall! 
Min frisör har rosa hår som verkar hålla väldigt bra, så jag ska faktiskt fråga vad hon använder!

[pusselbit]
0

Du är så himla fin IceTee! 😍

Hehe jo.  Skenet från lampan gjorde att det inte visa samma färg som i verkligheten hur jag än försökte. Det är mer grått och blått i verkligheten än den ljus/gråa bilden och inte i närheten på så blont som bilden med blixten såg jag nu när håret 'lagt' sig ordentligt från föningen och jag hunnit inspektera det mer;) Jag var lite ivrig (som vanligt) med att posta bilden 😃

[pusselbit]
0

Men hur länge hade du i blandningen Vixifyx? och hur mycket hade du blekt innan? Tänkte om jag funderar på att göra detta igen i framtiden. Kan det vara så att val av 'utblandningsprodukt' faktiskt spelar roll på resultatet? Hm😉

Trollan92
0

#31 på min frisör linje hade vi andra Färger som man inte behövde blanda med väteperoxide. Tror dem hette Elumen. Och dem skulle hålla jätte bra. Färger så som lila, blå m.m. Så de kanske är den färgen hon använder? Det är absolut inte många frisörer som har dem färgerna idag :/

[pusselbit]
0

Min frisör färgade mitt hår med Elumen nånting.. Jag tyckte den satt relativt bra :)

IceTee
0

#34 oh, går det att få tag på om man är privatperson också?

IceTee
0

#32 haha, åh, tack! ❤️ alltså, jag blir så himla glad varje gång någon säger det!

Trollan92
0

#36 Nej tyvärr. De är beställnings vara för företagande tyvärr :/

IceTee
0

#38 tusan 😕

Trollan92
0

#39 Ja de e faktiskt väldigt tråkigt :/

Stortroll
0

Hur länge sitter det i?

Titta gärna in här ---> Min blogg

Scorpio97
0

Själv har jag velat få håret mörkbrunt utan att använda riktig färg. Är dock osäker på om jag vågar (;

Hittade denna sida: http://iform.se/valbefinnande/ta-en-kopp-te-till-haret

Där står det att svart te kan ge mörkare hår samt hur man ska göra. Någon som har provat?

//Jessie

[pusselbit]
0

Testade detta igen för att jag ville få  bort det ojämna i håret. Har väldigt mycket hår så lät det sitta i två timmar så att det inte skulle bli ojämnt beroende på var jag la först blev heeeelt mörk i håret alltså mörkmörkmörk grå/blå och lila på vissa ställen. Fick panik och testade avfärga det med citronsyra. massa vatten och bikarbonat, sköljde i flera omgångar och man såg hur det bara rann av! Det  lossnade alltså hur bra som helst så nu är det endast gråtonigt överallt där jag ville ha det istället för endast på vissa ställen. Är faktiskt nöjd nu!😃

Trollan92
0

#43 Bild? :D

[pusselbit]
0

på?:)

[MARWAKE]
0

Någon som har en bild på lingonfärgningen? Är nyfikem c:

Andorr
0

Tror faktiskt att vissa, mottagliga, strån blev lite brunrödfärgade. Har i efterhand noterat dette.

[pusselbit]
0

Vad är den naturliga färgen då?

Andorr
0

Förr var jag rätt mörkhårig.

Nu är jag mer… silver. 😎

Det är nog några av de numer ljusa stråna som färgats.

Vixifyx
0

svar till alla som underar verkningstid är det nog väldigt individuellt tror ja eftersom ja tror skadat hår suger i mer färg, men det är nog bara att pröva sig fram och är man rädd för misslyckad färgning så kanske man inte skall testa detta, men ja tror garanterat att man kan använda svartvinbär tex för att förbättra sin lila färg i håret om man inte vill blanda i en vanlig färgbomb gång på gång varje tvätt för att bibehålla färgen. Honungen i receptet är antagligen främst för att få den till en lättare konsistens att applicera :)

Vixifyx
0

#43 lade du altså bara blåbär i eller la du nå annat i också? :)

Anibaz
0

Ni verkar ju ha koll på sådant här, finns det något sätt att bleka håret skonsamt?

[pusselbit]
0

#51 Lade i blåbär, coop xtra Balsam och lite honung :). upplevde att det ekologiska blåbären blev mer blåa och ICAs egna blåbär mer lila faktiskt..

Vixifyx
0

#52 skonsammare är iallafall c-vitamins brustabletter blandat med shampo, men de bleker bara någon nyans, men regelbundet med någon månadsmellanrum funkkar det :) skonsamt är det aldrig att bleka :)

Surpan
0

Satt idag och funderade på om man skulle byta ut det kopparröda mo lila.. och det här känns ju som en fin lösning. Dock har jag mörkt hår så det kanske inte fungerar.. Köpte du bara frysta vinbär?

/Surpan

Surpan
0

Jag hittade inte svarta vinbär någonstans så jag köpte björnbär. Återkommer med resultat.

/Surpan

Surpan
2

Det gick inte alls med björnbär, testa inte det! Mycket svårt att få ut alla kärnor.😊

/Surpan

Vixifyx
0

Ja köpte frysta svarta vinbär ja, synd att björnbären inte fungerade , ''/

[MARWAKE]
0

Skulle det kunna gå med frysta blåbär som är sockrade? Att tina upp dem och mixa de eller förstör sockret helt och hållet?

[anonymie12]
0

Hur länge ska färgen sitta i? jag provade och den bara går ur så fort det blir blött!

[pusselbit]
0

Sitt två timmar då :)

Gambino19
0

Om man inte har inpackning vad kan man använda istället?

[MARWAKE]
0

#62 Jag tror du kanske kan använda Balsam då ;)

Gambino19
0

Tack:)

Gambino19
0

Tack:)

Gambino19
0

Tror ni att det kommer bli någon färg med lingon i håret?eller är min hårfärg för mörk?

[MARWAKE]
0

Jag tror det kan funka ;)

Gambino19
0

Tack,du är verkligen jätte snäll! :)

Gambino19
0

Men om man ska ha det under natten ska man ha en påse över huvudet då?

[pusselbit]
0

#69 Haha ja!😃Eller vad som helst så du inte får färg på kudden

Gambino19
0

För att få ljusare toppar kan man ha honung,oliv Olja och balsam/schampoo? Eller något som man vanligtvis har hemma

Gambino19
0

Schampo*

Gambino19
0

Schampo*

[pusselbit]
0

#71 Du tar mindre bär helt enkelt :)

TatsuOni
1

Puttar upp med tanke på månadens tema🙂

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Sommmarblomma
0

#0: svart te tonar håret en aning.

TatsuOni
1

#76 För mig gav varken svart te eller kaffe någon som helst nyansskillnad, så det fungerar inte för alla 🙂

TatsuOni
1

Puttar upp med tanke på månadstemat 😋