Bleka svart hår blont?
Jag har naturligt mörkbrunt/natursvart hår och har även lagt i svart hårfärg ett flertal gånger under åren för att få lite mer glans i färgen. Men på grund av att jag vill kunna få en relation, och det verkar som alla killar vill ha blondiner, så känner jag att jag är tvungen bleka håret blont men är orolig över hur mycket det kommer att skada håret då jag sparat längden länge och verkligen inte vill klippa av mig håret. Men har tänkt bleka det hemma, men lär ju krävas flera blekningar för att det ska bli blont. Tror ni 3 blekningar räcker, och sen en toning för få rätt nyans? Menar 3 omgångar, inte 3 förpackningar, lär behöva minst 2 förpackningar varje gång.
Män bryr sig inte ofta om vad som är äkta och vi kvinnor går i fällan med att bleka sönder håret, spruta gifter i läpparna osv. Skrivet med glimten i ögat….Mvh/WL🌺
Först lite OT:
Du vinner ingenting på att ändra ditt utseende för någon annans skull, annat än en skev bild av dig själv.
TIll frågan:
Du kan bleka håret själv till blont med boxblondering, men det tar tid och sliter jättemycket på håret.
Jag själv har gått från mörk-mörkbrun till askblond/mörkblond hemma, men då har jag nyligen fått klippa av runt en dm slitet(plus lite extra, men det var för att jag ville ha det kortare).
Hela processen tog ungefär 5 månader, då blekte jag med 3 gånger med en månads mellanrum och la sedan i en mörkblond färg efter att håret fick vila i 2 månader.
Körde dessutom inpackningar över nätter flera gånger i veckan och använde silverschampo för att få ur gula toner.
Men så har jag ju blekt mitt hår flera gånger innan och vet hur mitt hur fungerar när det gäller blekning, alla hår är olika :)
Är du osäker så gå hellre till en frisör som kan blekning, så slipper du fläckigt hår om du råkar göra fel :)
Skickar med bild på hur mitt hår såg ut innan blekning och hur det ser ut nu, fast den sista bilden ser håret lite mörkare ut än vad det är pga filter :)
-
#3 Det där kommer du inte kunna uppnå själv om du inte är villig att gå runt med gult hår i över ett halvår.
Gå till en vettig frisör, visa upp bilderna och hör med dom vad dom kan göra, tänk också på att underhållet av utväxten på det håret kostar en del det också, och behövs göras minst en gång i månaden/varannan månad.
-
Jättefint hår ! Behåll det så !
Hittade en bild jag tog nyligen när jag toppade håret, så ser man hela håret lite tydligare i dagsljus men jo, det är ju ganska mörkt och antar att blekningen kommer behöva ta en del på längden vilket jag inte vill. Vill bleka blont utan att behöva bli korthårig… och ska tillägga att jag har jättemycket röda pigment i mitt egna hår så när jag bleker det blir det super orange. Jag har varit blond en gång tidigare för några år sedan.
#2 Oj, så lång tid.. jag hade tänkt bleka det typ kanske 3 gånger och låta det vila en dag i taget.. jag har så röda pigment så mitt blir väldigt orange så det måste blekas ner väldigt hårt innan det går få en kallare nyans på håret än orange.
#8 Nej, bleker du tre gånger direkt kommer du inte se så stor skillnad, du måste låta håret vila ett tag innan du kan bleka nästa gång för att se någon skillnad.
Sedan kan du inte bleka bort det röda pigmentet, utan du får lägga på en kall ton(lila/blå/askblond) för att få bort det röda och sen bleka igen för att ljusa upp det.
Det är en slitsam och lång process att få håret ljust.
-
#9 Okej, så det hjälper inte att lägga i blekning efter blekning efter blekning utan processen blir mer att bleka några steg i taget tona, vänta några månader sen göra samma sak igen.
#10 Nej, det hjälper inte att bleka håret direkt efter varandra, utan du får bleka, låta håret vila några veckor medans du behandlar det med inpackningar, sedan bleka igen, upprepa samma process, lägga i en toning/askblond hårfärg, sedan inpackningsprocess igen + silverschampoo, sen bleka igen, och upprepa den processen för att uppnå önskat resultat.
Det tar tid och sliter som sagt en hel del på håret.
Finns absolut inga garantier att det kommer bli fint eller snyggt, det är svårt när du har så långt hår också då det blir dyrt(För ärligt- det kommer gå åt nästan 3 boxar per blekning vilket i sanningens namn kommer kosta dig totalt 1500-1700~ i bara hårfärg/blekning, sen vettiga silverschampoo kostar runt 200 kronor) och då är det nästan bättre att du går till en frisör och får det fixat ordentligt.
De flesta frisörer använder ofta olaplex numer också som är super att använda när man bleker håret.
-
#11 Oj, det låter dyrt men du har rätt, det kommer gå åt flera förpackningar vid varje blekning och det kan krävas fler än 3 blekningar, mitt hår är ganska svårblekt vet jag sedan sist frisören sade. Under den verkningstiden ett hår normalt bleks ett visst antal steg bleks mitt hälften av dem stegen då håret inte riktigt vill ta till sig blekningen. Jag har inte färgat håret hemma så är lite osäker på hur många förpackningar som krävs per gång men det är långt och ganska tjockt också.
Allvarligt - skulle du verkligen vilja ha en kille som valde dig för din hårfärg?
#13 Helst inte, men skulle föredra att ha någon än att vara ensam resten av livet även om det är skälet.
Nej men sluta nu TS, du vet ju såklart också att inte alla män vill ha blondiner.
Du har säkert hört talas om Megan Fox, Mila Kunis, Kim Kardashian, Demi Lovato och Selena Gomez? Alla mörkhåriga och anses vara några av de vackraste i världen av många män.
Jag har samma hårfärg som du naturligt och jag förstår verkligen grejen. Nu gissar jag på att du är lite yngre än mig men när jag var barn på 90-talet så var det kvinnor som Graaf-systrarna, Victoria Silvstedt och Pamela Anderson som var det hetaste. Blekblont hår och stora bröst. Och jag kände mig som en alien. Men jag växte upp, blev tonåring och fick massor med pojkvänner.
Jag kan än idag tycka att det är lite småtrist att vara så mörk i håret, men nu är det framförallt för att det gör det så mycket svårare att färga håret i olika Färger. Jag var faktiskt ljusbrun/mörkblond ett kortare tag men det var katastrof! Det tog typ 1-2 veckor innan utväxten var för tydlig, så jag försökte slinga det men det gjorde att man såg ut som Christina Aguilera under 'Dirrty'-perioden. 😂 Nåväl, nu är dipdyes och ombres så poppis att man kan hålla sig till det.
/Surpan
Jag kan förstå hur du tänker och du är uppenbarligen rätt ung. Din framtid avgörs inte nu. Jag var mycket äldre än du när jag träffade min man, på den tiden var jag hennafärgad och grovt permanentad (som var modet på den tiden…).
Nuförtiden är jag naturligt rak- och gråhårig och min man (som är väldigt snygg och alltid varit eftertraktad bland alla kvinnor) säger varje dag att han älskar mig och tycker jag är världens vackraste.
Så snälla, sabba inte ditt hår för en sån sak, du har ingen aning om vad framtiden innehåller. Att vara ihop med någon bara för att "slippa" vara ensam är verkligen ingen bra utgångspunkt för ett förhållande, och definitivt ingen garanti för lycka. Och om du tror att killar bara vill ha blondiner tror du att din pojkvän gör slut så fort du slutar blondera håret? Eller om du inte gör det vad säger han då när ditt hår är helt risigt, sprött och förstört och du ser ut som en häxa i håret. Jag har en granne som ser ut så. Inte mycket hår kvar heller men hon fortsätter envist att blondera och tror säkert hon ser ut som ett riktigt bombnedslag.
#15 Jag har inte märkt av den här blondinfixeringen tidigare faktiskt förrän nu när många killar har sagt det. Jag har aldrig direkt haft svårt att hitta killar förut, men just nu verkar det lite svårt för att dem flesta vill ha blonda tjejer men att ändra min hårfärg är i sådant fall enbart för att behaga män. Om man ska gå efter min personliga åsikt tycker jag generellt mörkt hår är finare än blont, både på män och kvinnor. Jag tycker oftast enbart att naturliga blondiner passar i blont hår då det blekta blonderade håret ofta får inslag av gult/orange som smyger sig tillbaka och får en extrem utväxt samt att dem flesta som återkommande bleker sitt hår får väldigt slitet hår. Jag minns några tjejer i min gymnasieklass som blekte sina mellanbrunna hår blonda och deras hår blev kortare och kortare samt lika slitet och strävt som svinto iprincip. Jag har ett tjockt och ganska friskt hår i nuläget då jag sköter om det rätt noggrant och försöker undvika slitage. Jag tänkte att mitt hår är så pass tjockt att kunna hantera blekningarna, men kanske inte.. Jag är 21 år, men känner mig lite stressad för att nästan alla jämnåriga vänner och bekanta redan har sambo och är förlovade osv. #16 Det är mest att killar har sagt att killar ser iprincip alla blonda tjejer som vackra oavsett hur dem ser ut i övrigt, och att alla brunetter,svarthåriga och rödhåriga är oattraktiva på grund av hårfärgen. Sedan känns det ju också som att en kille som enbart gillar tjejer med en hårfärg inte egentligen är särskilt seriös eller mycket att ha.
Kanske du helt enkelt bara är omgiven av fel sorts killar? Försök söka dig till andra sammanhang.
Du umgås helt klart med väldigt omogna killar som knappast skulle bli en bra pojkvän. Och 21 är verkligen ingen ålder! Bättre att vänta på rätt kille än att ta en ytlig i****. Ett förhållande med rätt person får dig att må bra, medans fel person bara kommer att dra ner dig.
Och nej! Alla killar gillar inte blondiner! Jag färgar mitt hår svart. Min sambo älskar mig, men även flertalet andra män/killar har visat intresse för mig under alla år som jag har haft det svart.
Vet du hur många brunetter som är i ett förhållande?
Och om du nu skulle bleka ditt hår, så kommer det att slita mer ju tätare du väljer att blondera. Minst en månad mellan varje blekning. Det kommer ändå att bli slitet och du kommer att gå igenom stadier av olika brunt, oranget och gult (om man inte tonar mellan blekningarna. Då tar det längre tid att få det ljust istället) vare sig du färgar det hemma eller hos frisör.
Snälla förstör inte ditt fina hår för att imponera på någon ytlig kille! Du kommer att ångra dig förr eller senare!
Tar även bort bilerna i #3 då jag misstänker att du inte har tillåtelse att använda dem.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#19 Det är väl så, men det är svårt att hitta vettiga och mogna killar numera. Jag vet inte var dem har gått och gömt sig faktiskt. Glömde helt bort det här med copyright-sakerna så tack för att du tog bort dem, och jo håret lär slita en hel del och kommer behöva bleka ofta i och med att utväxten är extremt mörk i kontrast till ett blont hår.
Förresten, jag har tre söner. Alla har mörkhåriga flickvänner och ingen har någonsin haft en blondin. Men jag tror ärligt inte att de gått på hårfärgen överhuvudtaget, utan det som är viktigt för dem är vad som finns inuti.
#21 Det låter ju bra, att det finns sådana exempel också.
Frågade sambon och han tänkte inte ens på vad tjejerna hade för hårfärg (inklusive mig) när han dejtade.
Men vill du verkligen ha ett förhållande med den typen utav kille? Är det inte bättre att vänta på en bra kille som gör dig lycklig och skiter i vad du har för hårfärg?
Och återigen, 21 är ingen ålder! Du hinner hitta en kille!
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Det känns ju väldigt osexigt att förändra sin hårfärg för att få mer killar, eller för att någon kille sagt nått dumt. Be dom dra åt h-vete och rocka din egen stil som du gillar den istället. 👍
Och du, de flesta av dina vänner som har förhållanden just nu kommer ändå inte ha samma partner om tio år, det kan jag garantera. 😉 Ni är knappt vuxna, fokusera på att vara lycklig och ha kul så kommer allting att lösa sig! ❤️
/Surpan
#23 och #24 Tack för support:)
Alla hårfärger kan vara fina
JA blont hår är väldigt vackert - men det är alla hårfärger (enligt mig) jag gillar dock inte "extrema" Färger så mycket (personligen)
Men TRO mig en man kommer inte vilja ha dig mer bara för du ändrar din hårfärg, isådannafall kommer dem välja en annan person än dig från första början om dem har preferenser. Du kommer få utväxt och det skulle vara ett ständigt jobb som sliter på ditt hår för vad? för att få en man att gilla dig mer?
när du hittar en man som gillar dig PÅ RIKTIGT kommer han gilla dig för dig inte för ditt hår.
Som andra säger tycker jag inte du ska bleka ditt hår eller ändra ditt utseende för någon annan. Gör det du känner dig själv finast i.
MEN jag vill tillägga att om du bleker håret så tänk på att det krävs väldigt underhåll och blekning av utväxt med jämna mellanrum beroende på hur snabbt ditt hår växer. Visst kan du välja att låta det växa ut eller bleka mer sällan, men då är du ju tillbaka på "ruta ett". Det är med andra ord inte en engångsgrej att bleka håret, utan om du bestämmer dig för att bli blond får du lägga ner mycket tid och pengar på att hålla det snyggt.