Mindre slitage?
Har börjat märka att mitt hår blir väldigt slitet och tunt främst baktill. Antar att det kan bero på att jag gnuggar huvudet mycket när jag sover. Har löst det med att sova med håret flätat i en knut ovanpå eller framtill. Finns det fler lösningar på hur man sliter på håret mindre? Använder wet brush när jag måste borsta blött hår, låter det torka i handduk och om jag måste föna använder jag sån där anti-värmespray. Läst om priorin kosttillskott, fungerar det verkligen?
MVH Erika :)
Ett kosttillskott kan inte göra att håret blir mindre slitet, det är ju utvändigt slitage. Det finns en del vitaminer som KAN påverka håret, men det beror lite på vilka förutsättningar man har i övrigt. Det är vitamin B5, B6, B7 samt collagen. Troligen så kommer det att kosta mer än det smakar.
Ett tips är att satsa på sidenörngott. Det sliter betydligt mindre på håret än bomull. Dyrt, ja, men det är inget du äter upp utan har kvar år efter år. Jag har köpt mina på SidenSelma. Har du inte råd att köpa själv så är det ju bra presenttips.
Helst inga schampo- eller stylingprodukter, speciellt inte med silikon som får håret att se fint ut men som gör det torrt och sprött.
Aldrig torka håret med frottéhandduk. Använd en urtvättad, tunn linnehandduk och bara krama håret försiktigt. Hår är väldigt sprött när det är blött. Så absolut inte borsta eller kamma. Red ut det försiktigt med fingrarna eller med en väldigt gles träkam.
Satinörngott fungerar också och är billigare. Jag syr mina egna av Satin.
I den här artikeln har jag listat lite tips på hur man kan minska slitaget, om du är intresserad🙂 https://har.ifokus.se/articles/5b8814a98e0e74790c0001c2-trassligt-har?articles-1
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#3 Jag har aldrig upplevt att polyästersatäng sliter på håret. Bommullssatäng däremot är fortfarande bommull och alldeles för grovt för mig🙂
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik