Färga blekt hår ljusbrunt?
Hejsan! Jag blekte mina längder för ca 7 veckor sedan men nu trivs jag inte alls i att vara såhär blond. Mår nästan dåligt när jag ser det. Jag tycker att längderna är för ljusa och skulle vilja få dem mörkare, typ mörkblonda eller ljusbruna. Är det något jag kan göra själv hemma eller är det svårt att få bra resultat? Är det mer värt att gå till salon även fast det blir mycket dyrare? Skulle säga att mitt hår är ganska slitet men inte sönder blekt eller så. Min botten är chokladbrunt och sedan är det en liten övergång till de blonda längderna. Om jag vill färga längderna mörkare, kommer den färgen att påverka min botten?
Du kan färga det hemma. Om det blir jämnt beror på dig, men övning ger färdighet.
Det enklaste är att bara färga längderna om det är dem du vill byta färg på. Tänk på att blekt hår kan färgas snabbare än oblekt hår.
Om du är osäker på hur länge du ska ha i färgen/vilken färg du ska ha, så kan du anting testa på en slinga i håret eller på löst hår från hårborsten.
Om du bara vill ha någon nyans mörkare så kan du blanda färg med Balsam och slänga i längderna och tvätta ur efter en stund (kanske 20 minuter?). Vill du ha det ännu mörkare så kan du upprepa proceduren vid nästa tvätt.
Självklart så kommer det att slita på ditt hår, men inte lika mycket som en blekning.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Antingen så färgar du hela håret i en ljusbrun färg eller så ger du dig på att försöka få allt utom hårbotten. Tror inte att en ljusbrun färg borde påverka din naturliga färg så mycket.
Vilken metod som passar dig väljer du själv🙂
Tack så mycket för så snabbt svar!
#4 Om du skulle få problem med oönskade toner, så kan du kika i den här artikeln https://har.ifokus.se/articles/5511bff28e0e7440970005f9-farger?articles-1
Här kanske man ser lite tydligare vilken färg det har. Måste jag lägga in någon slags röd färg och sedan en ljusbrun/mörkblond färg eller kan jag bara färga det till den färgen jag vill ha direkt? Är det något jag ska tänka på när jag köper färg? Typ att jag ska undvika en kall eller varm färg så att mitt hår inte skiftar för mycket rött eller grönt.
#6 Jag hade bara kört på en ljusbrun färg och skiftar det i t ex grönt så hade jag köpt en mild toning/färgbomb i rätt färg då. Det kan ju faktiskt bli bra på en gång!🙂