Blekning
Min 15-åriga dotter blekte håret hos frisören för två veckor sen. Tanken är att hon ska färga det lila med Directions eller Manic Panic hårfärg. Problemet är att håret inte blev så ljust som dottern hade hoppats. Hon har mörkt (svenskchilensk) hår i grunden och frisören blekte så mycket som hon tyckte att håret klarar. Min fråga är om vi vågar bleka håret en gång till, själva, hemma. Det är inte blekt i botten utan lämnat ett par cm i hårbotten med hennes naturliga mörka färg, som hon ville. Vad ska vi i så fall använda för blekning och hur mycket vågar man göra? Som det är nu är dottern bara missnöjd eftersom hon inte tror att färgen kommer att fästa.
Min erfarenhet är att det går bra att bleka håret hemma, men att det är bäst att vänta några veckor mellan varje blekning för att kunna utvärdera hur mycket stryk håret har tagit och låta det återhämta sig lite. Håret blir ju extremt slitet av att blekas, men är man medveten om det och är beredd på att inte ha samma hårkvalitet efteråt så tycker jag absolut att man kan prova. Frisörer försöker ju alltid skona hårkvaliteten och därför kan man uppleva att de inte bleker lika mycket som när man gör det hemma. Vad man väljer beror ju på om man vill prioritera stark effekt av blekningen eller behålla så mycket som möjligt av hårets kvalitet.
Tack för era svar! Hon är beredd på att håret blir slitet av att bleka. Däremot har hon ingen "nytta" av den blekning som gjordes eftersom hon inte kan färga den färg som hon ville ha. Det var inte blondering som var målet. Därför ser jag att det lite får bära eller brista. Med era svar och allmänt surfande runt här på sidan så vågar vi nog testa lite försiktigt.
Ja vi väntar lite. Det som känns svårt är att fördela blekningen jämnt i håret eftersom hon, som sagt, inte har blekt längst upp. Jag känner mig rätt osäker på just det, så att det inte blir en hård kant i övergången till den egna hårfärgen. Men det kanske är oundvikligt när man gör det själv.
Det bästa är ju som andra sagt att vänta ett tag och det verkar ni också vara inne på att göra - super!
Jag själv färgar håret just lila med Directions och/eller Manic Panic och har fått bra resultat. Jag kan starkt tipsa om att ha i kokosolja i håret inför blekning. Det skapar ett "skyddande" lager och gör att håret inte blir lika skadat. En del har upplevt att blekningen inte fäster lika bra men det har inte jag upplevt alls. Ett annat tips är att undvika blekning med ammoniak - dessa är lite svagare men sliter desto mindre på håret. Håret ni utgår ifrån är ju redan blekt två gånger och behöver då kanske inte en lika stark blekning som annars.
När det kommer till färgerna sedan så har de olika egenskaper. Båda är semipermanenta toningar som är vänliga för håret och jag kan rekommendera båda.
Directions har jag använt mest - den är billigare, har lite svagare färgpigment och färgar inte av sig lika mycket.
Manic Panic är något dyrare, lite starkare (kan i vissa fall även fästa på oblekt relativt mörkt hår) men färgar också av sig desto mer.
Båda går också utmärkt att blanda med Balsam för att få precis den färg en vill ha. Toningarna håller oftast upp till 6-8 tvättar men för mig håller den betydligt längre än så.
Tänk på att om din dotter sedan någon gång tröttnar på lila hår så är det relativt svårt att bleka bort och blir oftast grönt. Jag upplever också att den lila färgen blir grön även när den tvättas bort.
Tack snälla för era råd! #7 vad bra du beskrev de olika märkena. Dottern har testat båda märkena för några år sen, men då var hon yngre och kanske inte lika noga. Att de inte sitter i för gott känns som en fördel. Hon kan fylla på färgen om hon blir nöjd från början.
Jag har använt Manic Panic nu senast och visst har färgen blivit mer mintgrön än skogsgrön, men det sitter fortfarande i trots att jag färgade på halloween. Gult har det bara blivit närmast rötterna som växt ut.
Jag brukar bleka håret lite som jag vill, men jag verkar ha extra starkt hår för jag har när jag var tonåring blekt det typ 4-5 gånger på en helg utan att det gjort någon skillnad i kvalité. Men skulle väl inte rekommendera det för andra.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"