Nya virvlar?
Kan nya virvlar dyka upp på huvudet?
Jag har påbörjat en process för att ljusa upp håret för ett par månader sedan, och till följd av det har håret förstås blivit rätt slitet. Använder inpackningar och oljor och försöker skydda håret så mycket jag kan under tiden. Nu under den senaste veckan har jag haft problem med att håret på bakhuvudet vill lägga sig snett och benan vill krypa bakåt väldigt långt ner på bakhuvudet, vilket gör att det tenderar att bli "kala fläckar" på grund av det (har alltså inte tappat hår, men det ser ut så).
Har inte haft virvlar som dessa tidigare, kan de ha uppkommit på grund av att håret har blivit mer skört/torrt/tunt? Finns det därför en chans att de lägger sig igen när håret har fått tillbaka lite av sin kvalitet?
Ingen aning faktiskt! Hittar heller ingenting vettigt när jag googlar…
Men när du bleker håret så ändrar du strukturen på själva hårstråna, så det är inte omöjligt att det är en bidragande faktor. Om det är så, så borde det ju bli "normalt" igen när det återfår sin naturliga struktur…
Vad gör du för inpackningar? Ett blekt hår brukar behöva protein, följt utav mycket fukt. (Vilket inte direkt har någonting med dina virvlar att göra, utan lite mer generellt om hårvård.)
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Ja, känner ju definitivt att hårets struktur har blivit förändrad. Har alltid haft väldigt glansigt, flygigt och svårtämjt hår (har inte gått att locka det för det har blivit platt igen direkt osv). Nu har jag hår som är mycket lättare att forma och styra. Därför tänker jag också att karaktären på håret har gjort att virvlarna har kommit fram (dvs. att de alltid har funnits där?), men jag är så dålig på hår…
Jag använder Redken Extreme-serien ungefär 2-3 gånger i veckan, däremellan låter jag håret vara helt, rör det knappt, förutom att jag fyller på med Olja varje dag (lite olika vad jag använder där). Använder även Olaplex nr.3 en gång i veckan men jag vet inte hur stor skillnad det gör.
Det som händer med ett blekt hår, är dels att fjällskiktet i hårstråt öppnas upp permanent och så bryts hårets naturliga pigment ner. Att fjällskiktet öppnas upp permanent innebär b la att håret har svårare att hålla kvar protein och fukt och att håret blir "skörare".
Så man skulle även kunna säga att hårets naturliga struktur rubbas och förändras.
https://har.ifokus.se/articles/593190a2ce12c44ebe002118-kemin-bakom-harfargning-och-blekning?articles-1
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Jo, jag har förstått vad som händer med håret och att håret är slitet i sig är egentligen inte något som stör mig så mycket. Var däremot inte beredd på att den här stora virveln skulle dyka upp och jag har lite svårt att förstå varför. Tanken är att jag ska bleka håret en sista gång om en månad ungefär, sedan får jag väl fortsätta ta hand om det, klippa osv. och hoppas att virveln lägger sig igen helt enkelt.