Hår iFokus

Hår

Etiketterfärgblekningtoning
Läst 3720 ggr
Jordgubblime
0

Passar jag i rött?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla här på hår! Jag har alltid haft rågblont hår med en naturlig ombre som jag för ett år sedan förstärkte genom att bleka längderna. Trivs bra med att inte behöva färga och hålla på hela tiden (ja, jag är lat 😃) men…Ett stort men, jag tycker att rött hår är så fruktansvärt snyggt och har alltid önskat att vara rödhårig. Vilken dröm att ha naturligt rött hår. 😍 Vilket jag ju aldrig kommer kunna ha, men man skulle kunna färga. Dock har jag hört att röda pigment ska vara ett h… att få ur håret om man skulle ångra sig så jag nojar lite. Själv har jag ingen koll på vilka Färger som passar vilken hudton och sånt där. Så jag överlåter det till er som kan. Tror ni jag skulle passa i rött hår? Var ärliga! Tänker mig ordentligt rött, inte lilarött eller orange utan rött-rött.Annars får det vara. Typ såhär http://static2.devote.se/gallery/big/20110315/babea531507224981488629b74e50a7b.jpg alternativt lite mörkare typ http://blogg.improveme.se/lolla/files/2014/09/wpid-img_99970240996323.jpeg om det skulle passa bättre.

[KatarinePierce]
0

Herregud vad snygg due

Kirnzy
0

Jag tror att du skulle passa otroligt bra i rött :)

[KatarinePierce]
0

Tror jag med som #2 säger. Otroligt vackra ögon

[AnimeV4]
0

Rött ser ut att vara en klockren färg på dig.

lunaticIam
0

Jag tror att du skulle passa bra i båda nyanserna av rött! Jag tycker det är fint med blåa ögon till rött hår - vilket du ser ut att ha bilden. Själv skulle jag nog säga att den mörkare nyansen skulle passa dig bättre men det kanske är för att jag själv föredrar mörkare rött. Men som sagt - jag tror du skulle passa bra i rött! 
Tänk också på att rött hår kräver att du håller efter det regelbundet. Rött tvättas nämligen ur väldigt fort 🙂

Jordgubblime
0

Åh vad glad jag blir av alla svar! Blir mer och mer sugen på att färga det nu…Hur jobbigt är det med rött hår? Jag är en såndär som knappt orkar borsta håret. Än mindre tvätta haha. Inbakade flätor är mitt liv för då syns det inte hur fettigt det är när jag inte tvättat det på nästan en vecka…eftersom att jag är ganska ljus naturligt så känns det som att utväxten kommer lysa igenom snabbt och vara ganska ful, hur ofta bör man färga för att det ska se fint ut? Hur lätt är det att få det snyggt hemma? Jag befinner mig nämligen utomlands och de få frisörerna här är vana vid afrohår så…känns som en chansning att gå till frissan. Med min hårfärg, bör resultatet av en färgning bli som grundfärgen på den färgen man använder eller får jag räkna med mörkare eftersom jag inte är platinablond?

TatsuOni
0

#6 Att färga håret rött själv är inte särskillt svårt (enligt mig). Däremot så krävs det en hel del underhåll då röd färg snabbt försvinner. En röd färgbomb hjälper dock till att hålla kvar färgen längre.

Samtidigt som rött är en utav de Färger som snabbast "försvinner" så är det ocskå den svåraste färgen att få bort helt om du tröttnar. Röda pigment sitter nämligen kvar länge och är svåra att bleka ur.

Jag har ljusbrunt hår naturligt och färgade en liknande färg som bild nr. 2, för några år sedan. Någon nyans mörkare, men det var för att jag valde det. Tror inte att det ska vara något problem för dig att få till en riktigt röd färg!🙂

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Jordgubblime
0

#7 Tack för svar! Vilken färg är bra att använda? Är Manic Panic bra Färger?

TatsuOni
0

#8 Jag har inte använt konventionell färg på många år🤪 Så jag kan inte ge tips på vad som är bra idag.

Manic Panic är toningar, vilket gör att dem tvättas ur snabbare, men är mycket bättre för håret🙂

[AnimeV4]
0

Jag gillar verkligen Manic Panic men har inte använt deras röda. Jag gillar även Directions.

Jordgubblime
0

#9 Vad brukar du använda då? :) Har hört talas om Henna men det känns lite risky eftersom jag samtidigt hört att det är svårt att förutspå exakt vilken nyans man kommer få.. #10 Jag kollade på många youtubeklipp och såg flera som använde Manic Panic färgerna och samtliga fick exakt den nyansen som förpackningen visade så därför blev jag nyfiken på just det märket. Vilka Färger brukar du använda? :)

[AnimeV4]
0

#11 Jag har använt: Tiger Lily, Electric Banana, Electric Lizard, Green Envy, Blue Moon,  Violet Night, Virgin Snow (som silverschampo ungefär) så tyvärr ingen röd.

Däremot har jag använt (tror) 3 olika röda permanenta och ja, de går verkligen ur fort och förlorar sitt röda fina och blir bruna istället. Har aldrig kört på någon färgbomb dock.

Något som jag tycker håller färgen mycket bättre är iallafall Balsammetoden! Sedan så finns det väl bättre och sämre Balsam för syftet.

Använder nu bara Directions och en svart Manic Panic och däribland finns det en som är rödlilaaktig. Dark Tulip heter den. Kanske något för dig? Jag har färgat med Directions två gånger nu, men jag ger så mycket erfarenhet jag kan.

Sedan så är det såhär:

-När man sköljer ur Manic Panics Färger så ska man vänta tills vattnet är nästan klart och det blir verkligen så gott som klart tillslut. "Läcker"/färgar vattnet lite ett tag efteråt vid tvätt eller om håret blir blött vid ex. bad eller regn, men stannar tillslut på någon ton och färgar då av sig obetydligt lite.

-Directions slutar aldrig färga vattnet även om man sköljer ur väldigt länge direkt efter färgning. Det ser ut som när man målar med vattenfärg och behöver byta vatten ett ganska bra tag efter att man har färgat. Sätter sig gärna på kaklet också, så där hör du hur mycket färg som "läcker"😃

Kanske bra att pröva en av Directions Färger då de går ur lättare än ex. Manic Panic? Har hört att Directions ska gå ur fortast av Manic Panic, Stargazer och den också, men Stargazer har jag bara prövat röd + blå för att piffa upp en permanent lila som inte blev bra.

Hoppas att det var till någon hjälp!

Berit Ru
3

Du skulle passa jättebra i rött hår! Men jag skulle inte färga mitt hår alls om jag vore du. Du har en superfin färg naturligt. Det är trots allt ganska jobbigt att underhålla färgen var och varannan månad när det växer ut. Jag skulle råda alla unga att ha sin egen hårfärg så länge den varar. Många grånar from 30-års ålder och då hinner man färga håret till leda!

TatsuOni
0

#11 Idag använder jag Henna och Indigo, men skulle absolut inte rekommendera Henna till någon som inte är 100% säker på att hen vill det. Henna går nämligen i princip inte att bleka ur. Dessutom så tror jag inte att du skulle lyckas få den nyans du är ute efter.

Det bästa är nog att börja med en toning, då dessa förhoppningsvis är lättare att få ur om du ångrar dig och så är det snällare för håret🙂

[KatarinePierce]
0

#13 Håller med dig

mikkan01
0

Håller också med #13. Du skulle passa jättefint i rött hår men din nuvarande färg är också väldigt fin. Jag som färgat mitt hår de senaste 15 åren avundas de med naturligt vackra hårfärger. Ogillar man dessutom att hålla på med färgning så är nog rött det absolut sista man borde välja eftersom det kräver enormt mycket underhåll. jag var rödhårig i 2 månader innan jag ledsnade totalt, inte på färgen utan på att man hela tiden fick en utväxt som syntes, längderna blev dassiga och man var alltid tvungen att hålla koll på vilka produkter som var bra för rött hår osv. :)

~mikkan

ixtab
0

Ja du skulle kunna ha rött, men tänk på att då du är så ljus kan det bli riktigt orange om du tar för ljus röd och att rött är så svårt att färga över när du väl satt det i håret. Jag är naturligt röd och vill jag ha en annan färg måste jag bleka först, annars går det igenom.
Du är jätte fin i den färg du har.

🌺

Live long and prosper

[rumelle]
0

Nja, kanske inte.

TatsuOni
0

Bestämde du dig för att behålla din färg eller att färga det?🙂

[Scorpio_]
0

jag skulle behållit din hårfärg om jag var du, eller kanske färga det rödbrunt/brunt.