Jag använder främst kokosolja. Den tar jag i hela håret inklusive hårbotten minst en natt innan tvätt (jag tvättar med minst 14 dagars mellanrum). Utöver det tar jag lite i topparna när de känns torra.
Mandelolja. Använder den för att jag tycker det luktar gott och ger det resultat jag vill ha. Den återfuktar lagom mycket utan att bli för fet. Har provat bland annat kokosolja också, som jag upplever som något mindre återfuktande. Men jag klarar inte alls av kokosdoften samtidigt som det känns lite tråkigt med helt doftfri, så jag hade förmodligen inte valt kokosolja oavsett.
Hur jag använder det varierar. Har i en större mängd under natten, lite i topparna, blandat i balsamet eller i inpackning. Fuktigt eller torrt hår. Beror helt på vad jag ska göra och hur mitt hår mår. Men oftast har jag i det på kvällen så det får tas upp under natten, för mitt hår kan se fett ut om jag precis haft i Olja :)
Under vintern när jag simmar ofta (kloret torkar ut) så kan det bli Olja dagligen, annars blir det någon gång i veckan eller mer sällan.
//Jessie
För en ordentlig inpackning i hela håret och hårbotten, så använder jag kokosolja.
Till längderna, när de känns torra mellan hårtvättar, så använder jag arganolja. Det luktar gott också!
Det händer att jag använder mandelolja ibland också, då jag ändå har det i ansiktet, så kan jag lika gärna dra händerna genom håret samtidigt🤪
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#2 Jag kör också mandelolja och tycker den ger ett bra resultat men anledning till att jag använder den är för att den finns hemma som Tatsu :) jag användrr den tillsammans med ricinolja för att tvätta ansiktet. Men nu börjar burken ta slut och jag tycker det är roligt att testa något nytt. Kanske ska testa arganoljan. Är det en lätt Olja?
Jag använder moroccanoil efter varje hårtvätt, mitt hår känns mycket fräschare och mjukare med den 😊
#4 Arganolja är en lättare Olja som håret har lätt att suga åt sig. Den är populär som hårolja.
Arganolja är lite dyrare än t ex mandelolja, men jag tycker inte att man behöver några enorma mängder.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Oftast arganolja eller kokosolja
Arganolja
Jag tycker att det är lätt och går lätt in i håret. Jag har verkligen super torrt och matt hår, men så länge jag använder den håller det sig följsamt och lite glans .
Jag tycker kokos blir för fett. Att det lixom lägger sig som en hinna.
🌺
Live long and prosper