Hår iFokus

Hår

Etikettövrigt
Läst 3871 ggr
nypisnina
0

Håret har blivit lockigt

För ungefär tre år sedan så tappade jag väldigt mycket hår, jag vet inte exakt orsaken men jag gissar att de var flera. Jag tappade ungefär en tredjedel av tjockleken så det var väldigt mycket, och på kort tid. Nu när det mesta av håret har vuxit ut igen så har hårstråna blivit lockiga, jag har alltid haft lite självfall, men bara väldigt lite och nu om jag formar håret så kan jag få till typ mermaid lockar, vad har hänt där? Jag borstar ur lockarna enkelt men om jag bara drar fingrarna igenom efter hårtvätt och formar med någon produkt så är det verkligen lockigt. Hårstråna som har vuxit ut är finare dessutom, jag har annars rätt grova strån. Har någon annan varit med om att håret ändras då man har tappat det?

Det är roligt att ha lite lockar, jag kan välja frisyr lättare, inte lika kul att inte ha lika tjockt hår längre men det är lättare att få volym och sånt, så det gör mig inte så mycket. Men vad har hänt? 😃

TatsuOni
3

Antagligen någonting hormonellt. När man av någon anledning får en hormonförändring, t ex efter graviditet, av p-piller, ålder etc, så kan håret ändras.

T ex så har mina hårstrån blivit grövre med åldern. (Är 26)

Hormoner/hormonrubbningar kan även leda till att man tappar hår.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Svartatulpaner
0

Hej. Precis så har hänt för mig med. För ca ett halvt till ett år sen så tappade jag otroligt mycket hår. Nu när det växer ut (ser inte klok ut) så är det "nya" lockigt. Har spikrakt hår annars och har alltid haft det. Vad beror det på? Att det blir lockigt menar jag. Att jag tappade massor vet jag beror på en psykiskt tung period plus ev medicin.

nypisnina
0

#1 Det fanns flera orsaker till att jag tappade håret, men av de var det troligen inget hormonellt, i så fall något med åldern men det verkar inte troligt, så den idén har jag svårt att köpa. Men kan inte utesluta det heller, för uppenbarligen så har något hänt. Nu när du säger det så vet jag kompisar som har fått lockigare  hår efter graviditeter, men det kan inte gälla mig då jag inte har barn.

#2 En av mina anledningar till att jag tappade håret var att jag hade en tung period och troligen medicin, även om inte läkaren trodde det av just den medicinen. Det kan också ha varit kosten, det är dock en lång historia. Men det är verkligen skumt!

Det är verkligen underbart att det har växt ut igen men jag förstår inte hur hårets konstruktion kan ha ändrats bara för att de tappades.

[Roe Deer]
0

Håret byggs upp av kosten vi äter och påverkas av hur vi mår.

Ändrade kostvanor, bättre mående, mindre stress och ja, hormoner kan påverka det förändrade hårsvallet =) njut

Svartatulpaner
0

Hej. Jag förstår inte heller hur det kunde bli korkskruvar helt plötsligt. Har ju nu ett halvt hår som krullar sig runt huvudet och ett halvt som är spikrakt. Ser ut som ett troll. 😜

nypisnina
0

#5 Oj! Har du fått korkskruvar? Så lockigt har inte mitt hår blivit och skillnaden syns inte så mycket på mig då mitt "gamla" hår har liiite självfall. Jag kan lätt forma mitt gamla hår så det blir lite vågigt så i helheten syns det inte att det finns nya konstruktioner i huvudet haha! Det låter som att du har blivit riktigt krullhårig då plötsligt! Kan du inte visa en bild? Blir nyfiken på hur det ser ut. 🙂