Hjälp med blekt hår
Har varit hos frisör två gånger och ljusat upp håret med slingor. Fick ett ryck för en vecka sen och slängde i en blekning för att jag var så trött på utväxten (plus uttråkad). Av nån anledning fick jag för mig att skölja ur blekningen alldeles för tidigt, fråga inte varför! Så efteråt var håret typ i samma färg som en majbrasa. Fick lite panik och slängde i en silverinpackning som fick sitta i över en timme. Nu är det mest gult med ljusa slingor. Och det ser verkligen hemskt ut! Målet är att det ska bli väldigt ljust, kanske vitt. Men vågar jag bleka det en gång till? Och kanske hoppa över att ha i blekning där det är som ljusast? Eller någon blond färg? Hjälp! Råd och tips, tack! Den ena bilden är tagen utomhus i solljus och den andra inomhus. Utomhusbilden stämmer mest överens med hur det faktiskt ser ut.
Silverschampo? Vissa gillar Manic Panic Virgin Snow, men den funkade inte på mitt hår. Står om den längre ner på sidan.
Börja med silverschampo och ta bra hand om håret med inpackningar med både protein och fukt. Låt helst håret vila i en månad innan du slänger i en ny blekning. Annars riskerar du ett riktigt skadat hår.
Läs även gärna den här artikeln om hur man neutraliserar gula toner🙂 http://har.ifokus.se/articles/5511bff28e0e7440970005f9-farger?articles-1
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Skulle också testat silverschampo, det tar lite bättre än vad inpackning gör om jag får säga det själv. Låt håret vila, vårda håret och sen när du känner att tiden är inne kan du slänga i en blekning. Jag förespråkar oftast slingor för det blir en snyggare och mer naturlig färg av det men om du vill ha helvitt hår så skulle jag slängt i en blekning ca 3cm från topparna och 5cm från hårbotten, låtit verka tills du känner att nu börjar det bli dags att skölja, då hade jag dragit i blekning i de sista partierna och låtit verka i 5-10 min. Lägg på minnet att OM ditt hår klarar av det så kan du bleka längre än den tid som står på förpackningen. Jag själv sköljer alltid ur när jag ser att ingenting händer längre, då är det bara onödigt slitage. Tänk också på att en torr blekning inte gör någonting så håll den blöt, på med plastpåse eller något på huvudet :) Hoppas du får resultatet du är ute efter!
~mikkan
#3 Vet inte om du förstod det, men inpackningen menade jag inte att det skulle ta bort gula toner, utan vårda håret🙂
Syftade på TS inlägg där hon gjort en silverinpackning :)
~mikkan
#5 Ahaa🙂Tror också att silverschampo ger mer än en inpackning.
Tack för svaren! :) Jag har haft både silvershampo, silverinpackning och silverbalsam. Men det känns som om det fortfarande är lite för orange för att det ska ta ordentligt. Har ju haft riktigt ljust hår för några år sen, men då var det en mer jämn färg över hela håret, nu är det så fläckigt. Antagligen pga dom tidigare gjorda slingorna. Funderar på om en pärlblond kan hjälpa till att få bort det som är orange? Vet att det fungerat tidigare… eller om jag helt enkelt behöver bleka det en gång till?