Fråga om hårfärg!
Jag har rätt ljust hår, typ blont (inte naturligt, men blekt ifall det spelar någon roll)
Nu vill jag färga det lite mörkare så det stämmer överens med utväxten, typ mellanbrunt. Om man tittar på baksidan av hårfärgspaketet brukar det ofta vara några bilder på före och efter, men på många finns inte ljust hår med som ''före-alternativ'', utan det ljusaste är typ ''mörkblond/mellanbrun''. Vad händer om man färgar håret med en färg som inte är rekommenderad för ljusblont hår? Är det tvärtom, dvs inte rekommenderat för mörkt hår så är det ju förståeligt pga att man inte kan färga ett mörkt hår ljusare, men borde man inte kunna färga det i princip hur som helst när det är blont?
Testa du! det går nog bra. När jag hade blekt mitt hår och började få för mycket utväxt av min naturliga färg som är mellanbrun så köpte jag bara en mellanbrun färg och färgade direkt över det superblonda. Blev jättebra.
Vilka Färger är det rekommenderat för då? En lite mörkare färg i ett väldigt ljusblekt hår kan gå i gröna toner och det är väl därför det inte rekommenderat. Man kan ju testa och efteråt rödpigmentera om det skulle bli så, vet flera som till och med rödpigmenterat med ketchup/tomatpuré haha :)
~mikkan
Har färgat det nu, gick mkt bra faktiskt, blev precis samma färg som min utväxt😎
skönt att det blev bra!:)
~mikkan
Om håret redan är behandlat, d.v.s. blekt eller färgat så blir färgen oftast starkare än vad blir i obehandlat hår. Ljusbrunt kan bli mörkbrunt. En gång skulle jag färga mitt blonderade hår - hade nästan vitt hår - till askblont och blev mörkhårig. Fattade ingenting, men svaret jag fick var att mitt hår sög åt sig färg mer eftersom det redan var behandlat. T.o.m. hårtoningar har färgat mitt hår permanent. Så beroende på hårkvalitet så brukar jag ta en som är ljusare än vad jag tänkt mig.
Mitt är också rätt slitet efter många blekningar och färgningar, särskilt i topparna, konstigt nog är det just där det typ aldrig blir någon skillnad hur man än färgar det. Färgen är alltid mest intensiv där håret är mer friskt vilken färg jag än haft. Så det kanske är tvärtom just för mig haha