Torrt hårbotten + mjäll (no poo)
Hej 😎
Började med BM 2014, men slutade använda produkter helt sommaren 2016. Tvättar en gång per vecka och masserar ordentligt.
Har haft Mjäll nu i kanske tre månader, hårbottnet är torrt men kliar inte. Har provat både ÄCV och baksoda, båda gjorde saken bara värre efter några försök (torrare hårbotten + irritation).
Använder inte oljor, kokosolja har jag hemma men det är dock inte ett alternativ (har använt det på ansiktet, och det gav mig röda inflammerade bumpar). Har också provat hemgjorda inpackningar, med typ banan, dessvärre hände det samma som med kokosoljan.
(Jag kommer inte att använda produkter)
Några tips?
Medarbetare på Sydkorea iFokus 
Min hårbotten gillar honung och det hjälper mot mjäll/torr hårbotten för mig. Jag brukar ha det i hårinpackning, eller ibland som "honungsvatten". Då blandar man i princip honung, vatten och eventuellt lite citron (mitt hår gillar det) och dränker hår samt hårbotten i det och låter det sitta kvar så länge man vill innan man sköljer ur det :)
Mandelolja är också en favorit för mig.
Jag kan dock inte skölja ut honung utan att använda Balsam, men Honungstvätt är en noopoo-metod som inte ska kräva andra produkter så det ska gå. Man kan dock behöva använda riktigt varmt vatten för att få ur det då.
//Jessie
Enkelt! Havremjölk/vatten! Skölj/bada hårbotten i havremjölk eller vatten med havregryn som jäst i vattnet en dag. Sila bort havregrynen och doppa/bada hårbotten i det vattnet i 10 min. Lugnar irriterad hårbotten och klåda på både djur och människor, och t o m på igelkottar! 😊
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Honung är inte ett alternativ (är vegan) men skall testa på havre!
Skall kolla på nattljusolja, tack för tipsen!
Medarbetare på Sydkorea iFokus