Hår iFokus

Hår

Etikettövrigt
Läst 3002 ggr
Tusen
0

Sova med långt hår

Jag har på senare år fått midjelångt hår vilket jag inte haft sedan jag var barn. Jag undrar hur ni gör med håret då ni ska sova. Jag trasslar in mig i håret och stryps nästan av det under natten. Minns inte att jag hade det problemet då jag var liten. Utsläppt hår funkar naturligtvis inte alls, som ni säkert förstår, men även då jag sovit i hästsvans eller med ett par flätor har det hänt att håret lagt sig runt min hals. Men är.det så bra för håret att vara uppsatt varje natt? Så hur gör ni med riktigt långt hår? Har ni håret uppsatt under natten ? Hur? Ge mig tips!

Agafia
0

Hårnät ?

Karmatarerskanise
2

Knutauppe på huvudet. Inget trassel och inget som stör.

Tjeja
1

Mitt hår når nedanför rumpan halvvägs ner mot knävecken. Jag sätter alltid upp mitt hår i en samlad knut högst upp på huvudet och fäster med en enkel hårpinne! Men det är så tunt att det säkerligen underlättar uppsättningen. Jag skulle aldrig i livet sova med långa flätor och extremt sällan med utsläppt. Ingen gummisnodd heller för det sliter så.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Rhodugune]
1

Jag gör också som Hera och Tjeja, lös knut uppe på huvudet som jag lägger upp över kudden, har classic långt hår, strax nedenför rumpan. 
Innan så sov jag med håret i fläta med det slet så mycket på håret eftersom rör mig så mycket på natten.
Det hjälper också att byta ut sitt bomulls örngott mot ett i silke, minskar friktionen av att ligga med håret emot kudden varje natt.

n00bArtWork
0

Fläta tre flätor som man sen flätar till en fläta är den fortfarande för lång gör man flera grundflätor. Bättre att sova med fläta än hästsvans för mindre slitage.

n00bArtWork
0

Ser att flera tycker det sliter mer än bulle på huvudet, har fått för mig att det är tvärsom för mig :/

Tjeja
0

#6 En bulle på toppen av huvudet blir inte sliten alls.. den slipper ju gnuggas och ligger löst ovanpåbara. Men om jag skulle fläta eller ha utsläppt skulle håret skavas runt för att inta tala om de horribla tovorna jag får då. 😕

tlover
0

Jag har fläta men vill jag vara hundra på att inte få den runt halsen flätar jag den böjd framåt (så att den går rakt upp från huvudet)

l'm back

n00bArtWork
0

Aldrig fått tovor av flätor, sover aldrig med utsläppt.. försökte mig på en bulle på huvudet inatt, gjorde bara ont ^^

Karmatarerskanise
0

Jag har så tjockt hår att en fläta blir obehaglig om den hamnar under huvudet, ryggen eller under kinden.

[Rhodugune]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9 Vad tråkigt att du fick ont av att ha håret i knut, hur gjorde du knuten, hur satte du upp den?
Kanske var den inte lös nog?

Så har lös är min knut, så att det inte drar det minsta i skalpen och jag har som andra inte fått det fungera med fläta, men om det fungerar för dig så är det kanske rätt sätt för dig att ha håret på natten.

Det som gjorde att det inte fungerade för mig är för att jag rör och skruvar mig så mycket på natten, så dels för att det var så obekvämt att hela tiden vakna av att flätan hamnat under ryggen plus att det slet något otroligt på mitt hår att den gnuggades under mig så att ha fläta på natten var mer skadligt än att sova med det utsläppt som jag gjorde innan.
Så tyvärr gjorde det att jag tappade en massa längd för att jag var tvungen att toppa bort kluvna/skadade hårtrån långt upp i längerna.

Jag rekommenderar verkligen inte sovfläta om du är en person som jag som rör sig mycket på natten.

Tusen
0
Fridaaaa
0

Har inte jättelångt men rätt så långt.
Flätar ibland, ibland lössläppt men fläta är inte alltid så bekvämt men inte skönt med nedsläppt hller xD

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tuulikki]
0

Jag sover med 2 inbakade flätor eller en bulle uppe på huvudet. Jag har inte lika långt hår som du dock. Dessutom sover jag oftast på mage. Ibland på sidan men det är rätt sällan.

TatsuOni
0

Jag kan inte sova med en knut då jag får fruktansvärt ont utav det. Jag sover med fläta/flätor. Det varierar mellan en vanlig/ två vanliga flätor, in/utbakade flätor och favoriten en fläta mitt uppe på huvudet, gärna med en Paranda.

När jag var yngre så försökte mitt hår alltid att strypa mig i sömnen… Nu sover jag lugnare och flyttar automatiskt min fläta i sömnen.

Om en knut inte fungerar för dig så kanske en sovmössa kan vara en idé.

Vad gäller slitaget så är det individuellt.

En bra knut sliter inget/minimalt. (OBS helst inte en knut med en hårsnodd.)

Utsläppt hår är ingen fara om du är stilla när du sover. Jag kan absolut inte sova med utsläppt hår, då det är i vägen och blir otroligt tovigt, vilket leder till slitage.

En hästsvans är inte att rekommendera då det blir "punktslitage" högt uppe.

En fläta sliter väldigt lite för mig. Det är bäst att variera så att man inte alltid har samma fläta/snodd på samma ställe och att välja ett hårvänligare alternativ som t ex invisibobble. Absolut inte en snodd med metall.

Jag har inte själv testat en sovmössa, men de som har testat en i siden eller Satin med utsläppt eller flätat hår under säger att det är väldigt bra. Dock så glider den av eller blir för varm/obekväm för vissa.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Surpan
0

Jag har också problem med att min fläta är rätt så tjock så jag vaknar med nackspärr på morgonen ibland. Ni som gör "bulle på huvudet" hur gör ni dom? Mina brukar bli så lösa.. Och hårpinne stannar inte kvar i håret under natten.

/Surpan

[Tuulikki]
0

#16 Jag använder en Scrunchie eller en invisibobble🙂

Tjeja
0

Träpinne använder jag ibland och ibland inget, knuten håller sig självt ändå liksom. Fungerar ok för mig. Beror på hur jag knyter upp håret helt enkelt.