Hår iFokus

Hår

Etiketter: färgblekningtoning
Läst 743 ggr
Kajsa_44
0

Bleker håret, vad gör jag för fel?

Har varit platina blond i ca 1 år och sedan bestämde jag mig för att gå tillbaka till min  vanliga hårfärg som är brun. Tonade det en gång och sedan gick det ett halvår tills jag tröttnade och saknade mitt blonda hår. Har kort hår till axlarna och lagom tjockt. Blekte det 3 gånger med schwarzkopf l++ i lördags och det blev vitt i topparna och vitt vid hårbottnen men gul/orange i mitten. Blekte det 1 gång till igår och det blev ingen skillnad!! Håret börjar nu ta lite stryk men vill verkligen få bort det gula/orangea. Silvershampo tar inte heller någonting på det..

mejamylove
1

Tycker schwarzkopf inte är bra alls, använder alltid moods blekning. Tycker den tar bäst. Just nu kan du göra en inpackning och tona bort det gula/orangea och behandla några gånger med inpackning och kokosolja för att göra håret lite friskare igen. Jag skulle också tvättat med ett bra silverschampo.

[Raubtier]
3

Blekning tar typ inte om man bleker för tätt inpå varandra. Man måste låta håret vila och jag vet att det är skitjobbigt att vänta. De säger ju att det ska ta ca ett halvår - ett år att bli blond. Men vänta iaf en vecka mellan varje blekning. Se till att det inte är nytvättat när du bleker :)

[VCG1997]
0

Hur tråkigt det än må vara att vänta så rekommenderar jag att färga håret i en mycket ljus brun nyans som ser bra ut så länge och låta håret vila under en period. Sedan när du bleker så ska du tänka på att håret inte är nytvättat som någon ovan nämnde men tänk även på att låta någon som kan färgning/blekning göra det även om man gör det hemma. Det är viktigt för ett jämnt resultat att också applicera det jämnt.  Tänk på att följa instruktionerna över rekommenderad tid, och för att minska risken för vitt så kan du kontrollera färgen även strax innan tiden har gått ut. Det kan bleka olika snabbt på olika hår. Om du behöver bleka mer än en gång så bör det gå minst 2 veckor emellan.  Ifall det blir gult/orange efteråt så kan du först försöka med silverschampoo men upplevde också liten effekt under tiden jag var blond. Jag rekommenderar istället att lägga i en askblond toning eller färg och den kan du ha i betydligt kortare tid än det står ifall du bara vill få bort det gula och inte ha askblont. Jag färgade ju askblont helt och hållet och jag använde en permanent hårfärg från Loreal som för mig fungerade mycket bra.