Förstört min bena?
Ja det syns tydligt. Låt det vara nu så det kan växa ut. Om du vill dölja det kan du göra benan på andra sidan istället.
Det finns ett utryck för när man rycker ut hår, som är trikotillomani, vilket är en form av självskadebeteende. Har du ångest som du dämpar på detta sätt? Det kan man få hjälp för.
”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”
Tror inte det är ångest. Gör det mest när jag kollar på teve eller skriver på datorn. Känns som jag inte kan sitta still med mina händer.
Ungefär hur lång tid kommer det ta att växa ut? Är små hårstrån där nu men de är typ 5 centimeter
Testa köpa en Stressboll som du kan sitta och klämma på ^^ Då får du använda händerna utan att Hålla på i håret. ^^
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
#5 Ca en cm per månad.
Gör som #6 föreslår eller börja sticka, virka, brodera eller någon annan aktivitet att sysselsätta händerna med.
Det kan vara trikotillomani även om du inte är deprimerad eller har ångest.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Har också gjort sådär förut men inte så det syns. Gör fortfarande så ibland men försöker sluta. Skaffade en stressboll och har gjort det mycket mindre sen dess :)
Zingo ;D
Jag skulle ta hjälp faktiskt, om du har möjlighet #1.
Det kan ju vara så att du är stressad eller deprimerad utan att du märker det själv (har hänt mig) Även om det inte är det, måste det vara skönt att komma bort från ett sådant beteende innan det eskalerar.
Ett samtal med kbt terapeut eller någon annan terapeut räcker till en början, bara för att se hur du ligger till, om det är din grej, och kanske få övningar för att minska beteendet.
Jepp, det syns nog för utomstående skulle jag iaf säga. Jag har en vän som lider av samma problem och hon rakade av sig håret i slutändan. :)
Jag gjorde samma som dig och bytte sedan från mittbena till sidbena för att det kala området inte skulle synas (tror att jag bara drog hår längst bak på min mittbena). För mig började att rycka hår som en dumhet medan jag läste böcker (när jag var runt 12-13 år, idag är jag 26), sedan har det övergått till trikotillomani (jag drar också ut hår på andra delar av kroppen och då med pincett, smärtan det ger är ångestdämpande) men då har jag också problem med depressioner och ångest.
Jag hade jättetjockt hår när jag var yngre, p.g.a. min trikotillomani så har mitt hår tunnats ut ganska mycket (jag försöker dra strån från flera ställen så jag slipper kala fläckar).
Som andra skrivit så är det bra att ha något för händer. När jag läser böcker försöker jag äta på något, så att "hår-rycknings-handen" inte är sysslolös. Och tittar jag på TV så stickar jag eller spinner garn. Eller klappar om min hund.