Donera hår.
Jag skulle vela donera mitt hår till en cancerförening, men det enda problemet som jag har är att jag färgade mitt hår till blont för ca. 1 år sedan, och blonderingen sitter fortfarande kvar. Jag gick till en frisör och färgade om mitt hår till brunt (min originala hårfärg) för ca. 8-9 månader sedan och klippte av ca. 5 cm av håret och plattade håret. Hårfärgen har farit ur sen länge sedan, men problemet är att jag har kvar en del utav blonderingen i hårtopparna. Ca. 15-20 cm i hårtopparna. Hela mitt hår är ca. 45-55 cm långt. Måste jag låta håret växa mer innan jag kan donera mitt hår, eller kan dom ändå ta "hela" mitt hår? Jag tänkte att ifall jag kan få en jättekort frisyr efter det. Det jag tänkte mig att jag kunde donera det till en familjemedlem. Hen har just fått en diagnos, och jag vill gärna donera mitt hår till hen. Jag är så godhjärtad så jag vill göra något för att hen ska må så bra som möjligt.
"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."
De flesta ställen tar bara emot obehandlat hår, tex att det inte får vara blekt, färgat eller permanentat. Så troligtvis är det svårt att donera ditt hår.
Man kan heller inte donera till en särskild person utan av donerat hår görs peruker eller förlängningar.
Precis som #1 skriver så ska det vara hår av god kvalitet men ska du ändå klippa dig så hör med din frisör.
/Maria
Okej, tack för alla svaren. Jag hade det på känn att det skulle vara så. Jag fick reda på att hen kommer att få en peruk, men jag ville vara godhjärtad och skänka mitt hår till hen.
#3 Du kan ju skänka ditt hår symboliskt så att säga. Hon kommer ju få en peruk av donerat hår i vilket fall som helst.
/Maria
Jag har donerat mitt hår förut till locksoflove.org, så jag kommer nog att donera dit igen eller till en annan cancerförening här i Sverige.
Jag skulle välja någon annan än locksoflove eftersom de hat ett väldigt dåligt rykte, bla kan ditt hår lika gärna bli sålt som extensions för att dra in pengar till organisationen eftersom inte allt hår blir peruker, plus personerna som "får" peruker från dem får betala för att få dem, så de får inte dem till skänks, så de får in pengar på ditt hår som du skänkt gratis.
Här kommer en länk vart man kan skänka i Sverige bland annat.
https://support.barncancerfonden.se/org/barncancerfonden/d/avklippt-har/
/Maria
#5 Har hört otroligt mycket negativt om locksoflove. Det är väldigt många som varnar för just den organisationen.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#6 Extensions används också av cancerpatienter.
Jag tappade allt mitt går utom på toppen så att säga och jag fick extensions "på remiss" i det kvarvarande håret så att jag kunde dra ihop det till en tofs i nacken så det blev faktiskt väldigt bra.
Jag hade en hjärntumör.
/Maria
#9 Visst kan de göra det, men de säljer dem för att få in pengar och inte speciellt till cancerpatienter, så visst kanske det är någon som har cancer som köper dem.
#7 Där låter det ju som att en kan donera behandlat hår?
Har själv hår nästan till rumpan (färgat sen 4 år tillbaka) och velat donera mitt men inte riktigt vetat vart jag ska vända mig bara🤪
Jahaaa, men oj då. :( Jag har fått bra respons från locksoflove när jag donerade mitt hår till dom förut. Men men, det är ju bra att det finns andra organisationer som tar emot donerat hår här i Sverige. Ska kolla med nån av dom sen när jag har råd att klippa av och göra en bra frisyr sen. (När man har pengar till det så vill säga.)