Hår iFokus

Hår

Etikettnopoo
Läst 1431 ggr
Zadeira
0

Äppelcidervinäger-sköljning

Nu är det dags för mig att börja med BM igen efter ett halvårs uppehåll. Blev tvungen att använda mjällschampo eftersom min hårbotten flippade ut helt efter en tids sjukdom. Men nu är hårbotten i ordning igen och jag tänkte återta BM eftersom mitt hår mådde så mycket bättre av det.

Nu till min fråga. Jag har hört att Äppelcidervinäger-sköljning ska vara bra både för hårbotten och hår. Jag vet hur man gör, men mängden ÄCV till vatten verkar tydligen vara extremt olika beroende på vem man frågar. En del säger 1:10, en del säger 1:5 och andra säger annat. Vad tror ni är det bästa "styrkan" att börja med?  Vad händer om man tar för mycket ÄCV? Tar håret/hårbotten skada av det? Varför sägs det så olika i hur man ska spä det?

SimoneNA
0

Jag brukar köra 1 del äcv 10  delar vatten. Den blandningen har jag hört mest om tror jag. Vet inte om det blir jätteskillnad, men håret kanske blir lite mjukare och jag tror det gör kliande hårbottnen gott också. Men testa! :)

[Tibonnanj]
0

Jag körde äcv sköljning efter att tvättat håret med bikarbonat. Jag höftade jämt. Men ju mer äcv desto mjukare blev hårt. Mitt hår tog inte skada av det iaf :)

Zadeira
0

Tack för era tips! Då provar jag mig fram och ser vad som funkar bäst för mig 🙂

Bunn
0

Vet att tråden är gammal, men det känns onödigt att skapa en ny. Jag undrar om man, efter att ha sköljt håret med äppelcidervinäger, ska skölja det med vanligt vatten eller om man ska låta äppelcidervinägern vara kvar i håret? Undrar också om ni brukar blanda äppelcidervinäger+vatten i någon form av tillbringare (eller liknande) och sen hälla det över huvudet, om huvudet ska doppas ner i typ en skål eller hur brukar ni göra?

Zadeira
0

#4 Äppelcidervinägern ska INTE sköljas ur efteråt. Eftersom den är så utspädd är det inga problem att låta den vara kvar. Det kan lukta lite medan håret är vått men så fort det torkar försvinner doften.

Jag blandar i en 1,5 liters petflaska som jag häller över huvudet medan jag lutar huvudet bakåt. Det gör inget om man får det över kroppen också, det är säkert lika bra för huden som för hårbotten tänker jag.

[Tibonnanj]
0

Jag sköljde alltid ur äcv. mitt hår blev lent och mjukt ändå.

Bunn
0

#5 Tack så hjärtligt :) #6 hur har du gjort annars när du sköljt med äcv? Har du gjort som Zadeira och hällt det över huvudet?

[Tibonnanj]
0

#7 Jag blandade vatten och äcv i en glasflaska och hällde det över blött hår. Har hänt att jag va lat och hällde ren äcv direkt från flaskan i blött hår men det blev så himla stark lukt hehe. Sen stod jag med huvudet upp och ner och masserade hårbotten en liten stund.

Det spelar nog egentligen ingen roll hur du går till väga. Hitta bara ett sätt som passar dig :)

Zadeira
0

#8 Gick det inte åt mycket mer ÄCV om du inte spädde den? Jag märker inte bara på lukten men även att det svider som tusan i hårbotten om det är för mycket äcv och för lite vatten i min blandning.

[Tibonnanj]
0

#9 Jag använde bara ren äcv en  eller två gånger. Men jo, det gick åt mycket mer. Jag nämnde det bara för att tala om att man kan göra på olika sätt. Det sved aldrig på mig fast jag har aldrig haft problem med min hårbotten ( utom när jag använt billiga schampon eller balsam). Men jag sköljde alltid mitt hår efter äcv. Om jag hade haft ren äcv och låtit det torkat in så hade det förmodligen svidit. Det bästa är nog att blanda äcv med vatten då fördelar det sig bättre i håret också och blir billigare, som du säger :)

jollycox
0

När jag använde äcv så sköljde jag ur det sen. Blandade i en petflaska och hällde över håret när jag hade huvudet framåt uppochner.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

TatsuOni
0

Jag kan inte använda ÄCV i håret då lukten inte försvinner för mig, men jag använder Fermenterat risvatten blandat med te som inpackning innan tvätt. Det har också ett surt pH-värde, så jag antar att det har en liknande effekt. Mitt hår blir lent och fint även om jag tvättar det efteråt (BM). Det fungerar även bra för min hårbotten.

Ibland har jag i lite extra Fermenterat risvatten efter tvätten och sköljer sedan lätt med kallt vatten och låter på så sätt en del utav risvattnet vara kvar i håret.

Så det finns inte en metod som är rätt, utan olika metoder för olika människor🙂

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Zadeira
0

#12 Jag har märkt att lukten sätter sig i näsan när jag använt ÄCV. Var övertygad om att det luktar för alla, men min pojkvän eller min familj kunde inte alls känna doften i håret när det torkat även om jag tyckte det fortfarande luktade. Så för min del sätter sig lukten i näsan, men ingen annan känner den. Kanske är detsamma för dig?

Sen tycker jag dock det luktar ganska gott när den är utspädd ordentligt och bara har en svag doft så det stör inte mig.

TatsuOni
0

#13 Nej lukten satt kvar ända tills jag tvättade håret nästa gång och det var inte bara jag som kände den. Använder ÄCV till huden och där försvinner lukten så fort det har torkat.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Zadeira
0

#14 Vad konstigt att det kan vara så olika.