Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 737 ggr
_Fisken
0

Olja i håret/hårbotten?

Min hårbotten känns supertorr. Har inga fjäll men det kliar ibland och jag får fruktansvärd lust å hälla Olja i håret å röra om. Då kom jag å tänka på Fästingsmedel för hundar. En droppe "nånstans" gjorde att den oljan spreds på huden på hunden. Tror det funkade så iaf….Kan det funka på en människa också fast med lämplig Olja? Med en pipett droppa en droppe eller två på hårbotten o sen att den oljan sprider sig? Är det nån som testat nåt sånt?

Scorpio97
2

Jag har mandelolja både i hår och hårbotten ibland, men jag masserar in det och/eller använder lämplig borste. Har aldrig provat att vänta och se om det sprider sig av sig själv, men jag har lite svårt att tro att det blir så med vanlig Olja. Jag skulle tippa på att det är något annat i fästingmedlet som gör att det sprider sig (det är dock bara vad jag själv tror).

//Jessie

TatsuOni
2

Jag brukar använda kokosolja, men jag sprider ut det och att det är bra att även massera in det. Vissa kan använda ytterst lite Olja och andra kan hälla på hur mycket som helst utan att ha problem med att tvätta bort det.

För b la mig så mår håret och hårbotten superbra efter en rejäl oljedränkning medan andra upplever att det t ex kliar.

Testa! Det är nästan det enda som fungerar för mig vintertid när hårbotten börjar bli torr och flagig.

Du kan ha oljan i håret i allt från en timme, tills över natten eller ännu längre.

Populära oljor är t ex kokosolja, mandelolja och arganolja. Även t ex olivolja fungerar och jag använde det innan jag började med kokosolja. Tänk bara på att oljan ska vara  kallpressad och helst ekologisk.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

_Fisken
0

Ok. Det var ett bra tips. Är det detta som är "oljeinpackning"? Man har det över typ natten o sen på morgonen tvättar ur det?

Scorpio97
0

#3 Ja, det brukar kallas oljeinpackning. 

Beroende på hur mycket man tar är det inte säkert att man måste tvätta ur det. Tar man bara lite och/eller håret är väldigt torrt så kan håret ta upp all Olja, och då behöver man inte tvätta ur det om man inte vill. Men det kan vara bra att ta mycket Olja ibland så man verkligen återfuktar, och då måste man förmodligen tvätta ur överskottet sen. Jag rekommenderar att ha i oljan över natten, men tänk då på att ha en handduk eller liknande på kudden för det kan kladda lite. Eller så kan man ha en badmössa, plastpåse eller liknande över huvudet. 

Sen får man prova sig fram lite, både gällande mängd och vilken sorts Olja som är bäst :)

//Jessie

_Fisken
0

Då ska jag prova det. Har använt valnötsolja på andra delar av kroppen och den oljan verkar vara makalöst bra. Irritationer etc. går bort.

TatsuOni
0

Jag brukar linda en gammal T-shirt runt huvudet och det räcker för att jag inte ska kladda ner sängkläderna, men då suger mitt hår och hårbotten i sig enorma mängder Olja också, så det är inte drypande vått även om jag har i mycket Olja. Ibland så får jag även ha i mer Olja efter någon timme för att det mesta har sugits in… Brukar Olja det på eftermiddagen och tvätta ur det dagen efter eller vänta ytterligare någon dag beroende på om jag jobbar eller inte.

_Fisken
0

Låter som jag ska testa en söndagseftermiddag! :-)

När du nämner "linda runt huvudet" påminns jag om, va o fasa, lössangrepp hos oss på självaste julaftonsmorgon (skolorna hade drabbats)!  Panikköpa antilöss på affären på självaste julafton. Det skulle sitta i hela natten.

TatsuOni
0

#7 Kan lova att detta inte är lika traumatiskt och luktar definitivt inte lika illa😛

_Fisken
0

Jag tog två nävar valnötsolja i handen och masserade in i går kväll.  Imorse tvättade jag ur det och nu när det torkat känns det som om jag gjort en "inpackning".  Hårbotten, som var mitt mål, känns "sval" och den torra risigheten i håret är borta.  Det är superskönt. Nu kan jag klippa mig utan å skämmas när jag går in i frisörsalongen.

Ja, oljeinpackning var ju "no-big-deal"….jag var inne på att mixa i lite utspädd äppelcidervinäger också. Har fått för mig att denna vinäger är trivsamt för håret.

TatsuOni
1

Vad skönt att det hjälpte!🙂

En blandning av vinäger och vatten är bra mot torrhet och fungerar vårdande för håret då det b la balanserar pH-värdet i hår och hårbotten. Många föredrar att använda det som Efterskölj, alltså att skölja igenom håret med det när dem är klara och sedan kliva ur duschen och torka håret. För de flesta så försvinner lukten efteråt, för mig gjorde den inte det.