Hår iFokus

Hår

Etiketterfärgblekningtoning
Läst 2723 ggr
ozzybozzysmatte
1

Avfärgning hemma?

Hej! Jag har färgat håret svart i snart 4 år konstant och jag börjar verkligen bli trött på att ha mörkt hår. Jag är naturligt mellanblond och har nu avvaktat ganska länge med att färga det igen så har en blond utväxt och färgen börjar bleka av även i längderna så nu har jag typ chokladbrunt hår. Jag är sugen på att få tillbaka min gamla ljusa färg men jag är så fruktansvärt rädd om mitt hår. Jag har hört att man kan avfärga/bleka håret hemma med bakpulver, c-vitamin, diskmedel, citron osv. Så, min fråga är: är det nån som har testat eller är det nån som vet om det är mer skonsamt att göra det hemma? Eller om det ens funkar? Om det nu funkar, har ni något recept eller en speciell metod som funkar bäst? Tacksam för svar!

Sindri
0

Jag skulle inte göra det själv. Hår är mer skört än man tror. Om du kan hitta en ekofrisör som kan göra det tror jag är det bästa.

ozzybozzysmatte
0

Är inte det super dyrt? Pluggar så har inte så stor inkomst just nu..

Sindri
0

Jo tyvärr kostar det en del. Men ett förstört hår är ovärderligt. Skulle hellre vänta och "lida". Kanske du fyller år snart och kan önska i present?

ozzybozzysmatte
0

Det är sant. Har äntligen fått hår ner till rumpan och det känns så synd att sabba det.. men så frisör är bättre än att göra det hemma med typ diskmedel? Ja det får nog bli att önska sig…

[lillelull]
0

Ja de där med att börja experimentera hemma med avfärgningar och liknande är aldrig en bra idé, jag som själv haft svart hår av och på i 10 år vet hur det känns när man tröttnar och blir sugen på att göra det hemma i brist på pengar..
Men men har gjort det en gång och ångrade mig ganska så snabbt då det slet något så fruktansvärt på håret och snyggt var det inte heller.. det krävs ganska god kunskap om hårfärgning och hur man ska göra för att ej slita på håret..
Man brukar oftast börja med avfärgning/slingor och sen får man ta och göra det lite pö om pö hos frisören för att man inte ska göra allting på en gång för håret tar ganska mycket stryk av det ändå, sen beror det också på hårets kvalité hur mycket man kan göra på en gång men det kan en bra frisör prata med dig om. Jag har gått in till min frisör som brukar klippa mig och fråga lite, hur länge eller hur mycket avfärgningar och tid det kommer ta för att få det att bli den färgen jag då är intresserad av och eftersom jag känner mig trygg med min frisör så vet jag att han är ärlig och säger hur mycket det krävs eller hur många gånger det kan ta innan det blir den färgen jag vill ha..

Jag fick klippa av typ hälften av håret för att det skulle se bra ut igen då topparna både kändes och såg ut som en kvast när jag hade gjort det hemma själv..
 Och … ja sen hade jag inte råd att färga det snyggt hos frisören, då jag hade lagt massa pengar på blonderingar och annat skit som jag behövde, så då gjorde jag bara så att jag färgade det svart igen efter klippningen för det var enklast och det vet jag blir bra när jag gör det själv
Jag passar i svart hår tycker jag och var ändå nöjd med beslutet att färga det svart igen men  nu vill jag gärna ha min vanliga hårfärg igen eller något liknande, ljus/mörkbrunt  men tänker inte avfärga det själv, så fall sparar jag hellre pengar till en frisör eller låter det växa ut till min naturliga hårfärg.

ozzybozzysmatte
0

problemet i mitt fall är ju kanske att jag känner inte till vilken frisör som är bra och vilken som är dålig. Jag klipper mitt hår själv och har gjort det så länge jag kan minnas, för typ 4 år sen investerade jag i en riktigt bra frisörsax och just därför har jag inte en susning om vart jag ska gå. Jag har lixom ingen frisör som jag brukar gå till… knepigt dedär. Just nu tycker jag att jag ser skrattretande rolig ut med mina fläckiga längder och utväxten som i kontrast till det mörkbruna ser typ råttfärgat ut men jag VÄGRAR börja om och färga det igen. Jag är lite envis och har varken tid eller råd att färga håret stup i kvarten. Nä, tror jag slopar idén med diskmedlet iallafall, får gå runt och se ut som ett jagvetintevad…

Sindri
0

Träna på att göra uppsättningar som lite tar fokus från själva färgen. Kanske fläta in band etc.