Balsammetoden - Hjääälp!
Hej allihopa!
Jag har sen ungefär 4 månader sen kört Balsammetoden, med varierande resultat måste jag säga. Började med att köra Faith in Natures olika Balsam och har sen övergått till att försöka hitta något lättare för att kunna dra ner på tvättarna. Men det är där kruxet ligger. Jag hittar verkligen inget bra Balsam för tvätt. Har provat alla möjliga; neutral, änglamarks, garnier, faith in nature. Ja ett par styckna om man säger så. Jag har även provat att köra igenom med ett sulfatschampoo någon gång ibland - men då blir det nästan ännu värre. Kan även tillägga att jag kör med ÄCV-skölj också.
Har jag tur har jag rent hår i en dag, oftast blir det flottigt på kvällen om jag tvättar det på morgonen, och jag orkar verkligen inte hålla på och tvätta det varje dag.
Det enda balsamet jag faktiskt tyckt funkat någorlunda är väl faith in nature eller garnier. Ungefär samma resultat med de båda, har vart rent någon dag men sen flottigt.
Vad tror ni? Ska jag bara fortsätta nöta och försöka hitta ett annat Balsam eller vad ska jag göra?
Emma, medarbetare på Hästfoto.
Jag skulle säga att du ska tvätta håret mindre. Jag har kört Balsammetoden i någon vecka nu och tvättar också med Faith in Nature (Jojobaolja). Mitt hår blev ganska fett först, men efter ett par dagar lugnade det sig utan tvätt. Lite fett har ingen dött av. Det är tvärtom bra.
Hur länge har du i tvättbalsamet innan du sköljer? :)
🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂
😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓
Ja, låt det gå längre mellan tvättarna även om håret känns äckligt. Har själv sen jag började med BM för två år sedan kört en gång i veckan. Första månaden var hemsk och äcklig men med torrschampo och mössa löste det sig ganska bra och nu kan jag gå över en vecka utan att håret känns eller ser det minsta fett ut. Jag kör barnängens för tvätt och tresemme som vårdande
Håll ut och tvätta mindre! Blir det inte bättre kan du försöka hitta ett nytt Balsam. Och använd torrschampo, finns inget bättre haha!
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Jag körde själv på faith in nature varje tvätt när jag började med BM, nu tvättar jag oftast med neutral och tar faith in nature som vårdande Balsam efteråt om jag känner att håret behöver det. Försök att dra ut en dag extra på tvätt. Tvättar du varannan dag t ex, så testa att tvätta var tredje dag i några veckor, och öka på mellanrummet mellan tvättarna sakta.
Hej allihopa! Jag tvättar håret ungefär var tredje dag, klarar inte av att gå med skitigt hår längre än så. Men det kanske jag borde?
Tvättbalsamet har jag i i någon minut innan jag sköljer ur det, och jag masserar alltid upp ett skum innan jag sköljer ur det. Men som sagt, problemet är inte direkt efter - då är det fräscht, utan det är någon dag efter som det blir äckligt.
Men jag får väl helt enkelt tvätta det någon enstaka gång i veckan och sen köra mössa/torrschampo/stram tofs resten av alla dagar hahah. Tack hörrni för tipsen! :)
Emma, medarbetare på Hästfoto.
#5 Hur upplever du det smutsigt? Fett eller rent av skitigt?
#7 Då kanske ett bra torrschampo är att föredra? ^^
😉Lukten eller doften… hur många vet hur ett naturligt hår luktar/doftar? De flesta produkter innehåller någon form av dofttillsättning. Så vi har väl blivit vana vid att det ska lukta vanilj/ros/lavendel/äpple/något annat.
Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress
#9 Åh, det visste jag nog men tänkte inte speciellt mycket på det för just håret. Jag har iallafall på senaste tiden fått lära mig om en speciell doft under armhålorna, för den försvinner inte trots 5 tvättar och deo😛