Hår iFokus

Hår

Etiketttips-råd
Läst 912 ggr
TerriZue
0

Tips angående färgning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! 

Jag går i funderingar att färga mitt hår i någon kul färg. Jag har länge varit inne på lila (tänker mig då typ lavendellila/ljuslila) eller möjligtvis turkos (väldigt ljust även här). Min nuvarande hårfärg är… typ brunt. Min ursprungliga hårfärg tror jag är typ mörkblond men ärligt talat har jag aldrig låtit håret växa ut tillräckligt långt för att ta reda på hur den färgen ser ut nu, jag gissar dock att det numera är typ råttfärgat. 

Till saken, är det någon idé att jag ens försöker mig på en sådan färgning? Med så mörka Färger i grunden kan jag tänka mig att det kräver väldigt mycket avfärgning/blekning och ändå blir svårt att hålla snyggt någon längre tid. Är det värt det? Av blekning/avfärgning har jag närmast noll erfarenhet då jag bara gjort det en enda gång tidigare och det var lääänge sen, så jag minns inte alls hur det påverkade mitt hår.

Kvalitén på mitt hår är helt okej. Jag tar hand om det noga, tvättar sällan, använder Balsammetoden (har gjort det i c:a sex år), använder väldigt sällan produkter i håret och aldrig värme, klipper topparna c:a var tionde vecka. Jag har håret utsläppt eller i skonsamma frisyrer (oftast någon form av fläta). Hårstråna är ganska tunna men de är många. Det är lite självlockigt och blir lätt (och alltid, jämt och ständigt) trassligt i topparna. 

Vad tror ni? Är det idiotiskt att utsätta håret för den påfrestningen? Kommer det ens bli bra? Jag bryr mig om mitt hår och vill inte förstöra det helt. Jag älskar att ha långt hår och vill inte behöva klippa bort allt. 

Jag skickar med en bild för att ge er en bättre uppfattning om hur mitt hår ser ut och om ni tror det skulle kunna funka samt om jag skulle passa i någon skojsig hårfärg. :P

Seeing isn't believing, believing is seeing.

/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

[AnimeV4]
0

Vill du ha fina Färger, kör hårt! Jag har grönt hår och har inte ångrat mig en sekund! För att få önskat resultat och mycket längre hållbarhet bör du bleka håret. Skickar med en bildlänk där Bild 1 är med blekt hår och Bild 2 inte: https://www.manicpanic.com/media/wysiwyg/hot-hot.jpg

Jag har ingen åsikt om färg, men jag tycker att du ska ta en funderare innan du sätter igång. Manic Panic är mitt älsklingsmärke, så tipset blir att kolla in deras färger😍Annars har du Directions och Stargazer som är billigare, men de ska hålla sämre.

Och vill du ha en mjukare färg har de en såkallad pastelizer så att du kan blanda till en pastellfärg.

TerriZue
0

Tack för tipset om Manic Panic, jag satsar nog på en av deras Färger om jag ska köra. :)

Jag är mest orolig över det här med blekningen bara. Usch, jag måste verka så himla nojig men jag har hört så väldigt mycket skräckhistorier om blekningar och jag är så rädd att mitt hår ska bli förstört och jag bli tvungen att klippa av det.

TatsuOni
0

Blekning sliter. Hur mycket beror på din hårkvalité, vilken blekning du använder m.m. Vissa kan bleka håret ett flertal gånger utan att det tar någon större skada och andras hår bli synligt slitet efter en gång.

Om du ska bleka så rekommenderar jag dig att ta det långsamt. Kör helst inte på den starkaste av dem starkaste blekningarna och låt håret vila mellan varje blekning. Vårda det med inpackningar, oljor m.m. Många som har blekt håret menar på att en proteininpackning har hjälpt deras hår.

Du kanske kan testa att bleka en liten slinga eller så för att se hur ditt hår reagerar?

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

TerriZue
0

Ja, jag vet ju att det sliter, det är det som skrämmer mig eftersom jag inte vet hur just mitt hår reagerar på det. Jag permanentade mig för några år sedan och det klarade håret visserligen hur bra som helst, visst blev det lite slitet men inte förstört. Att testa på en slinga var en jättebra idé, det ska jag göra. Tack så mycket! :)

[AnimeV4]
0

Låter bra! Haha, det har jag också, men jag tutade och körde. Som tur är har det gått bra!

Att börja med en slinga var en god idé. Du borde även passa på att göra ett allergitest. Det står hur du gör i innehållsförteckningen. Kort sammanfattat ska du ta lite blekning på huden och låta den vara där i 24 timmar.

Jag kan även upplysa dig om att MOOD är väldigt billig, men stark och därmed kanske inte bästa förstavalet. Manic Panic har en dyrare egen blekning som jag tror kan ha olika styrkor. Jag har aldrig använt den, men en styrka nämndes i en text så jag förmodar att det finns flera.

TerriZue
0

Tack för tipsen! :D

[AnimeV4]
0

Varsågod. Glöm inte att uppdatera oss!🙂

VildaVittra
0

Varför inte provbleka en slinga i nacken för att se hur håret reagerar?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

TerriZue
0

Jag kommer absolut se till att hålla er uppdaterade PuffBuck! :D 

Fick det tipset högre upp i tråden VildaVittra, jag ska provbleka en slinga.

[AnimeV4]
0

Roligt!😃

TatsuOni
0

Håll oss uppdaterade om hur det går och vad du beslutar🙂

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

TerriZue
0

Det ska jag absolut TatsuOni. :) 

Jag ska till min frisör i morgon, jag ska prata med henne också och se vad hon har för åsikt. Oavsett vad jag bestämmer mig för (förmodligen blir det färgning) kommer jag vänta lite och köra på de i sommar, det känns som att det turkosa nog passar bättre till lite solkysst hy än den bleka, rödprickiga mask jag drar på mig på vinterhalvåret. :P

[AnimeV4]
0

Vad spännande!