Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 702 ggr
Wony
2016-02-07 16:01
0

Risigt hår

Jag har kört på BM i flera års tid nu, och har varit ganska nöjd. Problemet som uppstått på senaste tiden är att mitt hår har blivit riktigt risigt. Jag har använt Neutral och Faith in Natures Balsam, lite olika beroende på hur torrt håret varit. Emellanåt färgar med hårfärg, annars använder jag t ex Henna, Indigo osv. Börjat blanda ner hennan i Faith in Natures Balsam och färgar så.

Använder sistaschampo kanske 2-3ggr  per år eller så, när jag känner att det blivit t ex silikonbuildup från solkräm osv. 

Tvättar med Balsam 1 gång i veckan, resten är Water only. Så jag tar ju verkligen hand om håret känner jag. Trots detta har håret, särskilt det som är i nacke och på bakhuvudet, blivit rejält risigt. Jag har bomullsörngott, som tyvärr inte går att byta mot andra material då jag har en specialkudde med en rejält udda form.

Kan även nämnas att jag har kort hår (varierar mellan 4cm och 10cm långt beroende på hur ofta jag orkar klippa ner det) så jag sätter inte upp det eller liknande. Använder mousse någon gång per år eller så. Aldrig hårfön. Det enda som ändrats är att jag kör fler vattentvättar nu än för några månader sedan, då jag tränar 3-4ggr i veckan. 

Några tips på vad jag kan göra för att undvika den här risiga känslan? Tittar jag på hårstrån som lossnat ser det ut som att dom vikts på flera ställer och liksom är krokiga, och lite sträva i topparna.

VildaVittra
2016-02-07 16:11
0

Äter du som du ska? Kan vara läge att kolla dina värden hos läkaren.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Wony
2016-02-07 16:16
0

Jag äter bättre nu än förut, mer frukt och grönt och mindre godis och sådant. Håret ser fint ut vid hårbotten men ju längre ut det kommer på dem desto värre. 

Ifall jag går och kolla värden, vilka bör jag be att de kollar i så fall?

VildaVittra
2016-02-07 16:24
0

#2 Be dom bara köra en allmän hälsokontroll, sånt är aldrig bortkastat att göra.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Wony
2016-02-07 16:27
0

#3 Ok, ja det var väl ett par år sedan sist som jag kollades och då var i alla fall alla värden bra. 

Har i och för sig problem med torr hud också nu under vintern, det kanske hänger ihop?

Elsaharr
2016-02-07 18:30
0

#4 För mig hänger det absolut ihop! Jag är en naturlig torris och det märks på både hud, naglar och hår att det är vinter.

Zingo ;D

Wony
2016-02-07 18:32
0

#5 Hur gör du för att motverka det torra? Jag använder ju handkräm för händerna och smörjer in efter dusch och tar ju (i mitt tycke) hand om håret rätt väl, men uppenbarligen måste jag ju göra något åt det.

Elsaharr
2016-02-07 18:38
0

#6 Jag brukar lägga i oljor i håret, samt använda inpackningar regelbundet. Arganolja, olivolja eller rapsolja brukar jag ta och sedan tvätta ur. Jag kör på BM också, dock utan WO.

Zingo ;D

Wony
2016-02-07 18:56
0

#7 Jag kanske får försöka hitta någon vettig inpackning och testa. Det lär ju knappast bli värre, menar jag! Tror du att det kan hjälpa om jag använder Balsam en tvätt till i veckan, så det blir 2 BM-tvättar och bara 2-3 WO?

Elsaharr
2016-02-08 16:56
0

#8 Det kan det säkert! Du kan ju testa nån vecka och se om det blir nön förändnring :)

Zingo ;D