Undvika klor?
Hej! Nästa vecka ska jag bleka håret och färga det rosa igen för jag har saknat det så sen jag färgade det grått. Det känns lite färglöst i jämförelse ;) Problemet är att jag ska börja simma igen. Och det kommer antagligen bli ca 3 ggr i veckan. När jag var utomlands i somras försvann all rosa färg (hade pastellrosa) och luggen skiftade i grönt varje gång jag hade badat i poolen. Var noga med att skölja av håret efter att jag gick upp och så med. Så finns det några bra tips på hur man håller håret så torrt som möjligt samtidigt som man skyddar det från klor när man simmar? Är inte rädd för oljor och tunga inpackningar. Använder hellre lite torrschampo i bottnen än har (ännu) torrare toppar. Tror ni det hade funkat om man blötte håret, applicerar massa olja/inpackning och sedan på med en badmössa? Någon som har några erfarenheter? Sist jag simmade hade jag naturligt hår nämligen.
Emma
Använd en simmössa istället för badmössa, de sitter så tajt att inget vatten tar sig in alls, så du behöver ingen inpackning (det brukar vara svett som fuktar håret i den, inte bassängvattnet). Glöm inte att pudra den med potatismjöl direkt efter varje användning, annars klistrar de gärna ihop sig.
Dock ska du veta att många simhallar i Sverige har gått ifrån klor eftersom många simmare fått hälsoproblem av det ämnet.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#1 Oj, simmössa menade jag, var lite trött 😃 För när jag läste runt lite så stod det att dom läckte, speciellt om man har mycket hår vilket jag har. Både tjockt och långt.
Det visste jag inte. Får höra med simhallen då om dom slutat med det. Hade ju varit smidigt. Vet du vad dom ersätter det med?
Emma
#2 Läcker en simmössa, så har man valt en för stor, man ska få lite märken i pannan av den, fast utan att det gör ont.
Vad de renar med skiljer sig åt, vet att exempelvis Midgårdsbadet renar biologiskt.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus