Hår iFokus

Hår

Etiketttips-råd
Läst 795 ggr
Moalinn
0

Trött på mitt hår

Åh jag är så trött på mitt håår. Vill göra något med det men känns som att jag sitter fast på grund av Balsammetoden. Färgade sista gången 4 juni 2014 , vilket är ungefär 1,5 år sedan, och idag har jag brunt hår (var blåsvart när jag färgade). Lite olika nyanser i håret vilket jag tycker är ganska najs men jag vill inte vara brunhårig. Jag hade hoppats på att jag skulle bli blond (naturliga hårfärgen) men nääää. Jättemånga som säger att jag passar i brunt, vilket jag kan hålla med om men jag tycker det är en ganska tråkig färg.

Jag är extremt sugen på någon extremfärg, typ blå. Har varit både blå och turkos/grön innan och saknar verkligen den blåa färgen men den var väldigt jobbig då den fällde (allt i min närhet var blått haha). Vet inte om det finns blå färg som inte fäller? Hade Directions Lagoon Blue, vet en som hade Midnight Blue av samma märke och även den fällde. Samtidigt är jag inte säker på om jag verkligen passade i blått men jag trivdes, kanske är det enda som spelar någon roll? Grejen är att jag vill inte bleka. Samtidigt som jag känner att fan det är bara hår (vilket jag verkligen märkt på bara 1,5 år. Har mycket bättre hårkvalité nu) så känner jag att jag inte vill förstöra håret.

Gör ibland tappra försök att fixa frisyren och tycker jag lyckas ganska bra så den vill jag inte ändra på utan det är färgen som är största boven just nu.

Aaah jag vet inte vad jag ska göra. Vet inte varför jag skrev heller, skriva av mig? Frustrationen över håret liksom. Kan inte vara den enda som har detta problem. Eller så är jag ensam om det. Kanske bara ska göra vad jag känner och skita i resten. Haha, ångeeessstttt.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

tlover
0

Skulle din "färgningslust" mättas om du tex börjar använda färgade parandas, färgade sjalar eller liknande? dessa är ju till och med snälla mot håret.

När jag var yngre flätadejag in färgade mockaband då jag ville ha färg så det är ju också ett alternativ el att fläta in färgat fakehår.

l'm back

NeverToLate
0

Det är väldigt svårt att få blått om du inte bleker, och alla semipermanenta hårfärger sköljs ur/fäller en del. Vet att det kan vara svårt att få tag i Arctic Fox's Färger i Sverige och är hyffsat dyrt att beställa från utlandet och Ebay mm.
Men Arctic Fox tycker jag är mycket bättre än Stargazer, Manic Panic och Directions hårfärger. I alla fall på mitt hår, men antar att det varierar ganska mycket från person till person. Olika hår är ju olika kompatibla med olika produkter.

Om du inte vill bleka men ändå ha lite förändring ibland kan du alltid använda hår-skuggor, sprayfärg, clip-on's eller varför inte en snygg peruk?
 Jag gillar peruker faktiskt. Tar lite vana, men när vanan är där är det riktigt roligt. Jag har några hemma som jag burit ibland när jag tycker min hårfärg har varit tråkig, eller bara om jag känner för det till en viss outfit eller har haft en dålig hårdag. Finns många snygga och bra peruker. Dem kostar lite, men det gör hårfärg med. Hoppas mina tips kan hjälpa :) Mvh Johanna

Moalinn
0

#1 Nja, skulle inte säga att jag trivs så bra i sånt :/ När jag lämnar huset brukar jag ha antingen keps eller mössa just för att jag inte tycker om färgen i botten.

#2 Den turkos/gröna färgen jag hade (stargazer) fällde inte alls efter andra tvätten efter färgning. Den blåa fällde konstant. Lutade jag mig mot något blev det blått, alla mina kuddar var blåa tillslut. Men tack för tipsen! Får fundera lite :)

--

Ahmennä. Jag får försöka hålla mig från att färga håret. Fast jag trivs inte i färgen jag har nu alltså. Får väl fundera vidare och se om jag kommer på någon lösning. Brukar vilja ändra något med mig själv när jag är uttråkad så förhoppningsvis går det väl över. Eller så sitter jag här om en månad med blått hår och stor ånger haha.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

NeverToLate
0

#3  Okej, har inte provat just den faktiskt. Har haft Stargazers Coral blue, African green och Magenta. Mest Magenta, och det känns som den alltid fäller lite när den är blöt. Hade dock inga större problem med Coral blue eller African green, men de sköljdes ur så himla fort att det inte kändes särskilt lönt att ha dem.
Låter inget vidare med fällande blå färg dock, speciellt inte på kuddar om man har vita örngott eller örngott man är rädd om. Kan också tänka sig att det gjorde att man drog sig från att sova över hos kompisar lite då man inte vill sabba deras kuddar.
Så lite så. Hoppas du blir nöjd i slutändan 🙂

--

Heh, jag känner med dig, för jag känner verkligen igen den där kampen.
Jag brukar färga runder ett tag, sen återvänder jag till brunt eller rött för jag vet att det passar mig jättebra, och jag gillar den naturliga looken. Smink är så himla lätt när man är brunett, iaf för mig, men sen tröttnar jag efter ett tag på att brunt och rött känns så alldagligt, eller bara på något annat med mitt utseende och sen är jag igång med med rundfärgandet igen *suckar* För ja, mina "vill ha en förändring"-känslor går aldrig över försen jag faktiskt gör en förändring ^^"
Trivs du inte helt i din nuvarande hårfärg så kanske du bara kan fräscha till den lite..? Du vet, välja en annan nyans av brunt eller så? Eller kanske lära dig nya sätt att sminka dig eller något? Då blir det ju också en liten förändring, kanske inte jättestor, men ibland räcker lite en lång väg, och kan vara det som hindrar en från att starta om hela processer igen. Sen så finns ju alla andra alternativ jag gav fortfarande kvar. Clip-on's, hair-shadows, tillfälliga sprayer, peruker mm.