Hår iFokus

Hår

Etiketterhårsakerverktygaccessoarer
Läst 1957 ggr
nypisnina
0

Fråga om tangle teezer och svinborst

Visste inte vilken kategori jag skulle lägga detta, hoppas det blir ok!

Ni som använder tangle teezer, finns det olika typer av dem, olika långa piggar? Jag tycker inte att det går igenom allt hår om man säger.
När jag borstar uppifrån och ner så når inte piggarna igenom allt hår till skallen, så jag får göra allt i sektioner och det tar ju sån tid, vilket gjort att jag inte använder min, även om jag egentligen vill eftersom jag har hört så mycket bra om den, men jag har varken tid och lust att stå och borsta håret så länge som krävs.
Om den inte når ner till skallen så får jag inte heller någon hårbottenmassage, innan jag tvättar håret brukar jag borsta håret länge och väl enda in i skallen för jag får för mig att det är bra att fetta ut det lite om man säger. Men min tangle kanske är fejk? Ska det vara så? Vad säger ni andra? Tankar?

Och vad är svinborst? Är det bra? Var kan jag köpa en sån? Vad är fördelen med att borsta med svinborst?

Tacksam för svar! 🙂

Elliiez
0

Kan inte tänka mej att TT kan vara bekväm för hårbotten så tror inte du missar något :/ Har också hört att TT ska slita sönder istället för att reda ut. Dra borsten över armen så ser du hur vass den egentligen är.

Svinborst är bra för att jämna ut fett från hårbotten ner till topparna eller om du haft i Olja :)
Tycker själv inte att den är bra till att reda ut.

Annielle
0

Jag upplever tangle teezer på samma sätt, blev också besviken😕

Blir att jag nästan aldrig använder min heller tyvärr.

Det enda jag tycker att den är rktigt bra till är att fördela Olja om man har det i håret, bättre än något annat jag har testat 🙂

Svinborste har jag testat flera varianter av och blivit kanske ännu mer besviken på eftersom det varit samma visa där med att den inte tar sig igenom håret och man måste dela upp i sektioner, kanske funkar bra för dem som inte har vidare tjockt hår, jag orkar i allafall inte med att hålla på så.

Jag kör en träborste (träpiggar på en gummiplatta) som b.l.a. finns på Åhlen´s , är ännu mer nöjd med den än innan jag testade annat….

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Leritza
0

Har aldrig upplevt problemet du beskriver med min tangle tezzer, däremot med svinborstar. För mig tar det bara nån minut att borsta håret med tangle tezzer (om det inte är extremt tovigt) medans svinborstar tar det en halv evighet trotts att håret knappt är tovigt. Lägg då till att svinborstar gör håret efter daglig användning gör det tovigare och bra mycket flottigare än andra borstar.

nypisnina
1

#1 Tycker du den är vass? Min andra hårborste som jag har river mycket värre, men i hårbotten är det bara en go massage. :-)

Undrar då om jag verkligen har originalet…? Finns det flera modeller tro, vet du?

nypisnina
0

#2 Ok, då är jag inte ensam om det. Du kanske med har väldigt tjockt hår då? Det tar lång tid i vanliga fall att gå igenom hela håret men med den lilla grejen så vart det ju ett evighetsprojekt. Man kanske ska använda den till topparna bara.

Ingen svinborst för min del då…

Det lät som en fin borste. Kan du länka tro? Annars kan jag såklart prova att hitta själv.

nypisnina
0

#3 Då ska jag definitivt skippa svinborste.

Annielle
0

Ja, tjockt hår får jag ofta höra att jag har, väldigt tjockt vet jag inte, beror på vem man jämför med!? 😉

Nä, ingen svinborste för tjockt hår, va som att den mest gled på överhåret dessutom 😕

Här är den borsten från Åhle´ns som jag har nu:https://www.ahlens.se/skonhet/accessoarer/utredningsborste.html

Jag var där emot mer nöjd med den modellen de hade innan denna, den hade nämligen rundade piggar längst ut vilket kändes bättre och snällare mot hårbotten, så om du hittar en träborste med sådana rundade piggar skulle jag först och främst rekommendera det.

[ellenhellstrom]
1

TT är bra för att reda ut trassligt hår, lått och snabbt. Så om du har mycket hår, går det nog snabbare att reda ut det med en TT än en annan borste men jag vet inte. För mig duger TT bra, men den är inte så bra som jag hade förväntat mig. Tänkte att mitt hår skulle bli jättefint och inte så slitet men den gör verkligen inget annat än borsta håret och resa ut trassel.

Mitt bästa tips är dock att du ska börja borsta nerifrån och upp istället för tvärt om. Börja i topparna och borsta ut dom, jobba dig sedan uppåt för att inte slita sönder onödigt mycket hår. 🙂

nypisnina
0

#7 Ska kolla detta! Tack! :-)

nypisnina
0

Min andra borste som jag har går mycket snabbare, den här TT tar hundra år.
Jag har nästan aldrig trassligt hår så jag har inte testat hur det funkar att reda ut ett hårtrassel…
Jag kan inte borsta ut mitt hår på annat sätt, måste alltid börja nerifrån och gå upp, men TT får jag ta det i väldigt många sektioner och som sagt det tar tid, som om piggarna är för korta för mitt hår, sen när jag väl kommit upp på skallen så når liksom inte piggarna enda in. Det blir inte så bra.

Undrar om det finns TT med längre piggar..?

Annielle
0

Vad har du för sorts borste nu förutom tangle teezer?

[Rhodugune]
0

Som jag har förstått det så har tangle teezern som borste just korta taggar för att vara så skonsam emot håret som möjligt.
Det tar helt enkelt längre tid att borsta håret och reda ut tovor eller knutar på ett mer försiktigt sätt, som vanliga borstar inte gör som har längre piggar. 

Det säger sig självt att det är så, när det varsammaste sättet du kan reda ut håret på är med fingrarna.

Själv älskar jag tangle teezer borstar, är inne på min andra och har använt den borsten i ungefär 4 år nu och ser en stor skillnad i hut mycket slitage det blir på mitt hår som kommer av den dagliga hanteringen med mekaniska skador som håret får att borstas, tvättas och att man har det utsläppt så det gnuggas emot kudde, nacke/axlar/rygg osv beroende på hur långt hår man har.

nypisnina
0

Det är en väldigt gammal borste, vet inte hur ja ska beskriva den, men det är böjliga plastpiggar utan pluttar på, ganska vassa, vanligt handtag liksom. Vet inte hur mycket det kan slita, men det går snabbt med den iaf.