Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 692 ggr
Emelie-E
2016-01-02 11:51
0

Problem med hårbotten

Jag har lite problem med min hårbotten som jag inte vet hur jag ska hantera. Jag har långt hår, ner till rumpan, och har de senaste åren haft håret uppsatt i en helt vanlig tofs. Att ha utsläppt hår är det värsta jag vet. Det senaste halvåret har jag även håret uppsatt i en knut mitt på huvudet när jag sover. Nu känner jag att det hade varit bra om min hårbotten hade fått vila lite, jag tappar hår mycket lättare nu där hårrötterna följer med, något som aldrig har hänt tidigare i mitt liv. Hårbotten kliar, jag får bölder/finnar runt hela hårfästet och hårbotten är väldigt torr och tror även jag har Mjäll. Jag tvättar håret med schampoo, inpackning och Balsam en gång i veckan eller varannan vecka beroende på hur skitet det känns. Men nu börjar jag tröttna på min hårbotten och undrar vad ni har för tips? Vad kan jag göra för att slippa tappa hår där hårrötterna följer med? Vad kan jag göra för att slippa dessa finnar och kliandet?

Leritza
2016-01-02 13:23
0

Hårrötterna kommer alltid i perioder följa med när du tappar håret så där finns inget att göra. Det är nämligen fullt naturligt, mer troligt dock att du int tänkt på det. Hur ofta tvättar du håret? Har du balsamet el inpackningen i hårbotten? alla hårbottnen gillar inte det. Testat och byta hårprodukter? Olivolja i hårbotten innan tvätt hjälper mig mot kliande och behövs väldigt lite.

Emelie-E
2016-01-02 13:54
0

#1 Eftersom jag pillar mycket med mitt hår så har jag märkt en stor skillnad i att det numer följer med hårrötter när ett hårstrå lossnar. Visst har det följt med innan också, men inte så mycket som nu. Det står i #0 hur ofta jag tvättar håret. En gång i veckan eller varannan vecka. Har aldrig i Balsam eller inpackning i hårbotten. Förra gången jag tvättade håret testade jag med hårinpackning i hårbotten men då började det klia igen efter ett litet uppehåll. Jag har bytt schampoo och jag tycker det funkar bättre gällande kliandet. Men hårbotten är fortfarande torr och jag får fortfarande finnar och hela huvudet är fullt av vita flagor.

Leritza
2016-01-02 16:43
0

Hårsäckarna har juh bara en viss livslängd och kan hända att du just nu är i en fas där fler "dör" och därför du tappar mer, jag kan få ganska rejäla fällningar ca var 5e år.

Förlåt måste slarv läst, då är det ju definitivt inte på grund av du tvättar för ofta men kan va så att du istället tvättar för sällan för att hårbotten ska må bra. Eller för starka produkter. Svårt att säga vad som problemet med hår man brukar få testa sig fram för att hitta en lösning.  Sen behöver inte hårbottens problem alltid bero på produkter som används kan ju vara nån annat som stör.