Torrt/slitet hår
På vissa ställen känns mitt hår sååå himla torrt. Framför allt vid bakhuvudet i topparna. Om jag haft mitt hår uppsatt i en boll länge eller sätter upp det när det är blött blir det typ "krispigt". Har inte färgat det mycket, färgade det för 1 år sen och sedan i somras igen, i Juli. Har inte många kluvna toppar, vilket är bra, men det är så himla torrt. Har funderat på att göra en olaplex-behandling, men tills dess kanske någon kan tipsa om något man kan göra? Tillexempel bra inpackningar, antingen såna man gör själv eller någon man köper.
Har redan kämpat i ett år för att få det att bli långt, och det har äntligen börjat bli det, är nu kanske 2-3 cm nedanför nyckelbenen och vill verkligen inte klippa av det igen. Så om någon vet något bra för torrt och äckligt hår, tipsa gärna!
Har du testat kokosolja över natten och skölja ur men bara schamponerat i hårbotten och låta kokosoljan vara kvar i topparna?
#1 Inte över natten, men har haft i kokosolja i håret en hel dag en gång.
Känns dock mycket bättre nu efter jag sovit, hade precis tvättat håret igår och idag när jag vaknade kändes det mycket mjukare och inte alls lika torrt och såg inte lika frissigt ut 😃
Mitt hår kan bli sådär torrt också ibland och blir genast så mycket bättre av att jag gör en inpackning med honung, eftersom det är väldigt återfuktande.
Så jag brukar göra en blandning bestående av en del honung, en som är lite mer rinnig i konsistensen eller så värmer man den lite lätt och blandar den med en del av något Balsam som är väldigt vårdande och sen tar jag någon tesked Olja och blandar i, ibland kokosolja eller tex mandel eller argan Olja.
Och var inte orolig för att honungen ska vara svårt att skölja ut.
Sen brukar jag för enkelheten skull sätta upp mitt hår i en hög hästsvans, som jag blöter ner innan jag masserar in inpackningen och stoppar håret i en plastpåse och virar in håret i en handuk och så får det sitta i en timme ungefär innan jag sköljer
ut det och tvättar håret som vanligt.
Själv tvättar jag mitt hår med Balsam metoden och som sagt är honungen inte svår att få ur håret även om det kan kännas lite klistrigt om det torkar, så det är därför jag ser till att stoppa det in en plastpåse så det får verka ordentligt utan att det hinner torka.
Och sen efteråt medans håret är lätt fuktigt så brukar jag ta några droppar Olja och massera in i topparna.
Man brukar tipsa om att försöka hitta något som tillför ens hår fukt, som tex vårdande Balsam, honung, aloe vera, fukt som man sen sluter in i håret med Olja, så lycka till med att hitta vad ditt hår tycker om för sätt att tillföra det mer fukt.