Hår iFokus

Hår

Etiketttips-råd
Läst 973 ggr
[ThisIsWheels]
0

Nai lhair?

Hej! Jag vet inte om det är rätt kategori eller om det redan finns en tråd om detta, men jag skriver här i alla fall 😃 Jag har haft ganska långt hår (längre än till axlarna) men när jag gick i 8:an så ville jag ha en förändring och klippte mitt hår väldigt kort. Många trodde att jag var en kille under den perioden.

Hursomhelst så jag har försökt spara ut håret, men varje gång jag går till frisören så säger jag "ta bara luggen och klipp bara väldigt lite på resten av håret". Men vet ni vad som hände? Varenda frisör jag har gått till (och ja, jag har gått till mist 5 olika) så klipper dem det jätte, jättekort så jag börjar bli lite deppig över det.  Men nu kommer jag till mina frågor:

1. Vad f*n ska man säga till en frisör så att dem inte klipper superkort i nacken???

2. Hur funkar det med Nail Hair? Är det värt pengarna? Sliter det mycket på håret? Ser det äkta ut? Känns "limmet" mycket när man sover?  Tynger det ner håret? Hur ska man sköta det och behöver man någon speciell kam/borste? Hur går det när man ska tvätta håret? 

Oj, det blev ett väldigt långt inlägg. Hoppas att det är okej i alla fall 😉

elinkw
1

1. Ibland behöver ju frisörer ta mer än vad man själv vill för att det förmodligen är slitet, tyvärr. Men säger du att de absolut inte får klippa mer än 1-2 cm så tycker jag självklart att det då är fel av dem att göra det ändå. Jag slutade gå till frisören på grund av detta, toppar istället mitt eget hår när jag känner att det behövs, det är inte så svårt som man tror.

2. Om det är värt pengarna, både ja och nej. Det är jävligt dyrt, jag älskar nailhair, därför importerar jag mitt billigt från utlandet och  sätter i det själv med hjälp av en vänn. Jag tycker däremot absolut inte att de är värt att sätta i det hos en frisör, betala 4-5k för något som håller i tre månader? Nej tack. Köpte svenskt hår sist jag satte i nail hair, 2k kostade det totalt, dock var kvalitén lika som de jag importerar från utlandet så det var inte värt det. Nail hair är en av de löshår som ser mest äkta ut, så ja, det kommer garanterat se bra ut om det sitter rätt. Ja, det tynger ner håret, men det beror också på hur mycket man har i. Limmet känns som mest när du precis satt i det och precis innan du ska ta ur det, när du vant dig kommer det inte kännas lika mycket förens det växt ut en bit, men då vet du att det är dags att ta ur det. Jag borstar mitt hår med en tangle teezer som jag verkligen kan rekommendera om man har löshår. Du tvättar håret som vanligt men det kan vara värt att invenstera i bra schampoo och Balsam som är skonsamt för håret. Nail hair har en tendens att bli jäävligt trassligt när det växt ut en bit, så var noga med att reda ut det varje morgon och kväll och sov dessutom alltid med det flätat. Ska du locka/platta håret så är det bra om du använder ett värmeskydd i hela håret.

Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se

[ThisIsWheels]
0

#1 Jag har sagt till alla mina frisörer att dem bara ska ta 1 eller max  2 cm. i nacken, men dem lyssnar inte :( Jag ska testa att byta frisör igen och hoppas att det blir bättre. Jag tar ju hand om mitt hår bra så jag tror inte att det är problemet. 

Oj. håller det bara i 3 månader? Jag trodde att det höll i alla fall ett halvår!! Jag ska fundera lite mer på det, men nu blev jag lite osäker på hur jag ska göra. 

Tack så mycket för all info! Jag ska avvakta och se vad jag väljer :D

[ThisIsWheels]
0

Men hur fungerar det med clips? Jag har frågat det nån gång för länge sedan, men jag har glömt vad dem skrev. 

Vilket märke ska jag köpa?

Är det värt pengarna?

Är det svårt att sätta i?

Hur ska man sköta dem så det inte trasslar ihop sig?

Behöver jag en TangleTeaser? 

🙂

elinkw
0

Det beror helt och hållet på hur fort ens hår växer hur länge man kan ha nailhair. Mitt hår växer inte så jättefort, men iallafall 1 centimeter i månaden, så när håret växt 3 centimeter (efter 3 månader) så blir det lätt trassel emellan fästet och hårbottnen, nästan som dreads. Och det är ju förstås väldigt svårt att reda ut då man inte kan kamma däremellan. Dessutom syns fästerna ganska väl när det fått växa några centimeter.

Har använt mig av clips mycket också. Clips håller länge om man sköter de bra, försök satsa på ett äkta hår, du behöver inte betala så jättemycket för ett clip on set, har haft bra clip on set som kostat under tusenlappen som hållt bra.

Om du vill ha något som inte är permanent i håret så är clips ett väldigt bra alternativ,  så ja det är definitivt värda pengarna. Dock kan det vara värt att komma ihåg att det kan vara lite krångligt att få det att se bra ut om man har väldigt kort hår,  men det finns många bra guides på youtube som kan vara värda att kolla in. Efter man förstått vilken teknik som passar ens hår så är det inte så svårt längre.

Clips brukar inte trassla sig så mycket, med tanke på att man tar ur dem ur håret innan man lägger sig och kammar igenom dem. Det kan vara bra att ha någon form av hårolja för att topparna inte ska trassla sig lika mycket. Tvätta med vanligt schampoo och Balsam, men som sagt kan det vara bra att invenstera i något bättre då löshår inte kan få fukt naturlig väg.

Jag tycker personligen att en Tangle Teezer är en av de bästa borstar du kan äga, men det är absolut inte ett måste!

Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se

[ThisIsWheels]
0

#4 Tack igen för dina tips och råd! Jag har inte klippt mig på 2 månader och det börjar bli länge i nacken. Men jag ska klippa luggen nu på lovet och satsar på att min nya frisör är bättre :3 Jag blev lite sugen på det här med clips nu :D Jag ska kolla upp lite mer om det :) Jag har hört lite blandade åsikter om det, men de flesta verkar ju trivas med clips!