Hår iFokus

Hår

Etiketthårvård
Läst 1634 ggr
Elliiez
0

Ricinolja och BM?

Har själv aldrig haft problem att få ur ricinoljan när jag har i Balsam innan vattnet när det ska tvättas ut. Men det var innan jag började med Balsammetoden Kan man använda oljan då eller är det något som lägger sig som en hinna som behöver Sulfater för att försvinna ?

Scorpio97
0

Ricinolja ska vara en av oljorna som är svårare att få ur, och det är lite olika om man får ur det eller inte. Men har du fått ur den innan borde det inte vara några problem nu heller. 

Det ska alltså inte behövas Sulfater för att få ur ricinoljan.

//Jessie

Elliiez
0

#1 Så de blir inga build ups av den? :)

Scorpio97
0

#2 Nej, det blir det inte. Det ska lösas upp av Balsam (:

//Jessie

oddahviing
0

Det har gått jätte bra för mig att få ur ricinolja med urtekrams ekologiska Brown Sugar Schampoo :)

'-Headlights on the highway-'

elinkw
1

Har användt BM med ricinolja många gånger och jag upplever att det är enklare att få ur med Balsam än med schampoo (efter som fett löser fett) men det krävs mer masserande och försiktigt gnuggande än vid vanlig BM hårtvätt, och förmodligen mer balsam 😃

Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se

claravincent
0

Skulle inte rekommendera att använda ricinolja i håret. För er som inte vet är det ett laxermedel. Man kan få kraftiga allergiska reaktioner ibhårbotten tillexempel. Dessutom är det inte till för utvärtesbruk. Gör som ni vill men ville bara säga detta till de som inte vet :)

Surpan
1

#6 Det är inte riktigt sant. Ricinolja är inte ett laxermedel. Det är en Olja som framställs ur en fröväxt, och som också råkar ha laxerande effekt vid konsumtion. Det är alltså en helt vanlig Olja, precis som mandelolja eller olivolja. 🙂

Naturligtvis kan man få allergiska reaktioner på det, om man är allergisk mot ricinväxten/fröerna, på samma sätt som man kan få en allergisk reaktion av jordnötsolja om man är jordnötsallergiker. Jag är dock inte läkare, och vet inte om allergerna finns kvar i en Olja. Så jag förespråkar försiktighet om man är nöt eller fröallergiker.

Största problemet med ricinolja är att det är en väldigt tjock Olja, som vissa kan ha svårt att få ur helt från håret, vilket kan orsaka irritation.

/Surpan

claravincent
0

#7 Okej :) Orkar inte fortsätta diskussionen men det kan va bra att veta från två olika håll :). Vi kan ju iallafall komma fram till att om man nu måste testa, så testa med försiktighet.

Elliiez
0

#8 Ja, vem som helst kan få en allergisk reaktion, men i mitt fall vet jag att jag inte kommer få det då jag använt Ricinolja i flera år till och från men inte kombinerat med BM :) 

Jag har inga problem att få ur oljan, min fråga var om man får beläggning av den som med Silikoner.

Everlyn
0

Mitt hår blev helt förstört av ricinolja, var fint och glansigt till en början men sen fick jag Mjäll och sår i hårbotten, och längderna blev supertorra och spröda så slutade med att jag fick klippa av 15 cm. Vet andra som också fått mycket problem med håret av att använda det.

Men såklart kan det funka jättebra för andra!!  Ville bara uppmana att ta det lite försiktigt och kanske testa på lite hår först bara, är inge kul när man behöver klippa av eller när det kliar och blöder :(

Annars gick det jättebra för mig att få ur oljan när jag körde BM, gjorde precis som du TS, Balsam i innan vattnet :)