Vill ha min egen hårfärg
Lång historia kort: jag har gjort sönder mitt hår med mitt velande från blont till brunt till blont till rött till blont igen. Jag är just nu ljusblond och det är blekt, men jag vill så gärna ha min egen hårfärg som är typiskt svenskblond. Dock inte råttfärgat som tur är, utan mer blont än så. I alla faall har jag axellångt hår nu och har cirka 5 cm utväxt och jag är så otålig på att vänta 😕 Dock växer mitt hår som ogräs så det går fortare än för de flesta men ändå. Tycker ni att jag bara ska hålla ut och ha en fruktansvärt utväxt i flera år, eller ska jag kapa det till en cool, kort frisyr? Hjääälp.
Jag hade samma dilemma för typ 3 år sedan. Men jag gjorde så att jag hade uppsatt en lång tid (så man slapp se utväxten så tydligt) sen gjorde jag ljusa slingor i håret bara. För då blir det ombre känsla för håret blir ju "blandat" och nästa utväxt blir inte lika hemsk. Sen slingar jag ungefär 2 gånger om året men de är för att jag har råttfärgat hår och vill va lite ljusare.
Det du kan göra är att kanske fläta håret och lägga upp håret så att utväxten inte ser så knepig ut. Jag tycker det kan se väldigt snyggt ut om man flätar håret eller lägger upp håret i en snygg frisyr då man har en liten utväxt. Det gäller bara att hitta något som man passar i. :)
Mår håret bra eller är det sönderfärgat? Är det slitet så tycker jag att du ska klippa det kort så att det kan få en nystart🙂 Men det viktigaste är ju att du själv ska trivas i ditt hår🙂
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#1 Smart med uppsatt hår! :) Hmm, men jag vill ju inte slinga håret :( Jag vill ha min egen hårfärg…
#2 Hur menar du? Ska jag bara fläta det rakt upp och ner? Mitt hår är ju bara till axlarna så får bara fjuttiga flätor haha :D Men jaa… Kanske ska prova lite mer frisyrer.
#3 Det är inte sönderslitet men det är slitet. Det är tuggummi-hår om du förstår hur jag menar? Jag skulle gärna ta en nystart men jag skulle känna mig så ful i kort hår :( Jag har väldigt runt ansikte med stora kinder… Haha
#4 Då är det bara att stå ut och lära dig att göra fina frisyrer😎
Jag bestämde mig för att inte färga håret på två år. Så under den tiden stod jag ut med en inte allt för vacker utväxt😛 Det såg inte bra ut det första året, men jag härdade ut. När jag hade kommit förbi första året så såg det ut som en ombre. Någonting jag själv inte är förrtjust i, men gillar man det så🙂
#4 Man kan laga flätor fast man har axellångt hår, men det beror förstås på. Om du har håret uppklippt i olika lager så kan det vara knepigare. Men det kanske lönar sig för dig att kolla upp andra frisyrer isåfall. Finns många fina tips på youtube, tack vare det som jag lärde mig att göra en fransk fläta. :)
Kan du inte avfärga och göra en olaplexbehandling?
Zingo ;D
Jag skulle tippa på att det inte går att avfärga en blondering eftersom det är blekmedel och inte färg. Om du trivs i kort hår är det väl bäst om du klipper av alltihop annars, låt bli :)
Blekning, då har har du tagit bort pigment i hårståret å de går ju verkligen inte göra en avfärgning då, då de ej är färg xD! Har du tuggummi hår, ja då ska du varken färga eller bleka. Då har ditt går tagit för mycket stryk!
#7 Se vad #9 skrev :) Tyvärr omöjligt :(
#6 Mitt hår är inte uppklippt så borde ju gå :) Får ta och öva!
Tror det tar ungefär 1 - 1.5 år för mig att spara ut det till page. Har cirka 5 cm utväxt nu som växt på 2.5 månad :) Borde ju inte ta längre tid än så.
Skulle tipsa om att du i alla fall klipper av lite i taget om du inte vill ha jättekort hår ifall det nu är tuggummi-slitet. Då får du i alla fall bort de döda topparna och håret kan börja växa snabbare än det gör med slitna toppar :)
Annars kanske du kan slinga det och bara ha tålamod. Ifall klippa är det som känns värst så försök lösa det annars så gott det går. Ha inte för mycket uppsatt i hästsvans dock då det bara skadar ännu mer.
Inbakade flätor är en passande frisyr som kan bli riktigt snyggt när man har utväxt🙂 Fungerar även i kortare hår med lite övning.
#11 Alltså det konstiga är att mina toppar inte är kluvna eller "döda", utan det är bara själva kvalitén på håret/längderna som är dåligt. Dvs tuggummihår. Dock märks det bara i blött hår men ändå. Men jaa, ett alternativ är ju att alltid ha page tills det har växt ut och klippa av det varje halvår typ.
#12 Hmm, jag är tyvärr inget fan av inbakade flätor, men tack för tipset! :)
Du kan ju tona i en ljusblond färg som liknar din egen, då blir inte utväxten lika markant sen.🙂
Man kan tyvärr inte tona håret blont. Det är färgning eller blekning som gäller och det är liksom uteslutet :(
#16 Du är ju redan blond så du kan tona håret i en blond nyans. 🙂
Mät hur långt det är från hårbottnen ner till axlarna och mät hur lång din utväxt är. så räknar du ut hur många månader det blir ungefär :)
#17 Grejen med toning är ju att det tvättas ut och blir näst intill som vanligt efter några månader. Jag tonade mitt hår i en brunröd färg en gång och håret blev precis lika blont som innan efter några månader. Om jag skulle tona håret i den här färgen skulle det ju knappt ge något resultat alls… Men tack för tipset ändå! :)
#Jag har inget måttband… Men ska försöka göra det när jag är hos mamma nästa gång :)
#20 Resultatet skulle ju bli att du får samma nyans i hela håret så inte utväxten syns lika mycket och om några månader så är kanske ditt hår så långt att du vill klippa det eller annars tona det igen. Det var exakt så jag gjorde när jag ville ha tillbaks min riktiga hårfärg efter att ha blekt det i några år. Men allas hår är olika och känner du att du "står ut" med utväxten så låt det vara. Jag tycker inte din utväxt ser så hemsk ut, det var mycket värre för mig. 🙂
#21 Men tror du att det blir någon skillnad efter några tvättar? Det kommer väl tvättas ur igen och så måste jag ändå hålla på och tona det? Jag vill liksom slippa allt det där… Åh tycker du :)) Tack så mycket!
Den där utväxten ser ju faktiskt inte så farlig ut. Jag tror du överdriver litegrann. Men ha upp håret, brukar se bättre ut på det viset. :)
Jag tycker att du ska försöka vänta kanske 6mån innan du börjar tona det, om du faktiskt känner ens av ett sådant behov. Jag tror ditt hår har varit med om tillräckligt.
#23 Så klart är inte hårbotten SVART, men det är ju ändå en rejäl utväxt… Och visst är det inte fult nu, men tänk om ett halvår när halva huvudet är i min egen och resten är blekt… Hahaha :( Ja det tror jag med.
#24 Det är ju mer eller mindre poppis att ha hälften i en annan färg. Ser det hela tiden i stan. :)
#22 För mig var det så att den blekta delen av håret sög åt sig toningen som en svamp så det tvättades inte ur helt. Men om ditt hår fungerar lika vet jag inte och sen beror det ju även på hur ofta man tvättar håret och vad man tvättar med. Men jag tycker du kan låta det vara som det är, det är ju det allra bästa för håret. 🙂
Jag blekte mitt hår, det var bara att stå ut men till slut hade jag en snygg ombre! :-)
Zingo ;D
Du borde försöka vårda ditt hår! Vill du gå all in slutar du med Sulfater, Silikoner och mineraloljor! Men jag tycker att du borde, oavsett vad, försöka vara duktig med att ha inpackningar minst en gång i veckan! Du kan med fördel blanda ut inpackningen med någon väldigt ren aloevera gel och/eller någon Olja! Ha i det så länge du orkar För att få håret att växa fortare kan du massera hårbottnen också, det funkar för mig!
Medarbetare på Skor iFokus
#25 Om den är fejk och välgjord ja ;) Min kommer bara se ful ut om ett halvår :PPP
#26 Färg tvättas ganska lätt ur på mig… Och jag vill ju som sagt inte färga det alls.
#27 Blev ombrén snygg efter ett tag??
#28 Nja, jag är inte så insatt i skönhetsprodukter över huvud taget. Jag äger varken smink, hårfön eller plattång liksom… Så jag ska nog bara låta det vara :) Jag har bra schampoo och Balsam dock. Mitt hår växer som ogräs så det är ingen fara så sätt. Men det tar ju ändå något år innan allt är borta och det är så trist….
#29 Japp! Det blev fint.
Zingo ;D
#29 då tycker jag att du ska ha i inpackning en gång i veckan!
Medarbetare på Skor iFokus
#32 Hamnade du i fel tråd? Jag uppfattar som att TS vill ha en färg så lik dennes naturliga som möjligt.
#31 Okej :)
#32 Haha va??
#33 Jaa :o
#33 hahahaha japp :o Jag börja läsa kommentarerna å trodde hon hade ändrat sig men måste ha uppfattat helt. Skyller på min trött het! :o Men TS. Vill du ha din normala färg du har nu? Jag tycker inte du behöver göra ngt utifrån bilden. De ser inte dumt ut med den utväxten :)
#35 Hahah så kan det gå! ;) Vilken färg trodde du att jag ville ha? :D
Jaa, jag vill ha min egen hårfärg. Åh, tycker du inte? :) Det låter ju bra :D
#36 Lila, fråga mig inte vart jag fick de ifrån :o haha förlåt! Men jag tycker de ser bra ut sen de e nu :) sen bleker ju solen dig utväxt lite så släng bara i lite citron saft å sitt i solen lite :)