Hår iFokus

Hår

Etikettövrigt
Läst 2044 ggr
TjockaBerta
0

Tunt hår - klippa kort

Jag har jättetunt hår och i höstas när håret var nästan till axlarna satte jag in extensions för att se hur det var att få lite tjockare hår.

Det gick inte så bra. Dels satt de inte fast för jag har så tunt hår och sen så skulle jag borsta håret med en speciell borste som slet av hela överhåret. Annars kammar jag försiktigt underifrån med en gles kam eftersom mitt hår inte tål att borstas på det sättet. 

Nu har jag en gloria av 5-6 cm utväxt runt hela huvudet och resten är bara risiga testar som hänger axellångt. Alltså värre än vanligt.

Nu tänkte jag klippa mig kort för att låta håret få en chans att hämta sig. Problemet är bara att med så tunt och fint hår blir det inte snyggt med en kort frisyr. Håret ser mest ut som om man hällt en hink vatten över det. Alldeles platt. Och det trivs jag inte heller med.

När jag tittar på bilder med förslag till frisyrer för kort och tunt hår ser jag en massa snygga frisyrer. Problemet är bara att modellerna har långt ifrån tunt hår. Har man mycket och tjockt hår är det lätt att klippa en snygg fräsig frisyr.

Jag skulle kunna tänka mej något som Penny i Big Bang Theory men hon har ju också rätt så mycket hår. På mig skulle det nog inte fungera ändå. Dessutom är det flikigt (tror jag det heter) vilket är en katastrof på mitt hår. 

Lugg kan jag inte heller ha för att håret är för tunt så luggen ligger inte ner över pannan utan blåser bara upp. Annars kunde jag tänka mig det.

Är det någon som har ett jättebra förslag till frisyr som skulle kunna fungera. Lägg gärna upp en bild. Tack på förhand.

>>>Malum domesticum<<<

Cazzos
0

Om du gör en hästsvans, hur många cm i omkrets är det runt tofsen?

TjockaBerta
0

Nästan 3,5-3,8 ca

>>>Malum domesticum<<<

Cazzos
0

Har du prövat volympulver?

Jag tror även att tunna hårtyper passar bra i långa snedluggar, samt att du kan använda små hårklämmor i olika frisyrer för att få lite liv i håret mer än att det bara hänger platt!

TjockaBerta
0

#3 Just snedlugg har jag funderat på. Försöker kamma det så nu för att ser om jag trivs med det. Jag hade en gång ett bra volympulver som funkade men de jag köpte sen har inte varit så bra. Kan du föreslå något? Tänkte om jag klipper snedlugg och sen riktigt kort uppe på huvudet så det spretar så blir det ett litet lyft iaf

>>>Malum domesticum<<<

Cazzos
0

Jag har ett volympulver, Kolorit Volume Powder från Maria Nila, kommer inte ihåg vad den kostade men upplever att den är helt okej, man måste rufsa till håret lite för att mitt hår lägger sig ändå lite då och då.. Jag brukar tupera håret ibland men tycker inte det håller (använder inte konventionell hårspray, har några "naturliga" hårsprayer men har inte använt de så ofta)

TjockaBerta
0

Jag ska höra vad min frisör föreslår. Annars köper jag Maria Nilas. Tupera är svårt. Mitt hår glider bara ner igen efter en stund

>>>Malum domesticum<<<

Cazzos
0

#6 Samma här! För att det ska hålla måste man trixa med hårspray men det använder ju inte jag hehe. Mitt hår är ca 8 cm i omkrets med hästsvans, har rätt fina/"tunna" hårstrån, tror det är därför.

TjockaBerta
0

#7 Ja de säger alltid att jag har många hårstrån men de är fina. :)

>>>Malum domesticum<<<

TjockaBerta
1

Nu är det klippt. Jag behöll en lång sned lugg. Resten blev kort och lockigt med hjälp av fön och gelé.

>>>Malum domesticum<<<

Cazzos
0

#9 Hur är volymen o så när du lockade med fön o gelé? Är det något som du blev nöjd med och kan fortsätta göra själv så är det jättebra 😃

TjockaBerta
0

#10 Det blev förvånandsvärt fluffigt. Jag blev jättenöjd. Tack för tipset med att behålla luggen 😊

>>>Malum domesticum<<<

Cazzos
0

#11 😃👍

fia1116
0

Vad roligt att du blev nöjd med frisyren! 

Osis+ DUST IT mattifying powder tycker jag är jättebra! Jag har långt hår men jag använder det när jag flätar håret för att flätorna ska hålla sig snygga och lite ofixade så att säga. Min mamma har kort och tunt hår och hon gillar det också! Trixet är bara att inte använda för mycket produkt för då blir det lätt tungt istället.

TjockaBerta
0

#13 Tack för tipset. Jag ska kolla efter det i affären.

>>>Malum domesticum<<<