Hår iFokus

Hår

Etikettprodukter
Läst 1173 ggr
Scorpio97
2015-07-20 00:08
0

Saltvatten

Har upptäckt att jag får väldigt fina lockar när jag badat i havet. Dom liksom håller ihop bättre. Har provat att spraya vanligt vatten några gånger och får lite bättre/mer lockar då, men inte lika som när jag badat i saltvatten. Vet även att det finns saltvattenspray att köpa, så det är väl inte bara jag som tycker det ger ett bra resultat antar jag. Men sliter/skadar saltvatten? Salt är ju uttorkande, det kanske inte är så jättebra att ha i håret då?

Om jag ändå vill prova någon gång, ungefär hur mycket salt ska jag ha i vattnet? Havsvatten ligger väl på typ 3-4% salt (om jag minns rätt från naturkunskapen), men får man bättre/sämre resultat med mer salt?

//Jessie

Elsaharr
2015-07-20 00:33
0

Är det uttorkande? Jag som har eksem slipper det när vi åker till Göteborg om somrarna, då försvinner den pga saltvattnet.

Zingo ;D

Scorpio97
2015-07-20 00:39
0

#1 Sår brukar jag tvätta med koksaltlösning, eftersom salt är antibakteriellt och uttorkande (vilket är bra för varande sår). Vad jag har förstått/läst i alla fall.

//Jessie

The Fame
2015-07-20 18:01
0

Det är lite uttorkande för håret, men jag brukar köra på med lite extra balsam/inpackning när jag haft saltvattensprej i. Använde det regelbundet förut och mitt hår  blev inte slitet.

Luisa
2015-07-21 02:03
0

Om man använder produkter med silikon, borde inte det ändå skydda mot uttorkning? Silikon har väl ändå förmågan att hålla inne fukt och stänga ute andra ämnen om jag förstått det rätt. Och om man då ser till att fördela silikon i hela håret så borde väl håret inte bli torrt av saltspray, eller?

Scorpio97
2015-07-21 19:59
0

#3 Okej, låter ju bra. Får väl prova helt enkelt och kolla hur mycket mitt hår påverkas. Gjorde du egen eller köpte du? (:

#4 Silikon vill jag inte ha i mitt hår oavsett, så för mig har det ingen betydelse. Men det kan mycket väl hända att silikonet kan skydda.

//Jessie

The Fame
2015-07-21 20:55
0

#5 Jag köpte, men det var nog lite att kasta pengar i sjön - verkar gå precis lika bra att göra egen.