för "fine" hår
Hej!
Detta kan nog låta löjligt, men mitt hår är för "fint". Dock menar jag inte "fint" som att det är trevligt att se på, utan jag menar mer hårtypen. Det blir nästan fettigt så fort jag går ut, och det samlas "ihop" i flera delar när jag inte borstat det på ungefär en kvart. Det känns liksom oljigt hela tiden även fast jag tvättar det varannan dag. Om jag ska vara ärlig så hade jag hellre velat ha frissigt hår än detta eftersom det "delar upp sig" och ser smutsigt ut så fort jag går ut när det är kallt ute. Det är någonlunda tjockt, när jag sätter upp det i en hästsvans så är omkretsen på svansen ca 9cm, och mitt hår är långt, och det slutar kanske vid midjan.
Vet någon hur jag kan få stopp på detta? Jag funderar starkt på att börja misshandla mitt hår för att det ska bli slitet så att det slutar vara så "fine".
(Om någon har ett bra tips på hur man får volym i längre hår så är det också välkommet att dela med sig!)
Sawwie
Jag har också fint hår, hade/har ganska fet hårbotten så mitt hår blir fett fort.
Började med Balsammetoden 2010 om jag kommer ihåg rätt, men det blev inte "bättre" (håret blev ju mycket friskare men håret blev fortfarande fett), sen för ca 1-1,5 år sen så bytte jag till bikarbonat+äppelcidervinäger och min hårbotten är fortfarande lite knasig och blir fett dagen efter men skitsamma 😂 det blir inte så farligt men man blir ju lite medveten 😓
Fint hår ser mycket tjockare ut när det är kort. Ju längre hår du har desto tunnare ser det ut att vara, jag har haft långt hår sen 2009 men klippte det till axlarna i juni i år. Tycker det är enklare att få volym bara genom att rufsa till håret lite, men när jag hade långt hår så ville det bara ligga platt 🤔 och genom att ha lite "volym" i håret så ser man inte lika lätt om håret är lite otvättat. 😃
Att du tvättar håret så ofta gör antagligen så att det blir fetare, kanske också tvättmetoden (beroende på vilken hårtvättningsmetod som du använder)
l'm back
Du har antagligen en väldigt torr hårbotten, det ställer till med en hel del!
Medarbetare på Skor iFokus