Återfukta utan att tynga ner
Vad är ert tips på det bästa sättet att tillsätta fukt till håret utan att tynga ner det? Helst något som är snällt mot färg också och inte gör det fett
Måste vara bm-godkänt
Medarbetare på Skor iFokus
#1 letar mer efter en inpackning eller liknande, glömde lägga till det!
#2 Okej, då hänger jag på då jag letar efter lite samma sak! :)
Zingo ;D
Honung samt mandelolja tycker jag är är bra. Går att blanda i inpackning/balsam, eller bara kladda i som det är.
Mitt hår har en väldigt tunn gräns mellan "återfuktat" och "tungt-och-jättefett", men både honung och mandelolja går superbra att använda.
//Jessie
#4 testade att ha honung i inpackningen en gång, men det var hur svårt som helst att fö bort och bara kletade ner allt!
Shea smör! Pyttelite i topparna och sen borsta igenom allt med en svinhårsborste för att fördela. Finns på apoteket. :)
/Surpan
#4 Vet du om mandelolja funkar om man är allergisk mot mandel? (Jag söker efter nått återfuktade typ inpackning också och kör WO)
l'm back
#7 vill helst ha något man kam skölja ur enkelt! Är lat, heh
Tipsar också om dermorganic hair masque. Superbra. :)
/Surpan
#10 vart kan jag få tag i den? Kan jag ha den i hårbotten också, eller är den bara till längderna?
Jag vet inte om denna är godkänd enligt BM men jag älskar denna inpackning, utan tvekan den bästa jag någonsin haft. Macadamia natural oil, deep repair masque.(brun-grön burk)cdon.se av alla ställen brukar ha bra pris
ibland gosar jag in den i hårbotten också då jag lätt blir torr, upplever inte att den tynger men den lägger och samlar frissigt fluff.
I love not man the less, but Nature more…
#11 lyko tror jag har den. Eller om det var eleven. Den kan du ha i hårbotten också. Den är väldigt lätt men gör håret supermjukt. Den kostar lite mer men har inte vatten som första ingrediens så den är dryg. :) jag använder den ibland som leave in i vått hår efter dusch och den tynger inte ner alls.
/Surpan
Jag har hört många som gillar att ha glidmedel, någon här som testat det?
#14 det är mest som styling och för att behålla fukt vid torrare klimat. :) aloe vera gör samma fast bättre enligt mig.
/Surpan
#16 många säger att de har det för när håret blir torrt och frissigt. De har det i vått hår och låter helt enkelt torka i håret, tror du man kan ha i det efter inpackning för att bevara fukten bättre? Är inpackningen du föreslog färgfri förresten?
#8 Vet inte. Vissa klarar av att ha den på huden även om dom inte kan äta det (eller tvärtom). Så om du inte är jätteallergisk kan du ju prova att stryka lite på huden. Får du ingen reaktion då så bör det gå att ha i håret ibland också (:
#9 Har du provat att ha det i balsamet (om du använder balsam)? Jag brukar ta någon matsked i det vårdande balsamet ibland, och då är det inga problem att få ur.
//Jessie
#17 jo det tror jag. :) Jag vet inte vad du menar med färgfri, den har inte pigment som färgar håret, men jag är osäker på om den har färgämnen i sig. Den är i alla fall mestadels naturlig och vegansk och cruelty free :)
/Surpan
#19 menade mest om den är vit, har alltid i lila toning i mina inpackningar för att de ska hjälpa håret behålla färgen bättre!
Glidmedlet är återfuktande för håret eftersom det innehåller (stor del) Glycerin, vilket även drar ur färg. Honung är (tillsammans med aloe vera) min personliga favorit men där bildas ju tyvärr väteperoxid, fast jag har haft mörkt hår tidigare och upplevde inte honung som speciellt blekande.
Mitt tips för att återfukta utan att tynga ner är att ta ett Balsam och sen blanda i honung och aloe vera. I ditt fall kanske du kan testa med bara ett lätt Balsam och aloe vera gel.
Har du testat Efterskölj med kattmynta förresten? Det ger fukt till håret/motverkar Kluvna hårtoppar.
l'm back
#22 om jag skulle ta inpackningen #21 föreslår och sen ha i aloeveragel i den- hade det funkat tro? #23 hur gör man det? Det här med hår är ju en vetenskap…
#25 vad är proportionerna?
#26 Jag brukar bara göra ett vanligt örtte (ungefär 1 msk ört till 2 dl vatten. Beroende på vilken ört det är och hur finfördelat det är). Men när jag gjorden "hopkoket" av flera örter ovan så hade jag i lite mer då jag har ganska mycket kattmynta kvar från förra året.
Däremot så kan kattmynta ge lite färg (gulaktigt vad jag förstår) om man använder det ofta och har hår som tar upp det. Men nån gång då och då borde det inte vara ett problem.
l'm back
#24. Ja det blir nog bra med den inpackningen, den lät ju optimal. Har själv inget annat tips på köpt inpackning då jag själv bara köper billiga inpackningar och tillsätter honung/aloe vera i :)
#28 tror du man kan ha i lite färg i det också (en sån toning som bara är typ balsam)? Känns som att jag slår två flugor i en smäll liksom! Det borde väl dessutom balansera ut att glycerinet drar ut färgen?
#27 vart får jag tag på bra kattmynta enklast? Och hur får man egentligen i det i håret? Ska det vara efter tvätt, och funkar det efter jag bara gjort en vattentvätt (antar dock det efter som du väl kör med WO?)
#29Jag ser ingen anledning att det inte ska gå.. Du får pröva!
#10 kan du länka den? Har svårt att hitta den, men det kan bero på att jag sitter vid mobilen
/Surpan
#24 är det en inpackning? Låter som ett balsam… Men jag har inte så bra koll på inpackningar egentligen
#36 haha, ja, jag hade tydligen lite problem med 2 och 3 😃
Dåså! Då ska jag nog beställa hem den, tack!
Tillägg: Läste lite och kan inte hitta om man måste ha det i nytvättat hår eller om det går bra att ha det i otvättat hår?
#37 gört! Jag använder den till både och, ibland vill jag inte tvätta håret men vill skölja igenom det, och då måste jag ha någonting i längderna för bara vatten = torrt frizz i mitt fall. Då tar jag en liten klick av denna och sen bara sköljer snabbt i kallt vatten så inte riktigt allt åker ur. Då ger den nästan samma lena känsla som silikon i håret. Dock kan man inte ha den i torrt hår, för då ser håret risigt ut. Jag tror inte du kommer bli besviken. :)
/Surpan
#38 tack! Då blir det att klicka hem den