Längre hår tack
Jag försöker att få mitt hår att växa. Just nu så är mitt hår ner till skuldrorna. Jag "masserar" hårbotten ofta och använder håroljor sällan då jag tycker att dom luktar väldigt äckligt och är väldigt dyra. Jag vill inte lägga ner mycket pengar på detta och jag vill inte få slitet hår vilket är lätt hänt när man har långt. Jag klippte mig nyss av den andledningen att det var så slitet. Jag använder en helt vanlig plastborste men vill köpa en i trä men anser att det inte finns några billiga. Snälla hjälp!
Hello It's Me... :3
Använd vanlig Olja, tex kokosolja istället, det är billigare och bättre (men du måste lära dig vad för Olja som passar ditt hår, om ditt hår ens vill ha olja).
Själv lägger jag väl inte ens 100:- per år på mitt hår och har ner till mitten på låren ungefär.
Det viktigaste är att vara försiktig med håret, tex
Testa nån nopoo metod, jag kör med Water only, dvs jag tvättar håret med bara vatten. Men det finns många fler tex BM, Äggtvätt, Rågmjölstvätt, björklöstvätt osv om du vill ha nått att tvätta med.
Tvätta håret mer sällan, jag tvättar väl 0-3ggr/veckan beroende på vad jag gör, blir håret fett i "förtid" använd stärkelse som torrschampo, borsta med en svinborst borste eller sätt upp håret på så sätt att det inte märks.
använd snälla hårgrejer och material undvik helt tex plastkammar, hårsnoddar med metall/kant, hårklämmor med kant. Använd hårsnoddar och annat som sliter medelmycket endast måttligt. När du sätter upp håret använd tex hårpinnar i (slätt!) trä, glas, horn, ben m.m
Klipp inte hårt för ofta men klipp bort det som är slitet tex genom S&D (search and destroy). Jag har själv inte klippt håret utan endast använt S&D i över 2 år.
Se till att håret inte blir trassligt, tex genom att sätta upp håret, sova i nattmössa i siden/satin, ha nattfrisyr osv
Se till att håret inte nöter mot saker eller fastnar i saker så sätt upp håret och sov på/i satin/silke.
Undvik helt saker som att bleka håret, värmestyling, tupering eller annan skadlig hårstyling.
Sen kan du få håret att växa maximalt för dig genom att tex
Äta bra, håret behöver näring för att växa.
Massera hårbotten (vilket du gör :) )
Du kan däremot inte få håret att växa snabbare eller längre än vad dina gener har bestämt, men vad det är vet du ju inte.
Du behöver inte följa allt, inte ens jag gör det men du kan se över vilka förändringar som skulle passa för dig.
Edit: att inte stressa är också viktigt
l'm back
Tack för hjälpen, det hjälpte mycket :D
Jag kommer aldrig färga håret.
Men mitt hår är väldigt tjockt och fluffigt och lockigt. Hur skulle mitt hår se ut om det var ner till svanskotan?
#3 Ingen aning, du får testa 😎
Inne på long hair community finns det folk med allt slags hår, där kanske du hittar nån som har hår som liknar ditt men längre.
l'm back
Det är många som ger komplimanger om mitt fluffiga bruna tjocka hår. Men i själva verket är det jätte jobbigt att ta hand om :D
Tänk på din kost också! :)
Det är svårt för mig att äta "mycket",men jag äter nyttigt!
#7 Din kost och hur du mår påverkar ditt hår! :)
Jag tycker att tjockt fluffigt hår är det hår som ser bäst ut långt. Mitt hår är halvtjockt men väldigt platt och volym löst. Jag har ändå långt hår för det är det jag trivs i men det gör liksom att håret får ännu mindre volym och blir ännu plattare eftersom det blir så tungt. Så jag tror ditt hår blir jätte bra långt!
Hur långt är ditt "mål" att få håret till?
Tyvärr finns det enligt mig inga "mirakel produkter" som gör att håret växer. Det viktigaste är att ta hand om det så att det mår bra.
Det behöver absolut inte kosta mycket att ta hand om sitt hår! Vanliga oljor som kokosolja eller arganolja är mycket billigare och till och med bättre för håret i längden.
Skulle också rekommendera en svinborste. Finns hyfsat billiga och de håller i en evighet så det blir inte alls dyrt i längden.
Var försiktig med ditt hår, borsta det varsamt, undvik gärna värme, använd värmeskydd om du använder värme, försök äta tillräckligt mycket och bra (även om jag vet precis hur svårt det kan vara, men försök)
Något jag tror många inte tänker på är hur mycket solen värmer håret. Till och med jag som är blond kan märka hur extremt varmt mitt hår blir efter en stund i solen. Detta är precis lika skadligt som "styling värme", och hårets utsätts ofta för solens värme mycket längre än vad man stylar håret. Så tänk på att ha värmeskydd även när du är ute i solen!
Lycka till! 🙂
#10 Ang solen så är det ännu bättre med att skyda det genom tex solhatt el sjal (såklart inte en svart en då utan vit/ljus).
l'm back
#11 Ja det är ju jätte bra! Jag tänkte på värmeskydd då jag personligen inte känner mig bekväm i varken solhatt eller sjal, men om man gör det, så är det såklart toppen att använda! 🙂
Jag har länge velat ha solhatt, en flätat brun :D Jag ska köpa det snarast. Och svinborste ska jag kolla på och kokosolja ska jag köpa.
Tack för hjälpen alla! c:
Jag ska köra på BM! c: