Directions
Ni som färgar med directions- hur gör ni? Har tänkt beställa hem för att färga till utväxten mellan frisörbesöken.
Hur får jag färgen att bäst hålla? Jag har väldigt lila hår- för er som inte vet!
Medarbetare på Skor iFokus
Jag börjar med att tvätta håret med shampo som vanligt och sedan sköljer ur. ANVÄND INTE Balsam för då kommer färgen inte sätta sig. Sedan handukstorkar jag håret tills det blir lite fuktigt men inte blött. Sedan skulle jag rekomendera att lägga vaselin på runt håret i ansiktet (speciellt ifall du ska ha lila färg) för den färgar av sig väldigt och kan vara svårt att få bort från huden (speciellt de lila tonerna av någon anledning. Sedan har jag i det i håret ca 2 h för att håret verkligen ska dra åt sig all färg. Det går inte att ha i Directions för länge.
När du tvättar ur färgen skulle jag rekomendera att först sköjla bort all färg och sedan skölja det med en del vatten och en del äppelcidervinäger för det gör att färgen håller bättre och sedan ha i Balsam.
Det man kan göra för att få det att hålla är att ha en behållare med lite färg och Balsam i dushen och ha det som en inpackning då och då. Sedan hade jag undvikit produkter med Glycerin eller citron (om man inte har blont hår) men det är ju självklart upp till en själv.
#1 men håret ska väl vara torrt när man använder det…? Eller gäller det bara Manic Panic? Så du bleker inte eller något sådant innan heller?
1. Håret ska inte vara torrt, det står tillochmed på förpackningen, har aldrig andvänt Manic Panic.
2. Det beror på vad din nuvarande hårfärg är och vad du vill uppnå för hårfärg.
#3 med manicpanic är det viktigt att håret är helt torrt, så jag trodde att det var samma sak med Directions, men då vet jag! Jag frågade om DU bleker håret först
Jag bleker inte då jag använder röd färg från Directions och har oranget hår när det går ur.
#5 okej! Då kan jag vänta mig ungefär samma hållbarhet då jag inte heller bleker håret (när man har extremt ljust känns det rätt onödigt…)
Jag brukar iofs ta hela håret och inte bara utväxten då jag håller mitt ganska kort, men jag kör ändå🙂 Jag brukar bleka, för annars fäster färgen dåligt, och fösvinner efter bara 1-2 tvättar. När jag tvättat ur blekningen (ha inte i Balsam!) så torkar jag håret med hårtork så det blir riktigt snustorrt, annars späds färgen med vatten och håret tar inte åt sig den lika bra heller. Jag brukar försöka ha i färgen så länge som möjligt, minst 4 timmar, men gärna 6-7 om jag ids. Har alltid plasthätta på, torkar färgen ut så fäster den inte heller särskilt bra. Gärna ge det en omgång med hårtorken utanpå hättan då och då också. Sen är det bara att skölja ur som vanligt, jag brukar ta ljummet eller kallt vatten till det, inget Balsam efter heller då färgen är som en inpackning, möjligtvis att jag tar i en liten dutt kokosolja i håret när det har torkat.
Ett tips är att skaffa en borste att ha till färgen, mycket lättare att få snygga kanter, och det blir inte alls lika mycket slabb i ansiktet eller så då heller. Jag tycker det är svårt att kladda med vaselin, så lätt hänt att man råkar få lite i håret och då fäster inte färgen där, men jag är ju ganska så klumpfingrig av mig🤐
#7 borste har jag redan! Har man en mörk eller extrem färg känns det rätt viktigt att få till snygga kanter liksom! Planen just nu är att färga utväxten någon gång i veckan med Directions och efter 1,5-2 månader gå till frisören och göra en suuuuuper lätt "blekning" för att öppna upp strået lite och sen färga det hos henne!