Finnar i hårbottnen?
Jag har nu börjat få finnar i hårbottnen och de gör verkligen ont! Det är jobbigt att tvätta håret eftersom man helt plötsligt kommer åt en och då sticker det till i hela huvudet. Usch! Grejen är att jag har börjat få finnar både i ansiktet (det kanske inte är konstigt för de flesta, men jag är snart 20 och de har nyligen blivit mycket värre!) och på bröstet som jag aldrig haft förut! Jag har även fått någon enstaka finne i ögonbrynet och en del i det "nedre håret" som också de gör väldigt ont om man kommer åt. Låter detta som något jag kan göra något åt själv (gällande hårbotten då) eller är det smartast att prata med en läkare? Har f.ö. inte ändrat något i min hårvårdsrutin, så jag tror inte att det är problemet
Medarbetare på Skor iFokus
Man kan nog få finnar i hårbotten men det kan också handla om utslag som kan se ut som finnar ibland. Kan du ha fått en mjällsvampinfektion? Prova i så fall fungoral från apoteket.
Annars är det nog bäst att prata med en läkare i och med att dina finnar över huvud taget blivit mer och värre. :)
Har du ändrat något i kosten?
Jag får mer finnar, samt känsligare hårbotten när jag äter "fel". Choklad och mycket kolhydrater är värst, men det är säker individuellt. Det blir även mycket värre i några dagar när jag börjar äta som jag ska igen, antar att kroppen rensar ut det dåliga.
//Jessie
#1 kanske, men det känns inte som det skulle vara något sånt… Det borde väl ha kommit tidigare? Eller kan de bara dyka upp hux flux? #2 nepp, ingen ändring! Suck… Har tydligen väldigt torr hårbotten, och jag vet att det kan ställa till problem, men kan det verkligen ställa till problem först… 19 (?) år efter liksom? Har haft det hela livet men misstolkat det som fett hår! Dock har jag som sagt ALDRIG haft det här problemet tidigare :/ Att min hud inte kan ta det lugnt! Jag hade provat med någon receptfri kräm, men det är ju inte direkt det smidigaste och bästa att ha i hårbottnen liksom
Torr hårbotten leder lätt till finnar, eftersom kroppen producerar för mycket fett som täpper igen. Gäller förresten hela kroppen, inte bara hårbotten. Allergi och liknande kan utvecklas under tid, och även Mjäll kan dyka upp helt plötsligt. Man kan ju även ha haft besvär tidigare men inte märkt det.
Du har inte börjat/sluta med p-piller eller liknande? Hormoner kan ställa till det (dom kan ju ha fått spel av någon annan anledning än piller också). Men jag skulle nog prata med en läkare om jag vore du.
//Jessie
Kan du vara gravid?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#4 slutade med p-ring för ett tag sen, det kan nog mycket väl vara boven i dramat!
#5 det skulle jag faktiskt kunna, har testat mig en gång som visade negativt, men ska testa igen om mensen inte kommit inom en vecka