Hår iFokus

Hår

Etikett: hårvård
Läst 2363 ggr
[Forest]
0

Vilken borste är skonsam för håret

Jag har kort hår alltid haft det o kommer alltid ha det. Men har en dotter som har långt mycket tjockt hår. Hon är snart 13 år och mycket intresserad av utseende och mycket mån om håret. 

Jag vill köpa bra borstar till henne och även få bra tips av er med långt hår. Vilken hårtyp hon har vet jag inte riktigt det  mycket tjockt, lite torrt i topparna men det fixar saxen imorgon. Hon kör balsam-metoden sen 2 mån tillbaka fråga mig inte vad det innebär för det har jag ingen aning om 😉

Ös på med bra borst-tips som är snällt mot håret. Och skriv gärna varför ni tycker om borsten 😃

mikkan01
0

Tycker att tangle teezern är en riktigt bra utredningsborste, är själv rätt håröm och har tjockt hår så en borste som glider rakt igenom håret fast det är risigt är guldvärt. Använder en svinborste till att fördela sebumet några timmar före hårtvätt också. Sen är jag mycket för kammar, kam är superbra så länge man kammar nerifrån och upp. 🙂

~mikkan

tlover
1

Vad ska hon använda borsten till? För borstar är inte bra att reda ut håret med utan för det ska man ha bredtandade kammar 🙂

Jag reder ut mitt hår (går nedanför rumpan och är tjockt men inte "oj hjälp vad tjockt") med en bredtandad träkam. Jag tycker den är bra man allra bäst skulle en bredtandad kam i ben eller horn vara men dom är svåra att få tag  och dyra.

Jag tycker den är bra för den är snäll mot håret, bekväm i handen och miljövänlig.

Jag har också en svinborstborste som jag använder då jag sätter upp håret och för att bearbeta sebiumet/fettet i hårbotten mot längderna.

Den är jättebra tycker jag både för att håret blir så fint efter att man arbetat ner sebiumet.

Men vissas hår ska visst inte tåla svinborstborstar men det vet man inte förrän man testat.

l'm back

[Forest]
0

1 tack för tips 😉

IceTee
1

Tangle teezer eller träborste använder jag!

Medarbetare på Skor iFokus

[Forest]
0

Svinborste har hon, och träborste. Jag har sett tangle teezer varianter billiga runt 30 kr och sen upp till 200 kr antar det är skillnad på dom ;) Kam har hon inte någon bara. Hon har håret till skuldrorna. När hon borstar så tror jag inte hår jobbar topparna upp, det brukar jag säga att det är mest skonsamt.  Tackar för era tips det låtar åt att se efter en bra kam till fröken 😃

hannaj98
0

Jag skulle också rekommendera en tangle teezer. Tycker verkligen att den är värd priset!

[KEEL]
2

Tangle tezzer är verkligen inte skonsam för håret. Skulle inte rekomendera något i plast då det skapas statisk enegi som tvingar isär hårståra. Svinborst, träbortsar och kammar skulle jag rekomendera. Sedan är tangle tezzer den bästa utredningsborsten och det tänker jag inte ifrågasätta,

Papaya
0

Jag använder den minsta varianten av Mason Pearson bristle & nylon och trivs jättebra med den, trots att jag nog har längre hår än vad den är tänkt att användas till. Bra kvalitetsborstar som håller, har haft min i säkert 10år nu. Men kam ska väl egentligen vara det mest skonsamma, men tror att det är viktigt att tänka på, oavsett verktyg, att inte borsta för snabbt. Risken att strån går sönder vid en eventuell tova är ju så mycket större då, att ge borstningen tid är ett tips alltså. :)

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

sarakaka
0

Jag och min pojkvän har varsin Tangle Teezer och båda upplever att om man får för sig att använda sin gamla borste igen så känns det som att skalpen åker av i jämförelse med tangle teezern. Så den är verkligen jättebra! Plus att den inte fastnar i håret utan bara långsamt reder ut håret :)