Vi som inte klipper/toppar håret tråden
En tråd för oss som inte toppar håret eller klipper "rakt av" utan som endast använder oss av S&D eller inte klipper alls (eller likvärdiga metoder om det finns fler). Eller för folk som är intresserad av att läsa/fråga ang att inte klippa/toppa håret.
l'm back
Just nu har jag lite fler Kluvna hårtoppar (eller snarare kluvna längre upp på håret) än vad jag vill. Det är efter att jag födde (att ligga och vrida sig vid varje värk är inte så bra för håret, det såg ut som ett fågelbo efteråt).
Är det nån som har nått tips på vad jag skulle kunna göra? Jag verkar inte "komma ikapp" som jag gjorde förut.
Om det är relevant så kör jag med WO när det gäller hårtvätt.
Edit: för er som inte vet så är WO = Water only dvs att man bara tvättar håret med vatten och därför bara kan använda vattenlösliga produkter i håret.
l'm back
S&D?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#2 Search and destroy, att man letar reda på individuella skadade/kluvna hårstrån och bara klipper dom, inte som då man tex toppar håret och även de hårstrån som inte är skadade åker.
Edit: la in i lexikonet så att det är enklare att hitta
l'm back
#3 intressant! Jag visste inte att det var en grej, men jag brukar själv pilla i mitt hår och göra just så, leta upp kluvna toppar och rycker av det skadade, när jag är rastlös eller uttråkad :)
#4 Att rycka av det skadade skadar antagligen mer än vad det gör nytta tyvärr (även om även jag gör det om jag är uttråkad och inte har min hårsax i närheten).
l'm back
#5 jo, jag har tänkt på det, men orkar inte ha med mig en sax överallt och då jag gör det framförallt för att hålla händerna sysselsatta så, ja :)
Hur kan ni se dem? Jag lyckas aldrig se mina skadade toppar…
Medarbetare på Skor iFokus
#7 va glad för de! :) De är väldigt lätt att se, antingen är det vitt längst ut på toppen eller så är den kluven..
#8 min syn är väl för dålig för det… Kan ibland se de där vita på topparna, men jag kan liksom inte hitta dem varje gång, trots att jag vet att de finns!
Medarbetare på Skor iFokus
#7 Bra ljus och rätt bakgrund så ser man dom, med dåligt ljus och/eller dålig bakgrund så är det nästan omöjligt att se däremot.
l'm back
Nu får ju ni som inte klipper er visa upp era fairy tale ends också! 😃 Till sommaren är det ett år sedan jag toppade mitt, så ska kolla om jag vill toppa det denna sommar igen eller avstår. En del får så fina fairy tale ends, medans på andra ser det bara risigt ut! Så jag vet ej om jag vill/mitt hår passar till det.
Jag har hållt på med S&D i några månader eftersom jag upptäckte att mitt hår bara växt några cm på de två åren jag försökt växa ut det från en kort page frisyr. Min lillasyster toppar nämligen aldrig håret och hennes hår växer som ogräs (det växte om mitt hår på bara några månader fast hon klippt det kortare ön vad jag hade) samtidigt ville jag inte behöva ha kvar de kluvna hårtopparna… Men har märkt att mitt hår faktiskt växer mycket fortare nu när jag bara använder S&D :D
Sitter i sängen när jag inte hår något att göra och letar efter Kluvna hårtoppar. Och ser till att alltid ha en sax under madrassen om jag råkar hitta en! Haha :P Har blivit något jag gör när jag är nervös för det får mig att slappna av ;)
Jag gjorde precis en genomgång nu efter ett par veckors uppehåll. Det var en del..
Jag har störst problem med vikta hårstrån. Där hårstråt "gått av" och fått en prick mitt i skadan, och toppen pekar åt helt fel håll. Någon som vet hur man undviker denna skada?
/Surpan
#12 Jag gör det också då jag behöver slappna av
#13 Det är såna jag också har mest av, just kluvna toppar är väldigt få för mig, skadorna sitter i mer varierande längd. Jag hoppas du får svar det skulle vara bra att veta.
l'm back
#14 Det är ju himla irriterande, för det känns som att det ska vara lätt att förebygga en typen av skada.
/Surpan
#15 Jag kom på jag tror jag läst på long hair Community att det är pga skada av tex hårklämmor osv…
Däremot så sätter jag nästan bara upp håret utan nått alls så det kan inte bara vara det.
@ alla: Hur länge har ni varit "toppa håret lös" själv är det drygt i 2 år nu sen jag toppade håret sist.
l'm back

Jag har inte toppat håret på ca 1.5 år nu tror jag. Dock börjar håret bli lite väl slitet nu tycker jag så vet inte riktigt vad jag ska göra. Jag har i många år suttit och ryckt bort det skadade på håret och det var först för ett litet tag sedan jag hörde om S&D och har börjat lite smått med att klippa bort det istället. Så får se om det räcker med det eller om jag måste toppa håret :/
#18 håller du på vänjer håret med WO? Vackert hår men det ser lite fettigt ut? :)
#19 Ja, och det är inte nådigt mot mig 😃 Körde hardcore från daglig schampotvätt till WO. Jag har faktiskt tvättat det på morgonen den dagen då fotos togs, annars ser det ännu jävligare ut. Men skulle nog vilja påstå att halva håret är för oljigt, resten känns riktigt bra! Men jag ger mig ej, en vacker dag kommer jag ha riktigt fabulous hår igen!
#20 Gud så långt och fint. Har du någon specifik förebild på hur du vill ha håret eller låter du det bara bli som det behagar?
#21Tack, jag tycker topparna är för solblekta men då började jag ta hand om håret först förra året i Januari, efter några år så har nog det solblekta nötts bort så att det ser bättre ut.
Jag vill mest se hur långt jag kan få det, sen klipper jag kanske det till Classic eller så
l'm back
Eventuellt hör jag hemma i den här gruppen, har inte toppat håret på två månader utan kör bara S&D, men jag kollar av varje månad om det känns som det behöves toppas bara lite lite.
Det behövdes innan för mina ändar hade tunnats ut så väldigt att det inte såg eller kändes bra.
Dels kändes torrt och frissigt och så hade det slitits på ett så konstigt sätt att mina ändar var som i ett väldigt brant V med en öppning i mitten, som gorde att mina ändar hade formen på ett W om ni förstår vad jag menar.
Kände det var lika bra att lägga in lite bilder, för att visa och även om mina ändar har blivit tjockare så har jag fortfarande fairy tale endings eftersom jag samtidigt har kört S&D.
Jag tror ni ser vilken bild som är den nya och den bilden som är från ett år sen, innan jag började toppa det lite varje månad och regelbundet köra S&D. 🤪
Mitt mål för i år är att det växer ut till classic igen, så långt det var för två år sen innan det blev så slitet, för några månader innan det första kortet togs hade jag hår ner till halva låret.
Men efter behövt gjort en massiv S&D, så var det bara en liten råttsvans kvar så jag klippte av ca 1 dm och det vart fortfarande inte bra, så jag satte igång och toppade det regelbundet och nu känns det som jag är på rätt spår igen. 🙂
Jag har inte toppat mitt hår på två år nu. Just nu har jaag massor av skador i håret dock, eftersom att jag varit lat på senaste tiden. Men jag började gå igenom håret ordentligt igår, så snart är det förhoppningsvis bättre.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
#24 oh, jag gillar formen på dina toppar 😍
#24 Du hade riktigt fina fairy tale ends (till skillnad från mig) såna vill jag ha
l'm back
#25, #26 Tack! 🙂Det var inte klippt rakt från början så det har gått ganska fort att få fina toppar ändå.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Jag har toppat håret själv hemma ca 0,5 cm sedan november förra året, resten har tagits med S&D. 🙂 Första målet är att inte toppa det till augusti, men ibland känner jag bara att det är så himla mycket att S&D:a bort! Hur länge sitter ni varje gång? Jag hinner ju tappa motivationen medan jag håller på.
/Surpan
Jag sitter kanske 20-30 minuter/dag om inte jag sitter då jag "ser" en film då blir det längre.
Jag använder S&D för att stressa ner också så jag vet inte om det skulle behövas så mycket egentligen. Innan jag födde så kunde jag inte sitta så läge heller för jag hade helt enkelt inte så många skadade toppar/hårstrån, då höll jag väl på i ca 10 min/dag.
l'm back
#29 Då är den lilla tiden jag sitter bara en bråkdel av vad du gör.. Men behövs det så mycket? Hur många hårstrån har man mot hur många man klipper? Jag tycker jag klipper ganska många varje gång jag sitter. Gjorde verkligen en djuprensning på en timme här om dagen. tog små små slingor och gick igenom alla toppar. nu ser jag slitningar igen! Det måste vara hårstrån jag har missat, men de är ändå ganska många.. :/
/Surpan
#30 Just nu behövs det för mitt hår då det blev riktigt slitet då jag födde men tidigare (då jag bara satt ca 10 min/dag) så var säkert hälften av tiden att söka efter kluvna toppar så det låter "värre" än vad det är.
sen så har jag ju ganska långa strån att gå igenom.
l'm back
åh gud, tänk om man skulle ha tid med sånt här! hah jag har så mycket hår att jag tror att det aldrig skulle gå, skulle lätt kunna ta en fjärde del av mitt hår och ha mer hår då än en "vanlig" människa med mycket hår.. Hoppas jag är som mamma som tappade mycket av sitt hår efter hon fått barn 😉
#32 Nu blev jag intresserad av att se ditt hår ju!
#33 ser inte så mycket ut om man bara kollar på det, är väldigt fina hårstrån, men när man känner på det, då jävlar ;)
Mamma kan knappt klippa det med saxen hon bara använder när hon klipper mig och min bror(som har likadant hår fast kortare) det är som att klippa med en slö sax fast den är väldigt vass :) Brorsans hår tunnar hon alltid ur men hon vågar inte på mig som har ännu längre hår :)
Jag puttar upp den här tråden lite då jag har en fråga! Ni som kör S&D, använder ni en frisörsax då eller vad använder ni? :)
Jag använder frisörsax men inte en dyra sorten utan Icas (som jag även använder då jag klipper min mans hår). Jag vet faktiskt inte ens var man får tag i dom dyra men jag skulle vilja ha en sax som man kan slipa (= billigare i längden)
l'm back
#35 Jag använder en hårsax av märket Fiskarns, upplever att den hållt sig vass och att jag inte får mer kluvna toppar av att använda den, kör S&D regelbundet varje vecka.
#36, #37 Tack så mycket! 😃
#35 Jag har en av de lite billigare saxarna härifrån och än så länge har den hållt sig vass https://baressoshop.se/categories/Fris%F6rartiklar/Fris%F6rsaxar-%26-Blad/
Innan så använde jag en välvässad kökssax, men tyckte att det var värt att investera i en ordentlig sax. Jag har dessutom sparat in pengarna för länge sedan då jag har klippt mig själv i nio år😛
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik