torr hårbotten (bm)
Hej. Jag behöver tips för att återfukta min hårbotten. Den är jättetorr. Det är inte Mjäll eller eksem direkt utan bara torr. Vilket gör att det stramar åt och kliar. Jag använder mig av Balsammetoden vilket har gjort det lite bättre. Jag använder alltid inpackning i hela håret varje gång som tvättar det och smörjer in hårbotten med kokosolja några timmar innan ska duscha, men ändå är blir hårbotten jättetorr. Jag tvättar håret 2-3 grr i veckan. Det blir aldrig fett direkt utan tvättar mest för jag blivit svettig och det gör så svider i hårbotten eftersom är så torr. Jag använder inga produkter i håret alls till vardags. Jag vill ha tips på vad jag kan använda när tvättar håret för återfukta och gärna något som kan spraya/smörja när håret är torrt när hårbotten känns torr.
Brukar använda kokosolja i hårbotten vid nacken även efter dusch då jag lätt blir torr där. 🙂 Kanske kan vara en idé?
Alltid Oavsett
Det är hela hårbotten som är torr så tror skulle bli för fett om tar på hela huvudet? 🤔
Tar du bara lite grann (någon droppe eller två) ex på kvällen innan sänggående så borde det mesta ha hunnit "gå in" så att säga innan man ska vistas bland folk, men är nog väldigt individuellt hur fett det blir
Alltid Oavsett
Vilka balsam/inpackningar använder du?
//Jessie
#5 Använder du tvättbalsamet varje gång du tvättar håret?
Jag använder också Coops som tvätt och har känslig hårbotten. Innan jag började med BM så kunde jag få stora sår för att jag var så torr. Men även nu så får jag perioder där jag har väldigt torr hårbotten och det kliar.
Ungefär var tredje tvätt skippar jag tvättbalsamet och tvättar med bara det vårdande balsamet (Garnier Respons Avokado & Sheasmör) eller inpackning (Garnier Respons Körsbär & Pärlemor). I vissa perioder använder jag inte tvättbalsamet alls. Jag måste även använda ha det vårdande balsamet i hårbotten. Då håller sig min hårbotten mycket finare och blir inte alls lika torr.
Jag brukar även göra honungsvatten som inpackning. Det är helt enkelt ljummet vatten + någon matsked honung, som man kladdar i hårbotten och håret. Låt sitta i några timmar och skölj sedan ur. Man kan såklart även ha någon droppe av valfri Olja i, själv föredrar jag mandelolja.
//Jessie