Hår iFokus

Hår

Etiketterfärgblekningtoning
Läst 754 ggr
IceTee
0

Hållbar färg

Vilka pigment skulle ni säga har bäst hållbarhet, färgmässigt?

Medarbetare på Skor iFokus

Trollan92
0

Svart :)

VildaVittra
0

Äkta Henna är lögn att få bort.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

IceTee
0

#2 menade mer vilken färg, typ rött, blått, gult osv

VildaVittra
0

#3 Äkta Henna är röd/rödbrun, alla andra nyanser som saluförs under namnet "henna" är blandningar med andra pigment.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

IceTee
0

#4 Henna är röd- alltså är det röda pigment Jag pratar dock inte om Henna eftersom Henna bara finns i några "färger" och dessa inte fungerar som vanliga färger

VildaVittra
0

#5 Nu förstår jag inte. Henna är en permanent färg och ett specifikt pigment, alltså exakt vad du frågade efter. Alla pigment kommer ju bara i en färg.

IceTee
0

#6 fick för mig att Henna, gällande hårfärg, är en rödbrun, och därmed ger rödbrun färg. Rödbruna Färger finns det ju många av liksom. Pratar dock fortfarande om vanliga Färger eftersom Henna fungerar helt annorlunda Lite sidospår: jag har aldrig vågat färga med Henna med risk för att vilja ändra hårfärg sen (vad jag vet måste man bara vänta ut det), men har läst en del om det och det finns ju olika FärgerHenna som man färgar håret med. Håller de lika bra eller är det någon skillnad på hållbarheten?

VildaVittra
0

#7 Hur fungerar Henna annorlunda? Man blandar den med massa jox precis som tillverkaren har gjort i helfabrikatsfärgerna, skillnaden är ju det att hennapigmentet verkligen fastnar i håret och sitter som berg, det är ingen magi utan ren kemi. 
Det känns som vi pratar helt olika språk. 🙂Vet du vad ett pigment egentligen är? De andra rödbruna du skriver om är andra pigment. Vi skulle kunna likna det vid att Henna är vetemjöl och de andra rödbruna är rågmjöl. Det går att baka bröd på båda och de är mjölsorter, men de kommer aldrig vara samma sak. 

De olika hennafärgerna är blandningar med andra pigment som Indigo som sagt, hennapigmentet kommer förmodligen att sitta kvar som berg medan de andra bleknar bort, men jag har inte testat själv.

IceTee
0

#8 Henna blandar man inte med väteperoxid vilket innebär att det inte tränger in i hårstråna på samma sätt som vanliga permanenta Färger gör Jag frågar alltså inte om Henna, utan vilka pigment från vanliga permanenta Färger som håller bäst Om jag ställer frågan såhär: Vilken typ av färg av de permanenta stannar längst i håret? Exempel: röda pigment, svarta pigment, gula pigment, blåa pigment Röda pigment är ju nästan omöjliga att bli av med känns det som, även om de sköljs ur så himla fort

IceTee
0

Märker att jag kanske låter lite sur, det är absolut inte fallet! 🙂

VildaVittra
0

#9 Det finns fler Färger än Henna där man inte behöver tillsätta betmedel (alltså det väteperoxid är ett exempel på). Alltså, ju mer betmedelsskräp som finns i tuben, desto mindre permanent är pigmentet i sig då betmedlet förbereder hårstrået för att färg ska fästa. Behövs inget betmedel kan färgmolekylen själv fästa och kommer förmodligen sitta bättre. 

"Vilken typ av färg av de permanenta stannar längst i håret?"

På den får får jag svara att det beror på vilka grundpigment man blandat för att få fram nyansen.

IceTee
0

#11 tror jag förstår! Hade väl bara läst på om en typ av Henna, ber om ursäkt!

VildaVittra
0

#12 Vill du lära dig mer om hur färgning går till och de olika pigmenten, så läs böcker om exempelvis växtfärgning och då främst av ull (ull är ju ett hårstrå).

IceTee
0

#13 det ska jag nog göra! Borde finnas något på biblioteket!

Surpan
0

Jag tycker rött är svårast att få ur, det är svårt att behålla den där klara röda färgen, men om jag färgar om så lyser de röda igenom efter en vecka igen..

/Surpan

Cederin
0

Utifrån min erfarenhet skulle jag också säga röd, mina röda pigment som dök upp när jag blekte bort mitt svarta har jag kämpat med i ett och ett halvt år och har fortfarande spår kvar i vissa slingor 😡

Medarbetare på Naglar och Hår