Hår iFokus

Hår

Etiketttips-råd
Läst 3107 ggr
UrchinFamiljen
0

Vilken ansiktsform för kort hår?

Hej! När jag har kollat igenom lite trådar här angående personer som funderat på att klippa kort (typ "kill"frisyr) och frågat om de skulle passa i det är det många som sagt "Det beror på vad du har för ansiktsform.". Och då vart jag lite nyfiken, vilken ansiktsform tycker ni att man ska ha för att passa i kort?

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

ChristineL
1

Jag skulle säga att det beror mer på frisyren än längden på håret.

Trollan92
1

Jag har sånt uppritat i mitt gamla frisör anteckningsblock. Kan ta kort på de ifall ni är intresserade? :)

UrchinFamiljen
0

#2 Ja gärna!

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

Trollan92
0

Ska se efter de när jag kommer hem! :)

Denna kommentar har tagits bort.
Trollan92
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varför går de inte att ladda upp bilder ifrån sin mobil på denna sant? :s

Trollan92
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har är första bilden. Hoppas den kommer med nu då! :)

UrchinFamiljen
0

#9 Tack för bilderna! Tycker du att det är någon speciell ansiktsform(er) som passar bättre i en kortkort frisyr än någon annan?

Trollan92
0

#10 Inte jobbat som frisör på 2 år nu tyvärr så kan tyvärr inte komma på någon på rak arm :/

sarakaka
2

Jag har haft kort hår större delen av mitt liv och jag skulle nog säga att det beror på fler saker än ansiktsform.

Framhäva/dölja
När man klipper en kort frisyr bör man tänka på hur man kan framhäva/dölja drag så mycket man kan och om frisyren man tänkt sig passar på en själv.
o Dölja lång panna - spara längd i luggen, t.ex. snedlugg
o Dölja platt bakhuvud - spara längd på bakhuvudet så att man vid styling kan rufsa till/skapa volym och ge intryck av ett rundat bakhuvud
o Dölja smalt huvud - inte för mycket volym uppe på - klipp gärna ur/tagga så att man kan rufsa till det utan att det ser ännu mer toppigt ut
o Framhäv feminint ansikte - en mjuk och feminin frisyr, typiskt för feminina korta frisyrer är lite mer längd i nacken än herrfrisyrer samt att man sparar "polisonger" som vid herrfrisyrer oftast klipps bort

Intryck
Vad eftersträvas med den korta frisyren? Vill man ge ett mjukt/hårt, propert/busigt, feminint/maskulint eller ungdomligt/äldre intryck?
o Mjukt intryck - mjuk frisyr, inga kantiga partier
o Hårt intryck - kantiga partier, gärna snaggad "Miley"
o Propert - en frisyr som kräver styling
o Busigt - kräver ibland styling, passar bäst med hår med lockar eller självfall
o Feminint - mer längd i nacken och framför öronen och gärna sparad längd i luggen
o Maskulint - kortklippt i nacke, polisonger, ingen raklugg!

Pojkfrisyr
Angående pojkfrisyren så skulle jag tänka på några saker:
o Om jag sätter upp håret/blöter det och kammar så att allt ligger slickat mot huvudet - är jag då nöjd med huvudform, öron, det framhävda ansiktet, nacken?
o Är det något oönskat som framträder, som t.ex. maskulint ansikte, bucklig/kantig huvudform, platt bakhuvud, något med öronen o.s.v.?
o Det är stor skillnad på pojkfrisyr och pojkfrisyr - vilka partier vill jag ha längre och vilka vill jag klippa ner?

IceTee
0

Hur vet man vilken ansiktsform man har? Vad är det bästa sätter att se det?

Medarbetare på Skor iFokus

Trollan92
0

#13 man kan ha fler än en. Utifrån din bild verkar de som du har Ovalt och hjärtformat! :)

UrchinFamiljen
1

#12 Wow, tack! *tummen upp* Super inlägg!

IceTee
0

#14 det var det jag gissade på! Tack :D

Medarbetare på Skor iFokus

Trollan92
0

#16 Så lite så :)